Anmeldelse: Rage, Bådteatret (Livingstones Kabinet)

Anmeldelse: Rage, Bådteatret (Livingstones Kabinet)

Af Christian Skovgaard Hansen

Vrede og raseri huserer i hele samfundet – og det er desværre ikke noget nyt. Den waliske digter Dylan Thomas skrev i 1947 et digt: ”Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light. …” Med udgangspunkt i dett digt tager Livingstones Kabinet os med ind i et musikalsk univers, der sætter fokus på denne vrede og dette raseri, i Bådteatrets lille, mørke indre.

Dengang som nu fylder vrede og raseri meget i det offentlige liv, og det rykker ved samfundets sociale dynamikker. Nogen raser over det ene, nogen raser over det andet, og nogen raser over det tredje. Uanset hvad er der altid noget at rase over. Lunten er måske endda blevet kortere, så vi har endnu lettere til raseriet. Spørgsmålet er: Hvorfor? Og hvad gør det ved os?

I Rage tager Livingstones Kabinet pulsen på den kraft, der ligger bag den vrede, og de ser på, hvilke universelle kræfter, der skaber vreden og raseriet. De undersøger ikke alene raseriets mørke sider, som måske er det, som folk oftest forbinder med emnet. Raseriet kan nemlig også sine lyse sider, der kan skabe rum for en kraftfuld vækst.

Vi lægger ud med raseriets vilde, voldsomme, dunkende vibrationer, hvor det knitrende raseri brænder både i sind og også fysisk i de tre orangerøde-klædte skikkelser. Dunkene vokser, og trommestikkernes rytme intensiveres. Raseriet raser ud, og maskerne og dragterne falder, så ilden slukkes, og vi oplever de tre skuespillere, Pete Livingstone, Charlotte Munksgaard og Svend E. Kristensen, bag. De optræder nu som normale mennesker, mennesket bag raseriet, pænt klædt i hvide skjorter og grå bukser. De starter olmt og vredt ud, når de starter med gennemgangen af raseriets former og stadier. Sammen og hver især udforsker de raseriets mange former foran os i Nina Kareis’ stramme og vilde scenesættelse.

Vi guides igennem de mange former, som raseriet kan antage. Vi er normalt hurtige til at fokusere på det negative, mørke raseri. Men raseriet kan grundlæggende opdeles i to former. Det provokerende og generende raseri, der kun fører mørke tanker med sig. Raseriet er højlydt. Heroverfor findes det gode, lyse raseri, der opstår af positive årsager, hvor man forarges, og hvor man bruger raseriet som en løftestang et oprør eller en forandring. Der er her dybde og en klar årsag til raseriet.

Vi er måske ikke så fortabte alligevel. Hvis vi husker det, kan der vokse noget større ud af raseriet, og vi kan lære, at raseriet også kan have nogle lyse sider. For raseriets forskellige følelser gør, at man kan skrue op for den ene form og ned for den anden.

Forestillingen varer en times tid, hvilket er meget passende. Den bør i hvert fald ikke være længere. Selvom raseriet angribes fra forskellige fronter, bliver det alligevel lidt gentagende, når vi har angriber det på en ny måde.

Teksten er suppleret af Pete Livingstones kompositioner, og musikaliteten gennemstråler hele forestillingen i hans lyriske tekster og forskelligartede klange.

Raseriet behandles både provokerende, indlevende og ganske morsomt. Raseriet har en drivkraft iboende. Livingstones Kabinets Rage undersøger netop de underliggende kræfter, så vi forstår, hvorfor man raser, med humor og kløgt. Og vi opdager, at det lyse raseri ikke er forsvundet. Det er måske blot gemt lidt dybere, end det tidligere har været, da tiderne i dag mere fokuserer på det mørke raseri, men forestillingen bliver en venlig påmindelse om at ændre det fokus. Vi bør handle; noget er ved at ske!

Livingstones Kabinet

Bådteatret, Nyhavn 16, 1051 København K

Spilleperiode: 17. februar-8. marts 2025

Set den 5. marts 2025

Fotos: Daniel Bødker Sørensen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

og

http://livingstoneskabinet.com/index.php/da/forestillinger/rage

Medvirkende: Pete Livingstone, Charlotte Munksgaard og Svend E. Kristensen

Iscenesættelse: Nina Kareis

Dramaturg: Trine Wisbech

Komponist: Pete Livingstone

Koreograf: Jan Vesala

Scenograf: Julie Forchhammer

Lys og mørkedesign: Michael Breiner

Lyddesign: Erik Christoffersen

Kostumier: Ane Schyth Kjær

Instruktørassistent og SoMe: Oliver Markus Bech

Bygger: Mads Hilden

Producent: Anny Neel Dirchsen

Produktionsleder og afvikler: Sebastian Just

Varighed: Ca. 1 time uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *