Anmeldelse: Syng dansk, Bellevue Teatret

Anmeldelse: Syng dansk, Bellevue Teatret

Af Jonas Lehmann Rasmussen

 

’Spil Dansk Dagen’ er den sidste torsdag i oktober, hvor sange sunget på dansk fremhæves og hædres. ’Syng dansk’ – forestillingen – er kort sagt en kreativ langemand til det koncept. Okay, det er måske en overdrivelse, men ’Syng dansk’ stiller spørgsmålstegn ved, hvad der er så særligt ved danskheden. Hvad er der at hylde og hædre ved det danske sprog og den danske kultur, og hvorfor skulle den være så særlig? ’Syng dansk’ udfordrer dem, der vil hæve den danske kultur over andre, og den gør det med musik og smule dans.

’Syng dansk’ er maskeret som og opbygget som en musikkonkurrence, hvor 15 sange skrevet af almindelige danskere trækkes vilkårligt op ad en bowle, for derefter at blive fremført af band og skuespillere. Vi er på jagt efter det næste store danske hit; det hit, som kan indskrives i Højskolesangbogen og holde i mange år.

P2-syngdansk [1600x1200]

Publikum instrueres ved forestillingens begyndelse om at ‘Syng dansk’ samsendes med DR P7, og faktisk så overbevisende, at jeg et kort øjeblik troede, at det var sandt. Men netop at man i begyndelsen føler, at man faktisk er til en reel musikkonkurrence, gør, at man følger med ind i det mere absurde univers, som forestillingen forholdsvist hurtigt udvikler sig til. Hurtigt er man klar over, at aftenen ikke forløber helt som planlagt…

Hvor sangene i starten er drivkraften, der fortæller selvstændige historier, som er med til at drive handlingen frem, bliver de til sidst en kulisse for handlingen mellem dem. Det er lidt en skam, for sangene fejler intet. På trods af det ikke ligefrem er ene mesterværker, så er sangene det, der gør forestillingen værd at se, og de fleste er så i ørefældende, at man faktisk har lyst til at købe en CD med dem.

Line Knutzons tekst er i sig selv bidende skarp. Vi stifter bekendtskab med de forskelligartede typer af ”danskhed”, og man må til tider spørge sig selv, om vi virkelig er sådan. Sangene er fortællinger fra alle de lettere sørgelige eksistenser i Danmark. Således er der sange fra anonyme mellemledere, overdrevne onanister, ufo-spottende altan-entusiaster, kørende sælgere, døende 68’ere og dødsangste børn. Det tragikomiske er alle stedsnærværende.

Desværre bliver forestillingens mellemliggende handling til tider lidt for alternativ, og visse af de scener, der udspiller sig i mellem sangene, bliver lidt for langtrukne. Knutzons tekst og debatten om danskheden er knivskarp, og den havde fortjent at stå sådan hele vejen igennem forestillingen. Komikken bliver visse steder for plat, og der efterlades en del løse tråde, så der ikke altid helt ”bindes knude” på tekstens pointer. Uden at afsløre for meget er forestillingens slutning en anelse underlig – og måske en kende letkøbt. Man sidder lidt uforløst tilbage til slut.

presse6-syngdansk [1600x1200]

Musikkonkurrencens konferencier er Jesper Lohmann og Carsten Bjørnlund, som i kjole og hvidt skal guide os i mellem løjerne. En opgave man hurtigt forstår, at de ikke kan håndtere, og de vælter nærmest oveni i hinanden for at holde det sammen, men det er netop i det at komikken opstår. Carsten Bjørnlund spiller rollen som den forsmåede danske vært, imens Jesper Lohmann den mere selvsikre men også overdrevne konferencier. Begge er karikaturer, men ingen af dem formår helt at ramme balancen, for hvornår det er sjovt, som Aksel Morisse.

presse4-syngdansk [1600x1200]

Et af forestillingens lyspunkter er nemlig Aksel Morisse, der som den svenske kapelmester, bliver symbolet på det fremmede, der er ved at undergrave og ødelægge den danske kultur, for hvorfor er kapelmester og orkester til en ’Syng dansk’-aften dog svensk? Morisse bliver en karikatur af det politisk korrekte Sverige, og det er faktisk temmelig morsomt.

’Syng dansk’ er kort sagt en musikalsk komisk absurd forestilling om det at være dansk, og hvorfor vi danskere måske ikke er så hellige, som vi selv tror. Den kan let være en god aftens underholdning, men hvis du ikke er til det til tider overdrevent absurde, bør du nok holde dig væk.

 

Bellevue Teatret, Strandvejen 451, 2930 Klampenborg

Spilleperiode: 9. marts–2. apr. 2017

Set den 10. marts 2017

Foto: Miklos Szabo

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.bellevueteatret.dk/forestilling/syng-dansk/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *