Anmeldelse: Tartuffe, Betty Nansen Teatret

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

En klassiker bliver sat i scene, når ’Tartuffe’ spiller på Betty Nansen Teatret, og alt kaos bryder løs. En moderne iscenesættelse og en fantastisk skuespillerpræstation, gør ’Tartuffe’ til en stærk forestilling, der er værd at se!

 

Der er fart over feltet, når ’Tartuffe’ indtager Betty Nansen Teatret. Karaktererne nærmest vælter ud i hovedet på publikum, når temperamentet koger over gang på gang, og eskapader af skænderier og mundhuggeri bliver fyret af på scenen. Der er også meget at være utilfreds over, da Orgon, en rig og ærefuld mand, bliver manipuleret af den snu og hykleriske Tartuffe. Orgon giver både hus, datter og penge væk til den fromme Tartuffe, som i Guds navn tager for sig af goderne. Orgon ser slet ikke, hvilken slange der har taget bolig i hans hus, før det er alt for sent!

 

_rum5988-tartuffe-bettynansen

 

Molières teaterstykke ’Tartuffe’ blev bestemt ikke vel modtaget ved sin premiere i 1664. Den skinhellige Tartuffe er en direkte kritik af kirken, og af de mennesker som i Guds navn tilraner sig magt og status. At kritisere kirken var dengang dybt skandaløst, mens det i dag er et tema, som er forholdsvist uaktuelt. Hykleriet er dog ikke fraværende i vores samfund i dag, og derfor kan ’Tartuffe’ sagtens ses med fortjeneste, og hvis ikke for budskabet, så for den gode komedie.

 

Jeg skulle holde tungen lige i munden, da den to en halv time lange forestilling blev sat i gang på Betty Nansen Teatrets skrå brædder. Det tog lidt tid for min ledsager og jeg rigtigt at forstå karaktererne og omstændighederne. Teksten er på vers og derfor nogle gange svær at forstå, og blev dertil leveret i et lidt for højt tempo til, at jeg kunne følge med. Lydstyrken var der også skruet op for, og der blev råbt med en imponerende energi igennem det meste af forestillingen. Armbevægelserne nåede også helt ned til bagerste række; der er virkelig tale om en forestilling, der vil fremad!

 

Nogle minutter inde i forestillingen blev det dog for alsidigt for mig med al den råben og skrigen, og jeg ville ønske, at der var blevet skåret i teksten og givet plads til et mere nuanceret følelsesregister. Min sympati røg simpelthen for karaktererne og derved meget af min interesse, men så trådte Tartuffe på scenen.

 

4-tartuffe-bettynansen

 

Jens Albinus magter den svære balancegang mellem det store, karikerede og det detaljerede, nuancerede skuespil. Hans fremstilling af Tartuffe er lige dele forførende og frastødende, når han smyger sig rundt på scenen med et fantastisk kropsprog. Som personificeringen af slangen i Edens have, går han på scenen og holder publikum vågne med sin store sans for timing og flair for de ellers ofte kringlede rim.

 

_rum6745-tartuffe-bettynansen

 

Scenografien fungerede til forestillingens fordel og var både humoristisk og æstetisk. Den afslappede tilgang til sceneskift og de sporadiske publikumshenvendelser var både sjove og forfriskende. Derudover leverede musikduoen Powersolo, både energi, charme og lækre rytmer på scenen igennem hele forestillingen.

 

’Tartuffe’ er en hæsblæsende forestilling, som til tider har svært ved at følge med sig selv, men Jens Albinus står som dirigenten taktfast, når medspillerne løber og løfter forestillingen til nye højder!

 

 

 

Betty Nansen Teatret, Frederiksberg Allé 57, 1820 Frederiksberg C

 

Spiller indtil 17. april 2016

 

Spilledato: 27. februar 2016

Foto: Rumle Skafte

 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.bettynansen.dk/tartuffe

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Medea & Antigone, Skuespillerakademiet

Af Christian Skovgaard Hansen Forestillingen er for dig, der vil have en anderledes og ...

Anmeldelse: Love and Money, Bådteatret

Af Jonas Gudmand   Bådteatret er et intimt og småklaustrofobisk teater, på den gode ...

Anmeldelse: FELT, Teater Grob (FELT)

Af Laura Munk Christensen, gæsteanmelder    ‘FELT’ er noget af det mest interessante, forvirrende, ...

Anmeldelse: A Tender Thing, Bådteatret (gæstespil af Why Not Theatre Company)

Af Carina Blangsbøll Forestillingen ’A Tender Thing’ spiller på engelsk i det stemningsfyldte mørke ...

Anmeldelse: Maria og Mohamed

Af Rosa Danielsen   Vi befinder os i Teater GROB’s black box-sal, hvor noget, ...