Anmeldelse: Tarzan, Fredericia Teater

Anmeldelse: Tarzan, Fredericia Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

 

Fredericia Teater gør det igen! Deres store musicalproduktioner bliver ved med at overrumple og imponere os. Denne gang er turen kommet til Tarzan, som er teatrets fjerde samarbejde med Disney. Disneys Tarzan fra 1999 er den 37. af deres klassikere og har musik af Phil Collins.

Karakteren ”Tarzan” dukker for første gang op i 1912 i ”Tarzan – Abernes konge”, som er første bind i den amerikanske forfatter Edgar Rice Burroughs (1875-1950) bogserie om en dreng, som vokser op i Afrikas jungle hos en gruppe aber. Trods enkelte større og mindre ændringer er grundfortællingen holdt fast i Disneys bearbejdelse til tegnefilm. Fredericia Teater tager dette oplæg og former til det til en fantastisk musical.

I 1880’erne forliser et skib langs den vestafrikanske kyst. Et ungt par og deres spædbarn redder sig i land, og de opbygger et liv i junglen. Livet i junglen er dog farligt, og en dag bliver parret dræbt af en leopard, mens spædbarnet overlever. Barnet bliver fundet af gorillamoren Kala, som selv har mistet sin unge. Hun tager barnet til sig og kalder ham Tarzan. Tarzan vokser op hos gorillaerne, hvor han bliver venner med den drengede pigegorilla Terk. Trods hans manglende evner som gorilla, kæmper Tarzan og vokser op og blive en stærk, dygtig og gorilla-lignende mand.

Tarzan opdager først for alvor, hvorfor han føler sig anderledes, da han i junglen en dag møder en gruppe opdagelsesrejsende: Professor Porter og hans datter, Jane, som rejser sammen med guiden Clayton. Tarzan forelsker sig i Jane, som også forelsker sig i ham. Tarzan indser samtidig, at de er ens. Kærligheden er dog ikke nem. Tarzans gorillaflok er bange for menneskerne, og Clayton viser snart sit sande jeg: Han vil fange gorillaerne for at tage dem med tilbage til England og sælge dem. Tiden er dog knap, og professoren og Jane skal snart tilbage til England. Tarzan må tage stilling til, om han vil være menneske eller dyr, og Jane må tage stilling til, om hun vil med tilbage til England, eller om hun vil følge hjertet og blive i junglen.

Forbindelsen til Disney lader sig ikke fornægte. Særligt på det visuelle plan er lighederne til at se, hvor figurerne er som taget ud af tegnefilmen. Men selvom forestillingen bygger over Disneys tegnefilm er den heldigvis ikke blevet helt så blød og puttenuttet. Gudskelov! Lynne Kurdziel Formatos iscenesættelse har tilføjet fortællingen lidt mere kant og energi, som klæder forestillingen.

Amerikaneren Kevin Depinet har stået for det samlede visuelle udtryk. Hele scenerummet er inddraget, og sidder man på de 8-10 forreste rækker på gulvet, har man rigtig følelsen af at sidde midt i junglen. Der er bygget ud, så Tarzan og gorillaerne kan svinge sig i lianerne i hele scenerummet ovenover os. Sammen med Fredericia Teaters efterhånden velkendte videoteknik giver det et flot og integreret udtryk, som er så virkelighedsnært og livagtigt, at man næsten glemmer, at det ”bare” er noget på skærmene. Det er en fryd for øjet.

Anna Juul Holm har stået for forestillingens kostumer. Selvom hun er bundet noget af, hvordan Tarzan, Jane osv. skal se, er hun alligevel kommet på en stor opgave. Det kræver sit at skabe troværdige aber, men det lykkes ganske flot, så det på den ene side ikke kommer til at ligne fastelavnskostumer, mens det på den anden side skal være kostumer til at bevæge sig rundt i lianerne i.

Der er heller ikke en finger at sætte på lydsiden. Det er skræmmende, når man hører leoparden gå sin gang rundt i salen – junglen – på jagt. Musikken bliver også denne gang spillet live af et orkester, som giver en god kant og swung til Phil Collins’ musik. Orkestret ses desværre ikke under forestillingen. Rigtig, levende musik giver altid en eller anden særlig stemning og lyd i en forestilling fremfor båndet musik.

Castet er også perfekt. Kim Ace Nielsen har rollen som Tarzan. Han både ligner Tarzan med langt hår, en stærk krop og det lille lændeklæde, og så kan også synge og spille skuespil samtidigt. Han har en fin balance mellem fortællingens karikerede abemand og manden bag, som prøver at tilpasse sig, selvom han er anderledes, og som nu opdager kærligheden til et andet menneske. Overfor ham er teatrets egen Bjørg Gamst en vidunderlig og charmerende Jane. Her lægges ikke skjul på den virkning, som Tarzan har på hende. Det klæder hende, at hun her ikke er helt så bly som i tegnefilmen.

Værd at fremhæve er også Maria Skuladottir som Kala, Diluckshan Jeyaratnam som Terk, Teit Samsø som abelederen Kerchak, Anders Bircow som professor Porter og Jacob Prüser som Clayton som alle leverer flotte præstationer. Det kræver også sit både at kunne synge, danse OG svinge sig i lianerne. Hele ensemblet fortjener derfor også stor ros. Koreografien af Christel Stjernebjerg rundt i hele scenerummet er vild og dybt imponerende.

Unge Tarzan (denne aften: Arthur Ditlev Wadstrøm) og unge Terk (denne aften: Albert Mahesh Witthoff Groth) kan også både synge og spille de to unge figurer med charme, energi og en skøn umiddelbarhed.

Tarzan er naturligvis underholdning – men fortællingen rummer også noget dybere, som er værd at tænke over og tage med ud fra teatersalen bagefter. Tanker om arketyperne på mænd og kvinder, civilisationens udvikling og skæbnen, som vi ikke altid selv kan styre, fanger os. Hvor stammer jeg fra? Hvem er jeg? Hvem er min familie? Hvordan falder jeg til? Og hvad er kærlighed?

Ambitionsniveauet og den kunstneriske kunnen er højt på Fredericia Teater, og man overraskes positivt hver gang – denne gang er ingen undtagelse. Fredericia Teater med teaterchef Søren Møller i spidsen har fået Fredericia Musical op i musical-superligaen! Alt i alt er der ikke en finger at sætte på deres opsætning af Tarzan, hvor man ikke savner noget – det skulle da lige være elefanten Tantor… Det hele fungerer og giver en fantastisk totaloplevelse i verdensklasse.

Eneste anke har heldigvis ikke noget med selve forestillingen at gøre; det går derimod på den store teatersal, som ikke er verdens bedste og mest komfortable scenerum, og faciliteterne omkring. Lad os nu få et ordentligt og flot teaterhus til Fredericia!

Fredericia Teater, thansen-salen (Store sal), Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 5. oktober-9. december 2018

Spiller herefter også i Århus (Musikhuset Aarhus): 21.-29. september 2019 og i København (Scandic Falkoner): 29. november-8. december 2019 

Set den 5. oktober 2018

Fotos: Søren Malmose

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.fredericiateater.dk/tarzan/ og http://www.tarzanmusical.dk

Medvirkende: Kim Ace Nielsen, Bjørg Gamst, Maria Skuladottir, Diluckshan Jeyaratnam, Teit Samsø, Anders Bircow, Jacob Prüser, Søren Bech Madsen, Arthur Ditlev Wadstrøm (/Esben Kjærsgaard Hjeresen), Albert Mahesh Witthoff Groth (/Carl-Emil Krogh Nielsen/Kenneth Alrøe Okotle) m.fl.

Instruktør og co-koreograf: Lynne Kurdziel Formato

Produktionsledelse: Bo Kudsk og Søren Hall

Aerial choreography og aerial direction: Christel Stjernebjerg og Sita Bhuler

Scenograf: Kevin Depinet

Kapelmestre: Thomas Møller og Martin Konge

Head of aerial design: Troels Frydensberg

Digital design: Thomas Agerholm, Jakob Eriksen og JAfilm

Lyddesign: Tim Høyer

Lysdesign: Mike Holm og Martin Jensen

Kostumedesign: Anna Juul Holm

Hår og make-up: Michael Skytte

Rekvisitør: Jonas Vestergaard

Forestillingsledere: Frey Olafsson og Matias Reher Nevel

Associate producer: Rob Hartmann

Kreativ producent: Søren Møller

Varighed: Ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *