Anmeldelse: Googleren, Det Kongelige Teater

Af Anne Sophie Parsons

Det var meningen, at dramatiker Julie Glargaards nye forestilling Googleren skulle have haft urpremiere på Lille scene i Skuespilhuset den 30. april, men grundet landets nedlukkede tilstand, måtte der skydes en hvid pind efter disse forudsætninger. Men stykket blev i mellemtiden omskrevet og er blevet tilrettelagt en ny online tilstedeværelse på KGL Xtra, som – i sidste ende – er endt med at klæde det oprindelige stykke ekstremt godt.

Forestillingen Googleren præsenterer publikum for familiefaren Mark, som er indholdsmoderator; hans arbejde består i at filtrere og rydde op i grænseoverskridende og lovbrydende billed- og videomateriale på de sociale medier, så den gængse person ikke skal udsættes for ekstremt ubehagelige episoder i deres internetscrolling.


Det er et arbejde, som sætter både konkrete og eksistentielle tanker i gang – hvilken indvirkning har det på en person, at se på volds- og overgrebsmateriale, som daglig affære, hvilke følelser ender man med at have og kan man overhovedet abstrahere fra hvad øjnene ser, er blot få indfald. Det er således også i denne kontekst, at vi præsenteres for Mark, som spilles af Mads Rømer Brolin-Tani; igennem en liveoptagelse fra sin computers desktop, sidder vi ubehageligt tæt ansigt til ansigt med hovedkarakteren.

Mads Rømer Brolin-Tani bærer os igennem forestillingen, ene mand, med sin monolog omkring, hvordan vi som borgere bedst kan beskytte os selv på internettet og vores børn mod frastødende billed- og videomateriale i form af halshugninger, børneporno og dyremishandling. Hvad der starter ud som en saglig gennemgang af forholdsregler og indholdsmoderatorens job, skal vise sig at være et langt mere kompliceret emne, i forhold til Marks egen mentale sundhed. Mads Rømer Brolin-Tani i rollen som Mark skifter imellem fokuseret gennemgang af sit oplæg omkring internetsikkerhed til gennemgående distraktion og vredesudbrud på overbevisende vis, som en måde at illustrere Mads’ nedbrudte psyke med få, men meningsfulde greb igennem forløbet.  

At flytte karakteren Mark specifikt bag computerskærmen giver decideret mening i den givende kontekst for forestillingen og giver os som publikum mulighed for at være tæt på et vidnesbyrd om de uhyrligheder, karakteren fortæller – måske også alt for tæt, når ubehaget føles bag anonymiserede skærme.

Googleren omhandler præcis også, hvem der kigger på hvem og fremlægges også i løbet af selve stykket, når karakteren Mark pointerer at det føles meget underligt, at han ikke kan se os, men at vi kan se ham. Hvem har magten i forhold til at blive set på?

I den digitaliserede omskrivning af stykket, fungerer forestillingen som et optaget one-take, der derfor hele ikke har scenekunstens muligheder for overraskende indspark fra det levende rums rammesætninger. Derfor kommer lyddesign og redigering fra Rasmus Kreiners side til at være det mest åbenbare input i forhold til forestillingen fra det kreative holds side, når voldsomme videoer til god indvirkning lydmæssigt spiller i baggrunden.

Forestillingen Googleren italesætter ikke kun farerne ved internettets delingsmuligheder, men i lige så høj grad også hvilken ondskab mennesker er i stand til – den prikker til tankerne omkring, hvordan man fortsat kan vælge at stole på sine medborgere, og hvor grænsen egentlig går i forhold til, hvad man selv kunne finde på at uploade. Forestillingen kan streames gratis online på KGL Xtra.

Det Kongelige Teater, KGL Xtra

Spilleperiode: 5. maj 2020 og indtil Det Kongelige Teater åbner igen for fysiske forestillinger

Set den 5. maj 2020

Foto: Det Kongelige Teater

Lyst til at se forestillingen? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/xtra/forestillinger/forestilling-googleren/

Dramatiker:                Julie Glargaard

Medvirkende: Mads Rømer Brolin-Tani

Iscenesætter: Petrea Søe

Scenografi: Jonas Fly

Lyddesign og redigering: Rasmus Kreiner

Dramaturg: Louise W. Hassing

Producent: Cæcilie Hørup Havning

Forestillingsleder: Kathiuska Suenson

Sufflør: Alex Hein

Rekvisitør: Camilla Hjersing

Varighed: Ca. 45 minutter

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Sange for freden, Teater V

Af Rose Himmelstrup Hansen   Om dagen lever de hvide fugle; om natten de ...

Anmeldelse: Bloody Mary #4, Moribund

Af Jonas Gudmand (Ratingen er 0 ud af 6). Bloody Mary er for dig, ...

Anmeldelse: Eugen Onegin, Det Kongelige Teater (Den Jyske Opera)

Eugen Onegin har bare alt, hvad en vaskeægte romantisk opera bør have: Kærlighed, der ...

Anmeldelse: Dirty Dancing, Tivoli/The One and Only Company

Af Carina Blangsbøll, gæsteanmelder ”Dirty Dancing” er for dig, der vil have en stor ...