Anmeldelse (bøger): Hornby, Jørstian og Wildfang: Operaen og Anne-Louise Sommer: Operaen på Dokøen

(begge bøger)

Af Christian Skovgaard Hansen

I sommeren 2001 blev det første spadestik til Operaen taget. I efteråret 2004 blev den overdraget til nationen, og den blev indviet den 15. januar 2005. Operaen fylder således 15 år i år.

I 2005 udkom disse to værker om Operaen: Operaen og Operaen på Dokøen. Selvom emnet er et samme, er de bøger væsensforskellige – både i indhold, tilgang og udstyr. Men vil man blive klogere på Operaen – både idéen, byggefasen, arkitekturen og hele projektet i øvrigt – kan det anbefales at læse begge bøger. De er læseværdige på hver sin måde. Groft sagt kan man sige, at der her både er noget for den mere teknisk interesserede og for den kulturhistorisk og arkitektonisk interesserede.

oznor

Fælles for de to bøger er også, at de begge er fyldt med en række flotte billeder af og fra Operaen. Operaen består mest af fotografier af byggefasen fra start til slut og alt det tekniske i huset. Operaen på Dokøen rummer billeder af flere forskellige, hvor dog Anne Prytz Schaldemose og Henning Larsens Tegnestue/Adam Mørk står for en stor del af dem. At Henning Larsens Tegnestue har bidraget med en del billeder, er ikke så mærkeligt, da fokusset i denne bog er kulturhistorien og arkitekturen.

Operaen på Dokøen er en rigtig coffee table books: Stor og flot indbundet. Det er ikke en lille handy bog, som man lige tager med sig. Og det gør heller ikke noget. På denne måde kommer bogen, billederne og teksten helt til sin ret, og man læser ikke nødvendigvis den fra ende til anden på én gang, men man laver i stede nedslag i de forskellige emner. For udover at omhandle selve Operaen, omhandler bogen også kulturhistorien. Vi får derfor kapitler om hele oplevelsesøkonomien med en fusion mellem erhvervslivet og den kreative klasse, mellem økonomien og kunsten, om operaen som kunstform og dens betydning for en række storbyer og deres operaer, og om operaen i kunsten.

oznor

Interessante og videntunge emner – på den gode måde. Emnerne er i sig selv spændende og velskrevne. Til gengæld fylder de lige under halvdelen af den samlede bog. De er godt nok med til at sætte Operaen ind i en kulturel kontekst, men man bliver slemt skuffet, hvis man – som titlen antyder – havde forventet mere om selve huset. Et kapitel om operaen som motivkreds i malerier og litteratur er bestemt interessant, men det virker lidt uden for konteksten i en bog om den danske Operaen. Andre af de ovennævnte emner er som nævnt interessante, men også meget generelle, så det kan være svært at omsætte tankerne til, hvilken betydning de har haft og fået for en ny operabygning i Danmark.

Det kunne i øvrigt være interessant, hvis forfatteren i dag fulgte op, så vi så Operaen som del af kulturen, oplevelsesøkonomien og kunsten, som den har udviklet sig over disse 15 år, der er gået. Opfordring hermed givet!

Det andet ”ben” i Operaen på Dokøen er om arkitekturen på selve Operaen. Forfatter Anne-Louise Sommer har i den forbindelse talt med Henning Larsen – arkitekten bag. Gennem det længere interview får mere viden om Henning Larsens tanker bag projektet og hele processen, men også om det at være arkitekt mere generelt.

Omdrejningspunktet i Operaen er derimod særligt hele byggefasen. Bogen er A.P. Møller Fondens eget værk. Det er fascinerende at se udviklingen fra nedrivningen af de gamle værftsbygninger over den tomme grund og indtil Operaen står færdigt, og vi får et spændende indblik i alt det bagved ”skallen” – alt det, som vi ikke ser, når vi sidder i salen.

oznor

Vi får i denne bog udmøntet Henning Larsens tanker, og vi ser arkitekturen bevæge sig fra papiret og ud på byggepladsen, indtil den færdige bygning står rejst. Bogen er lettere i teksten, men den formår alligevel at gøre os ikke byggekyndige mere vidende om, hvordan bygningen er opført. Bogens svaghed er derimod, at da det er Fondens eget værk, så skildrer den ganske vist byggeprocessen, som den nu er sket, men vi får intet at vide, om tankerne – og konflikterne – bag.

Vil man have et indblik i idéen bag en ny operabygning i København og om Operaens tilblivelse, er begge bøger bestemt læseværdige på hver sin måde og med hver sin ”angrebsvinkel”.

Hornby, Ove; Jørstian, Tina og Wildfang, Bo (tekst og redaktion): Operaen, Aschehoug, 1. udg., 2005

ISBN: 87-11-23172-6

192 sider

og

Sommer, Anne-Louise: Operaen på Dokøen, Gyldendal, 1. udg., 2005

ISBN: 87-02-03644-4

270 sider

Begge bøger kan købes i Det Kongelige Teaters billetsalg i Operaen

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: This is not Culturally Significant, Teater Katapult (Out of Spite Theatre)

Af Trine Kinch   Den anmelderroste forestilling This is not Culturally Significant gæster i ...

Anmedelse: Den nøgne konge, Odense Teater

Af Mette Herschend   I forestillingen medvirker Anne Blomsgård også. Vores Spotlight med hende ...

Anmeldelse: Macbeth, Odense Teater

Af Nikoline Bræmhøj Grinsted   ”Falsk maske dækker hjertets falskhed til”, er ordene, der ...

Re-anmeldelser under CPH STAGE 2016

Under CPH STAGE 2016 præsenteres både nye forestillinger og forestillinger, der har spillet før, ...

Anmeldelse: Psycho – Street Cut, Dansk Rakkerpak

Af Christian Skovgaard Hansen   Dansk Rakkerpak, som er kendt for deres udendørs forestillinger, ...

Anmeldelse: Komikby 2017, Centralværkstedet (Komikby)

Af Christian Skovgaard Hansen og Signe Birk Backs   Aftenen i Centralværkstedet kan indledes ...