Anmeldelse: Sluk lige lyset!, URBAN 13 (PT Teater)

Af Line Weien Hoffmann

Sluk lige lyset! er en fin og velment forestilling, der tager vigtige emner, som kommunikation, kærlighed og tabuer i en sorgsituation, op til debat. Det er tydeligt, at medlemmerne af PT Teater har noget på hjerte, og de formidler de tunge emner med stor følsomhed og omsorg.

Sluk lige lyset! omhandler to søstre, der nyligt har mistet deres mor, og som nu står overfor en hård sorgproces. En proces, de bevæger sig meget forskelligt igennem, og som de har svært ved at enes om og finde hinanden i.

Selvom det bagvedliggende materiale bærer på virkelig smukke og vigtige budskaber om, at sorgen er grænseløs, og at der ikke er nogen rigtig eller forkert måde at sørge på, samt hvor vigtigt det er, at aftabuisere og italesætte sorgen, halter dele af forestillingen. Nogle passager af dialogen virkede ikke helt færdigt gennemarbejdede, da dynamik, timing og replikbehandling i disse passager blev lidt ”skæv” eller hektisk. Meget af dette kunne sagtens skyldes premierenerver, men havde desværre den effekt, at karaktererne blev en smule unuancerede og overfladiske i disse passager.

Spillet mellem de to søstre, som bliver spillet af Sabrina Ferguen og Victoria Maegaard, blev dog bedre og bedre, som forestillingen skred frem. Det var som om de lige skulle spille sig varme og lande i sig selv. Forestillingen samlede sig gradvist mere og mere, men det var først til sidst, det hele virkelig samlede sig, og så var det overstået. Jeg forestiller mig, at Sluk lige lyset! er en forestilling der vil samle sig mere og mere, jo flere gange den bliver vist foran et publikum.

En anden ærgerlig teknisk detalje i Sluk lige lyset!,der ikke fungerede, var når søstrenes tanker indimellem blev formidlet som indtalte stemmer over en voice-over. Kvaliteten i deres stemmer blev simpelthen for anderledes i forhold til deres talestemmer, så det lød næsten ikke som de samme personer. Det blev for mekanisk, da stemmerne var optaget på forhånd og ikke indeholdt den dybde og følsomhed, karakteren skulle føle på de givne tidspunkter.

Der er klart også meget ved Sluk lige lyset!,der fungerer: Replikmaterialet er nutidigt, rammende og naturtro. Sproget er også i høj grad med til at forme de to meget forskellige søstres karakterer, der begge bliver let genkendelige typer, de fleste kender fra deres hverdag. Og det er virkelig fint, at søstrene håndterer deres sorg på så forskellige måder, da det er med til at nuancere idéen om sorg og vise den fra flere sider.

Forestillingen byder også, trods den førnævnte til tider lidt for hektiske og overfladiske formidling, på rørende øjeblikke. Min personlige yndlingssekvens, var da den yngste søster skulle læse et digt om morderens død op i sin klasse. Det blev smukt og følsomt leveret, og det var meget rammende, at de andre elever i klassen, hvis stemmer kunne høres over voice-overen, begyndte at tale med hinanden om hendes sorgsituation, mens hun blot ønskede, at de skulle tale til hende.

Her blev tabuet, der hersker omkring sorg, meget tydeligt, og dermed trådte forestillingens budskab: netop at man skal tale med hinanden i disse svære situationer, tydeligere frem. I denne sekvens virkede det også fint at bruge voice-over, da den skulle portrættere andre menneskers stemmer, og da Victoria Maegaard, der spillede den yngste søster, kunne bruge disse stemmer som modspil.

Sluk lige lyset! er en fin og vigtig forestilling med smukke budskaber og morale. Desværre virkede den bare ikke helt landet endnu. Selvom det nogle steder haltede lidt med formidlingen, bød den også på poetiske og rørende øjeblikke, og vigtigst af alt kommer forestillingens hensigt og budskabet tydeligt igennem.

Gæstespil af PT Teater

URBAN 13, Bispeengbuen, 2000 Frederiksberg

Spilleperiode: 4.-5. marts og 22.-23. marts 2020

Herimellem turné til Århus og Odense

Set den 4. marts 2020

Fotos: PT Teater

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://billetto.dk/e/sluk-lige-lyset-billetter-397304?ref=b2c-completed

Medvirkende: Sabrina Ferguen og Victoria Maegaard

Dramatiker: Laura Hogriffe

Instruktør: Heidi Duus

Varighed: Ca. 1 time uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Kussesumpen, Teatret ved Sorte Hest

Af Emil Samaras Eriksen og Stine Kehler (gæsteanmelder)   Når man går op af ...

Anmeldelse: Catch Me If You Can, Odense Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard   Vi har nok alle prøvet at stikke en hvid ...

Anmeldelse: Et Juleeventyr, Eventyrteatret

Af Rose Himmelstrup Hansen Et rigtig juleeventyr er fantastisk, levende og lykkeligt. På Eventyrteatret ...

Anmeldelse: På kanten af opløsning, Teater Grob (clapclap)

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   Clapclap er et megaspændende kulturelt fænomen, der forener ...

Anmeldelse: The Book of Mormon, Det Ny Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Anderledes. Og modig. Det er de to ord, der ...