Anmeldelse: Spejlvendt, Folketeatret (HiLS DiN MOR og Folketeatret)
Af Iben Andersen
Alex er i tøjkrise! En tøjkrise der i virkeligheden er en identitetskrise. I Spejlvendt møder vi den 15-årige Alex, der spilles af både Lucia Vinde Dirchsen og Tryggvi Sæberg Björnssonde. Folk kan ikke se, om Alex er en dreng eller en pige, og Alex ved det faktisk heller ikke selv. Kønskrisen manifesterer sig hurtigt gennem de to skuespillere, der indleder stykket med identiske bevægelser i matchende tøj, som var de hinandens spejlbillede.
Til at hjælpe sig gennem krisen har Alex den charmerende og vittige dragqueen Sylvia Starlight, spillet af René Benjamin Hansen. Med et glimt i øjet og overvældende selvtillid leverer hun en god portion humor til værket. Hendes overdrevne karisma og smitsomme livsglæde gør det umuligt ikke at holde af hende! Jeg så forestillingen i en sal fyldt med 7., 8. og 9. klasser, og det tør siges, at Sylvias gakkede kostumeskift og tilbagelænede tante-humor gik rent ind både hos mig og resten af salens unge publikum.
Med psykedelisk gulv og tunge væggardiner formår Lise Marie Birchs og Lars Englund Frimanns scenografi at forvandle Hippodromen på Folketeatret til et ukendt sted mellem drøm og virkelighed. Hvorvidt vi er på et teenageværelse, i et klædeskab eller inde i hovedet på Alex er uklart. Stedsforvirringen går fint hånd i hånd med den indre konflikt i Alex.
På flere tidspunkter bliver de udefinerbare omgivelser kortvarigt forvandlet til en badesø, en feriedestination og et undergrundsmodeshow, med simple, men effektfulde, skift i lys, lyd og rekvisitter. Gennem fortællingen er vi vidne til mange af de tanker og følelser, der tynger Alex’ sind. Flere sekvenser i værket er fyldt med selvhad og -sabotage, hvilket står i stor kontrast til de sjove og gakkede øjeblikke. Det er en kontrast, der uden tvivl fungerer godt, og man går derfra med et smil på læben og stof til eftertanke.
Alt i alt er forestillingen med tekst af William Lippert og iscenesat af Mikkel Reenberg gennemført og af god kvalitet. Dog er der flere tidspunkter gennem forestillingen, hvor de to Alex’er forsøger at sige de samme replikker på samme tid, med hensigten at vise, hvordan de to personer er én og samme karakter. Når det lykkes, er det et effektfuldt virkemiddel, men flere gange ender de desværre med at tale lidt skævt af hinanden eller give en middelmådig levering af replikkerne, fordi det skal times med en anden skuespiller. Det er en ærgerlig tendens, der distraherer fra en ellers god og vigtig historie.
Når det så er sagt, har hele stykket en skøn uhøjtidelighed over sig med gen z-slang og morsomme metakommentarer om at appellere til ungdommen. Emnet om genderqueerness er kontroversielt, hvilket ikke gør det mindre vigtigt – tvært imod. Spejlvendt har en tydelig queeragenda, og det vil med sikkerhed ikke falde i god jord hos alle. Jeg glæder mig til at se det næste, HiLS DiN MOR finder på.
HiLS DiN MOR og Folketeatret
Folketeatret, Hippodromen, Nørregade 39, 1165 København K spillested
Spilleperiode: 22. oktober-6. november 2024
Set den 25. oktober 2024
Fotos: Gudmund Thai
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.folketeatret.dk/shows/spejlvendt
Medvirkende: Lucia Vinde Dirchsen, Tryggvi Sæberg Björnsson, René Benjamin Hansen
Dramatiker: William Lippert
Instruktør: Mikkel Reenberg
Scenografi: Lise Marie Birch og Lars Englund Frimann
Dramaturg: Ninette Mulvad
Koreograf: Beck Heiberg
Lysdesigner: Mads Lindegaard
Lyddesigner: Weronika Andersen
Varighed: Ca. 60 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod