Anmeldelse: Safe Space, Future V (Teater V)

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

En solrig torsdag aften sætter jeg mig tilrette ved min computer ved en 20-tiden. Ikke bare for at se endnu et afsnit af min nye yndlingsserie på Netflix, men for i stedet at se premieren på et nyt og spændende digidrama, Safe Space, af Future V, og så endda live på Zoom. Stille og roligt kan jeg se flere og flere logge på og blive en del af streamen. Der bliver skrevet frem og tilbage i chatroomet, og sendt klapsalver og thumbs up hen over skærmen.

Klokken 20.00 går forestillingen i gang. Her sidder den 23-årige Ene foran sit webcam på sin computer, og starter sin livestream, som hun plejer. Denne aften har hun dog valgt et lukket forum, hvor seerne skal have adgang for at kunne se hendes livestream. Hun har nemlig tænkt sig at fortælle sine seere om et underligt fund, som hun har gjort sig i sin postkasse. Pludseligt bliver det gjort klart, at Ene ikke er den eneste der har fundet noget underligt i sin postkasse. Og så ruller dramaet bare derudaf.

Filippa Suenson, der spiller Ene, starter ud med at fortælle meget beskrivende og detaljeret om sine oplevelser fra det sidste stykke tid. Jeg bliver desværre ikke helt solgt fra start, det er som om, at ordvalget ikke helt passer ind hos hende. På en eller anden måde lyder det næsten for indøvet, som om Ene ikke lige er kommet i tanke om disse beskrivelser, som hun deler med sit udvalgte publikum. Jeg vil dog trække disse ord tilbage, så snart Filippa Suenson viser Enes vrede side frem. Filippa Suenson formår virkeligt at komme helt ind under huden på mig. Det er tydeligt at mærke, at Ene har noget på hjerte, og at hun er helt igennem sønderknust.

En anden af skuespillerne jeg gerne vil fremhæve, er Mathias Bøgelund, der spiller Luka. Han virker helt igennem oprigtig, uanset om han lettere irriteret prøver at berolige Alma gennem livestreamen, eller når han næsten helt forelsket og bekymret ringer til Enes telefonsvarer, for at få fat på hende. Når han fortæller Asta om den dag på fritidshjemmet, hvor han som barn havde en stirre-konkurrence med Ene, er det næsten som om, at jeg selv overværer deres stirre-konkurrence. Denne historie fortæller Mathias Bøgelund meget livligt, og her er det tydeligt at mærke, at Luka elsker dette minde, han har sammen med Ene.

Selve scenografien er sparsom, da publikum kun ser 2 værelser i 2 forskellige lejligheder, henholdsvis Enes og Almas. Derudover ser publikum også Luka ude på gaden foran Enes lejlighed og i hendes opgang. Eftersom forestillingen er en livestream, er det helt naturligt, at publikum kun ser disse rum. Det er ikke nødvendigt, at der er fokus på senografien, eftersom det er personen der afholder livestreamen, der er relevant i denne sammenhæng.

Safe Space er inspireret af den true crime-bølge, der er oppe lige for tiden. Og det synes jeg også, er til at mærke. Undervejs i hele forestillingen sidder jeg og venter på det næste spor, så jeg kan opklare mysteriet, i takt med at historien udvikler sig. Det er nøjagtigt den samme følelse, jeg sidder med, når jeg en gang imellem sidder fordybet i noget andet, der er true crime relateret. Det bekræfter mig derfor i, at der bliver ramt plet med selve historien

Future V er Teater V’s virtuelle teater, hvor de præsenterer liv-forestillinger digitalt. Her er tale om digi-dramaer, hvor publikum har mulighed for at reagere på forestillingen, næsten som de plejer, nemlig ved hjælp af chatfunktionen og emojies. Jeg synes det er et godt initiativ, især fordi disse live-forestillinger er relevante lige nu. Selvom historien ikke nødvendigvis afspejler den situation vi står i netop nu, så er forestillingens temaer og formidling utrolig relevant. Teatrene bliver nødt til at tænke i nye baner, og her har Future V i hvert fald ramt plet. Jeg vil i hvert fald anbefale at holde øje med Future V’s fremtidige projekter.

Future V

Teater V

Spilleperiode: 28. maj-6. juni 2020