Anmeldelse: Romeo & Julie 8.0, Betty Nansen Teatret

Anmeldelse: Romeo & Julie 8.0, Betty Nansen Teatret

Af Maria Lisberg, gæsteanmelder

”Hvad får man ud af at blande mere end hundrede teenagere fra forskellige 8. klasser og et professionelt hold af instruktører i en forestilling med teater, dans, musik, rap og en tekst fra 1500-tallet?” Det spørger Betty Nansen Teatret om i deres beskrivelse af forestillingen. Og ja, hvad for man ud af det? Det lyder i hvert fald lovende.

Først og fremmet skal Betty Nansen Teatret have ros for hele konceptet med C:NTACT. Projektet går ud på at skabe kunstnerisk scene-, medie- og uddannelsesprojekter for deltagere med forskellige kulturelle og sociale baggrunde, og det har i de seneste år lavet forestillinger, hvor de medvirkende har været en blanding af professionelle skuespillere og unge amatører der tit på den ene eller anden måde har kunnet kategoriseres som værende udsatte. Dette er bl.a. et rigtig godt bidrag til den aktuelle problematik, der kører, med at få flere unge til at gå i teatret.

½

Når det er sagt, så virker det som, at folkene bag C:NTACT alligevel har taget munden for fuld med forestillingen ’Romeo og Julie’. 100 8. klasses-elever, der står alene i et fuldstændig rippet scenerum, hvor alle er på hele tiden og sammen skal fortælle en (stærkt reduceret) Shakespeare-fortælling ved hjælp af rap, sang, dans og uddrag af de originale replikker. Instruktørerne har gjort en fin indsats for at finde de elever, der kan bære en talerolle (her skal især fremhæves Tybalt, Paris og Dommeren, hvor det var tydeligt, at de rent faktisk ved, hvad deres replikker betyder og kan spille på det), samtidig med at stort set alle har noget at lave, men generelt set er der simpelthen alt for lidt fokus på scenen fra dem, der står og spiller, og alt for meget uro fra dem, der står i baggrunden og ikke er på. Det er utrolig ærgerligt, at man under flere scener kan høre de medvirkende sidde på scenen i baggrunden og tale og grine sammen, og det hele går hen og bliver alt for meget folkeskole-forestilling i forhold til, at vi sidder i professionelle rammer, og at der har været et hold af professionelle instruktører på som tovholdere på arbejdet med de mange unge.

Forestillingen virker ikke gennemøvet, og for langt de fleste talerollers vedkomne er det tydeligt, at de ikke helt forstår det svære sprog, som Shakespeare jo er, og dermed heller ikke, hvad de selv siger. Derudover er det også rigtig synd, at man ikke kan høre, hvad der bliver sagt, når der rappes, for det er ofte i de sekvenser, at handlingen føres videre, og det har man som publikum brug for at kunne følge med i. Artikulation er et vigtigt ord her.

Der er dog scener, som skal peges ud, som fungerer ganske godt. Her tænker jeg bl.a. på balkonscenen, der foregår på en total mørklagt scene, kun oplyst af de unges mobiltelefoner der agerer ildfluer i natten, mens to guitarer lægger underlægningsmusik på Romeo og Julies replikker. En dejlig rolig scene – gid den havde varet lidt længere.

En anden sekvens, der skal fremhæves, er sangen om, at forældre ikke skal bestemme, hvem man elsker. En sang, der fremføres af to piger i front, som klarer det ganske godt, og det bliver et nummer, der ærligt udtrykker en masse følelser omkring dét selv at vælge, hvem man vil være sammen med.

Generelt virker det som om det går bedst, når skuespillerne har en fælles ting, der skal bygges op på scenen – som f.eks. en sang – de steder, hvor de ikke har det, er det tydeligt, at det simpelthen bare er en forestilling, der mangler fokus og koncentration, som er så utrolig vigtigt, når man er så mange mennesker på en scene.

Lad os håbe, at det overordnede projekt, som C:NTACT har igangsat, i det mindste lykkedes, og ikke mindst, at det har formet en masse fremtidige teatergængere blandt de medvirkende.

(Forestillingens totale titel er ’Romeo & Julie 8.0.’ ”8.0”, da det er ottende år i træk, at C:NTACT opsætter Romeo & Julie med 8. klasseelever. Produktionen sker med støtte fra Kultur- og Fritidsudvalget og Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune).

C:NTACT, Betty Nansen Teatret, Frederiksberg Allé 57, 1820 Frederiksberg C

Spiller d. 6.-21. juni 2015, herunder under CPH STAGE 2015


Spilledato: d. 14. juni 2015


Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: 
http://www.bettynansen.dk/romeo-og-julie.html


Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *