Anmeldelse (re-anmeldelse): Raymonda, Det Kongelige Teater

Af Henriette Devantier

Raymonda, en af ballettens store klassikere, har igen fundet vej til Gamle Scene under Nikolaj Hübbes dygtige ledelse. I 2017 tog Hübbe Marius Petipas originale værk fra 1898 under kærlig behandling og gav den nyt liv med en fortolkning, der bryder med tidens normer.

Historien er enkel, men balletten er kompleks. Kort sagt handler balletten om den smukke Raymonda, der skal giftes med den adelige Otto, som ventes på slottet. I mellemtiden ankommer den spansk-mauriske prins Abderam, der straks forelsker sig i Raymonda. Et klassisk trekantsdrama udfolder sig derefter. Er du alligevel nysgerrig på et mere udførligt indblik i handlingen, kan du her læse om handlingen i Ungt Teaterblods anmeldelse af opsætningen for syv år siden.

Det er ballerinaen, som er i centrum i Raymonda – på bedste russiske vis. Denne gang er det solodanser Emma Riis-Kofoed, der får lov at brillere som Raymonda. Og det gør hun med teknisk bravur, og for første gang demonstrerede hun virkelig sin karismatiske kunnen. Hendes tekniske perfektion kombineret med en forførende, charmerende, længselsfuld og majestætisk udstråling løfter hendes portræt af Raymonda til nye højder.

Som skrevet er fortællingen beskeden, og måske også for simpel. Men Marius Petipa nåede til et punkt i sin koreografiske karriere, hvor handlingen blev underordnet. Den første scene, som introducerer historien, er lidt langtrukken og spinkel, men når drømmeuniverset folder sig ud, bliver man grebet. Samspillet mellem musikken, scenografien, danserne og koreografien løfter dette tableau, og som publikum kan man mærke længslen og savnet, der udspiller sig på scenen.

Gennem resten af balletten bliver vi forkælet med danse fra hele verden, pas de deux’er, pas de trois’er, en pas de dix og et væld af korpsdanse. Og særligt korpset lægger man mærke til. Det er dejligt at mærke, hvordan Nikolaj Hübbe har bevaret balletten i Petipas ånd. Marius Petipa havde særligt fokus på korpset i sine balletter og var fascineret af både diagonale og parallelle linjer, som her kommer til udtryk i korpset.

Min forrige anmeldelse af balletten landede på 4/6 dråber, men denne gang fortjener Raymonda 5 dråber. Forestillingen fremstod langt mere gennemarbejdet og gennemtænkt, med både et stærkt hold af korpsdansere og lige så stærke solopartier, der ikke kunne være castet bedre. Ikke kun Emma Riis-Kofoed brillerede; Gregory Dean imponerede som den noble Prins Otto, Jón Axel Fransson var besidderisk og opslugende som Abderam, og firkløveret af vennerne – danset af Holly Dorger, Silvia Selvini, Liam Redhead og Guilherme de Menezes – leverede også flotte præstationer.

Denne forbedring i præstationerne blev yderligere fremhævet af ballettens udtryk, der bryder med tidens normer. Den minimalisme og de rene linjer, der ofte præger samtidskunsten med et drys af jantelov, har gjort os forvente med det spinkle og moderne. Raymonda er alt andet end det. Nikolaj Hübbes ballet er stor, ægte og raffineret med en uindskrænket ambition. Det er en skøn kontrast og virker helt overvældende.

Tag ind og se sæsonens sidste store opsætning, Raymonda, hvis du er til overdådig, raffineret dans med sans for detaljen og en kærlighedshistorie, der desuden går hånd i hånd med den smukkeste romantiske musik af Aleksandr Glazunov.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv, København K

Spilleperiode: 17. maj-6. juni 2024

Set den 17. maj 2024