Anmeldelse: The Cocka Hola Company, Teater Sort/Hvid (Det Dramatiske Udgangspunkt)

Af Rosa Danielsen

 

’The Cocka Hola Company’ bliver sat op af Det Dramatiske Udgangspunkt efter Mathias Faldbakkens kultroman. Forestillingen starter med en lang, detaljeret beskrivelse af optagelserne af en pornofilm med samme navn, og stilen er hermed lagt. Forestillingen er en stor provokation, og ordet er altafgørende i dens udtryk. Publikum trækkes igennem en labyrint af lange sætninger, indtil vi til allersidst præsenteres for pointen. Halvanden time er bare ret lang tid at vente på meningen med en forestilling.

Pressefoto1_Sara Galbiati [1600x1200]

”Desirevolution” er det pornofilmselskab, som hovedpersonen Simpel og hans kompagnon PapaHans har startet for, at finansiere deres politiske aktioner mod det skandinaviske velfærdssamfund. Simpel kæmper for at holde sammen på den lille aktivistgruppe, og han holder kikkerten på målet: Nemlig at vise verden at selvrealisering, individuel lykke og, ikke mindst, fascination er hykleri. Det hele kulminerer, da Simpel inviteres i et talkshow af en forælder fra hans søns klasse, efter at have medvirket til flere skandaler ved klassens årlige julefest, for at forsvare sin ideologi.

Mit problem er, at jeg stort set under hele forestillingen er forvirret. Forvirret over hvilken skuespiller, der spiller hvilke karakter, da de 4 medvirkende spiller alle 14 roller. Forvirret over, hvor jeg skal have fokus, da der ofte foregår mange forskellige ting på en gang. Forvirret over, at jeg føler, jeg ser en teaterforestilling om pornoindustrien, når jeg troede jeg skulle se politisk, samfundskritisk satire. Alt i alt er jeg forvirret over, hvad den her forestilling handler om.

Forestillingsfoto1_Sara Galbiati [1600x1200]

’The Cocka Hola Company’ er fyldt med gakkede karakterer, der leder tankerne hen på ”The Big Lebowski” eller en Quentin Tarantino-film. Desværre føles størstedelen af karaktererne ikke helt gennemarbejdet og lidt som den ene kliché efter den anden, og derfor falder de en smule til jorden. Mange af rollerne er egentligt overflødige for selve handlingen, og deres eneste funktion er at pynte på historien. Dette bidrager til det overordnede problem ved forestillingen, nemlig forvirringen.

Mange af de korte scener føles også overflødige og uklare, da der sker rigtigt mange ting i et rigtigt højt tempo. Jeg mener, at forestillingen ville have godt af en seriøs omgang med kniven for at skære det overflydende pynt fra. Jeg bed mærke i udeblivelsen af lysskift, og måske kunne noget af denne uklarhed have været løst med et klarere lysdesign. Derudover bidrog den lidt rodede scenografi og kostumer også til følelsen af ikke at vide, hvor man skal have fokus. En enklere æstetik havde måske hjulpet.

Forestillingsfoto2_Sara Galbiati [1600x1200]

Første halvdel af forestillingen går egentligt med, at vi får introduceret de mange karakterer, men da der netop er så mange, bruger man meget energi på at holde styr på navne, kendetegn og relationer. Jeg mener også, at der blev brugt for meget tid på at beskrive pornofilmselskabets daglige gang, da jeg fik en fornemmelse af, at det var bi-historien. For det er, når vi hører om de skingrende vanvittige aktioner, at vi griner og spillerne har vores opmærksomhed. Det er dét, der er interessant ved fortællingen.

For historien er enormt fascinerende og skrupskør på den fede måde, men desværre drukner dette i forsøget på at få alle de fede episoder fra bogen med. Når man overfører noget fra bog til teater, eller film til teater eller noget hvilket som helst andet til teater, må man kunne ”kill your darlings”. Det er først i slutningen, at jeg føler, at forestillingen bliver fokuseret og pointen bliver klar. Her er der også kun to karakterer i fokus, to lamper lyser kun på dem, og vi får forklaret, hvad meningen med galskaben er.

Forestillingsfoto3_Sara Galbiati [1600x1200]

Tag ind og se ’The Cocka Hola Company’, hvis du godt kan lide udsyrede komedier med et samfundskritisk tvist. Budskabet er relevant for vor samtid, men pakket godt ind i lange snirklede sætninger, og kaotiske aktivistmøde-scener. Man kan mærke spillernes passion for emnet, og dette løfter oplevelsen. Men det føles lidt som en genfortælling af bogen, og som min ledsager sagde: ”Jeg får lyst til at læse bogen”.

 

Det Dramatiske Udgangspunkt

Teater Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V

Spilleperiode: 21. oktober-4. november 2017

Set den 21. oktober 2017

Foto: Sara Galbiati

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.sort-hvid.dk/projekt/the-cocka-hola-company/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Adressaten ubekendt, Det Kongelige Teater

Af Johanne Rao Jensen Adressaten ubekendt er Kathrine Kressmann Taylors brevroman, som oprindeligt udkom ...

Anmeldelse: Monsieur Ibrahim og Koranens Blomster, Holbæk Teater

Af Christian Skovgaard Hansen Forestillingen Monsieur Ibrahim og Koranens Blomster er baseret på den ...

Anmeldelse: Atlantis, Teaterøen (Nørrebro Musicalteater)

Af Sofie Riis Endahl   Langt ude på Refshaleøen i et mennesketomt industriområde ligger ...

Anmeldelse: Europa, Europa (Mute Comp. Physical Theater)

Af Julius Gotthardt Møller   I et svagt belyst cirkustelt på Refshaleøen, hvor loftet ...

Anmeldelse: Mig og Tyson, Teater Grob

Af Eva Gudmand   Som barn født i 1990’erne kan jeg ikke undgå at ...