Anmeldelse: Showbåden 2024, Klar, pirat, start!, Copenhagen Opera Festival i samarbejde med Stromma Danmark
Af Kristina McClelland Jacobsen
Det er en solrig eftermiddag. Man kan høre bølgerne i de københavnske kanaler, glas der klinker, og humøret er højt. Der sidder en masse på kanalrundfartsbåden, som alle er spændte på, hvad der skal ske. Folk kigger rundt og leder efter dem, der skal optræde. Der sidder to og læser på en bænk – mon det er dem? Pludselig træder tre pirater frem og man er ikke i tvivl. Showbåden 2024, Klar, pirat, start! i forbindelse med Copenhagen Opera Festival er i gang.
På Showbåden 2024, Klar, pirat, start! får man noget af en oplevelse, mens man sejler gennem i de københavnske kanaler. Temaet i år er pirater, hvilket man ikke er i tvivl om med repertoiret, som er alt fra film til operaer til musicals. Både klassisk musik, men også 80’er rock var på spil på piratturen. Piraten blev portrætteret i alle dens afskygninger, som både den romantiske, farlige og ulykkelige pirat.
De tre pirater gjorde et godt arbejde på den musikalske og eventyrlige rejse. Sopranen Helle Gössler sang både fortryllende, så flere i de københavnske kanaler blev helt stille og lyttede og gav kæmpe applaus, da arierne var færdige. Men humor var der skam også masser af i løbet af forestillingen. Det var der også hos tenoren Markus Borg, der brillierede i musicaldelen på turen. Det gjorde han både musikalsk og med sit skuespil. Begge sangere formåede at fange publikums opmærksomhed og var ikke bange for at komme tæt på og få publikum med som statister i forestillingen. De var gode til konstant at skifte roller og indleve sig i disse. Herunder den værtsrolle de påtog sig mellem hvert stykke.
Den tredje pirat, pianisten Tony Nguyen, akkompagnerede de to sangere skønt. Han sad lidt skjult foran og spillede så fint, at nogle af gæsterne troede, at det blot var en optagelse, som de satte på. Det kunne være fint, hvis man så lidt mere til ham i løbet af forestillingen.
Konceptet og temaet om pirater levede op til forventningerne, da de formåede at rumme meget på en elegant måde. Det var sjovt at være på vandet med piraterne, så man næsten selv følte, at man var en pirat til tider. Båden blev godt udnyttet og sangerne vandrede frem og tilbage. Ligeledes var der flere rekvisitter og kostumer som blev hevet frem. Derudover formåede de også at inkorporere omgivelserne, altså de Københavnske bygninger, der var omkring, hvilket fungerede godt. På denne måde var det også lidt en rundvisning, som man kender det fra almindelige kanalrundfarter. Som publikum blev man konstant underholdt og humøret var højt.
Showbåden 2024 blev instrueret af Simon Duus, som også skrev manuskriptet. Forestillingen var skrevet med fin sammenhæng på trods af de store forskelligheder i musikken. Nogle af jokesene kunne til tider godt være lidt til den platte side, men sangerne formåede at levere dem godt. Det blev altså plat, men på den fede måde.
Herfra er der en stor opfordring til at tage hele din familie med på kanalrundfart og se Showbåden 2024, Klar, pirat, start! Dette er en forestilling til alle aldre, hvor alle kan blive underholdt og få et godt grin. Det er en god måde at komme ud og opleve musik på, på en anderledes og særlig måde. Det er en kanalrundfart, som er svær at glemme.
Showbåden produceres af Copenhagen Opera Festival i samarbejde med Stromma Danmark
Københavns Kanal, afgang fra Ved Stranden, kajplads 5, København K
Spilleperiode: 18.-29. august 2024
Set den 28. august 2024
Fotos: Ida Guldbæk Arentsen
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Helle Gössler (sopran) og Markus Borg (tenor)
Koncept, manuskript og instruktør: Simon Duus
Pianist: Tony Tuan-Anh Nguyen
Producent og forestillingsleder: Jaqueline Lillevang
Illustration: Clara Dupré
Varighed: Ca. 70 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod