Anmeldelse: Raymonda, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

Balletmester Nikolaj Hübbe har gjort det igen! Han har for tredje gang dekonstrueret en ballet for så at genopbygge den. Denne gang er det den russiske Marius Petipas ’Raymonda’, der har været under Hübbes kunstneriske behandling.

_HSP0741 [1600x1200]

Historien er simpel, men balletten er kompleks. Den smukke, adelige Raymonda fejrer sin navnedag på slottet i Sydfrankrig omringet af veninder, venner og hof. Hun er trolovet med Otto, som de alle venter på. I mellemtiden ankommer den spansk-mauriske prins Abderam, som straks forelsker sig i Raymonda. Raymonda, som er helt udmattet, lægger sig til at sove og drømmer om en hvid dame, der fører hende til sin elskede Otto i en fortryllet have. Men også Prins Abderam træder frem i drømmen, og dramaet begynder. Hun vågner og bliver beroliget af sine venner.

Otto ankommer endelig, men det gør Prins Abderam også. Der er kamp om Raymonda! Den Hvide Dame fra drømmen viser sig igen og får Raymonda til at gribe ind overfor de to bejlere. Hun vælger sin udkårne, Otto, og må skuffe Prins Abderam. Otto og Raymonda holder bryllup på Ottos slot i Ungarn, hvor der er storslået fest med overdådige danse.

Det er ballerinaen, der er i centrum i ’Raymonda’ – på bedste russiske vis. Og det er solodanser J’aime Crandall, der får lov at brillere som Raymonda. Og det gør hun (som sædvanlig!). Man er aldrig et sekund i tvivl om J’aime Crandalls kunnen, og som publikum føler man sig tryg, når hun træder ind på scenen. Som Raymonda er hun karismatisk, forførende, legende og yndefuld. Hun er alt det, man, som publikum, gerne vil se.

_HSP9969 [1600x1200]

Det er tydeligt, at ’Raymonda’ er denne sæsons store satsning. Alle sejl er sat til, og det lykkes stort set. Den første scene, som introducerer historien, er dog lidt langtrukken og spinkel, men når drømmeuniverset herefter folder sig ud, bliver man grebet fra første sekund! Samspillet mellem musikken, scenografien, danserne og koreografien får denne scene til at gå op i en højere enhed, og som publikum kan man mærke længslen og savnet, der udspiller sig på scenen. Det er også i denne scene, vi bliver introduceret til Den Hvide Dame, som danses af Femke Mølbach Slot, der længe har været væk fra scenen grundet en skade. Det er dejligt at have hende tilbage. Hun bidrager med noget ganske særligt.

_HSP1960 [1600x1200]

Gennem resten af balletten bliver vi forkælet med danse fra hele verden, pas de deux’er, pas de trois’er, en pas de dix og et skønt korps! Og særligt korpset lægger man mærke til i denne ballet. Det er dejligt at mærke, hvordan Nikolaj Hübbe har bevaret balletten i Petipas ånd. Marius Petipa havde særligt fokus på korpset i sine balletter og var fascineret af både diagonale og parallelle linjer, som kommer til udtryk i korpset._HSP9946 [1600x1200]

Ballettens udtryk bryder med tidens normer. Det er minimalisme og rene linjer, der ofte præger kunsten, og med et drys af jantelov er vi blevet forvendt med det spinkle og moderne. ’Raymonda’ er alt andet end det. Nikolaj Hübbes ballet er stor, ægte og raffineret med en grænseløs ambition. Det er en skøn kontrast og virker helt overvældende.

Dér, hvor balletten halter lidt, er på det handlingsmæssige. Og det er jo hverken Nikolaj Hübbe eller dansernes skyld. Historien er tynd og meget simpel, men som sagt så er balletten kompleks. Marius Petipa nåede til et punkt i sin koreografiske karriere, hvor handlingen blev underordnet. Og det udnytter Nikolaj Hübbe, for på den måde træder det koreografiske, dansen og de små detaljer frem!

Tag ind og se balletten ’Raymonda’, hvis I er til overdådig, raffineret dans med sans for detaljen og en kærlighedshistorie, der desuden går hånd i hånd med den smukkeste romantiske musik af Aleksandr Glazunov.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv, København K

Spilleperiode: 11. november 2017-20. april 2018

Set den 11.november 2017