Anmeldelse: The Prince of Egypt, Fredericia Teater (ENG)

Af Anne Lottrup Sørensen

Hvis man kan få for meget succes, er Fredericia Teater i farezonen. Efter ”Aladdin”, ”Den lille havfrue”, ”Shu-bi-dua”, ”Klokkeren fra Notre Dame” og ”Seebach” er det fristende at sige ”De har gjort det igen!”, men The Prince of Egypt er ikke ”igen”. Det er ikke blot endnu en storslået forestilling, det er en verdenspremiere i verdensklasse – kreativ og nytænkt.

Når man har medvind, og anmelderroserne strømmer ind, ville det være let at læne sig tilbage og tænke ”det virker, så lad os blive ved med det”. Sådan er tankegangen ikke på Fredericia Teater, og The Prince of Egypt, som nu har engelsksproget verdenspremiere, er beviset. Hvor spiller og synger Fredericia Teater altså imponerende godt, og især de de scenografiske og koreografiske virkemidler er helt originale.

POE-001 [1600x1200]

The Prince of Egypt er jødedommen, islam og kristendommens fælles historie om Moses, der fødes som slave, men vokser op som kongesøn. Da han får øjnene op for sit folks undertrykkelse, bliver hans opgave at bryde faraos lænker og føre hebræerne til frihed. Plottet ligger langt fra vores hverdag – men følelserne er universelle.

Diluckshan Jeyaratnam er Moses og spiller rollen eminent. Fra ung, uvorn og ubekymret, til voksen med en tung byrde på sine skuldre – alle facetter klarer han suverænt. Hjulpet på vej af sin stærke og smukke stemme fører han publikum overbevisende igennem hele følelsesregistret.

POE-032 [1600x1200]

Koreografien og dansen fortjener næsten sin egen anmeldelse. Anført af seks forrygende, professionelle dansere bliver hele ensemblet gang på gang både unik historiefortælling og billedskabende levende scenografi. Koreografen Sean Cheesman har ikke ladet sig begrænse. Nilen, stridsvognene og den brændende tornebusk visualiseres i et samspil af farverige projektioner og ekspressive sammenflydende kroppe. Jeg har aldrig set noget lignende. Rent teknisk er danseniveauet højt, på magisk vis fusioneres stilarter fra rituel folklore til street, og især den innovative måde, hvorpå dansen bliver en helt naturlig del af omgivelserne, er berusende. Både kreativitet og kvalitet er i top.

Kevin Depinets scenografi er ganske enkelt fremragende. Bortset fra nogle få fysiske stenblokke virkeliggøres templer, pyramider, ørken og hav af projektioner og LED-skærme – fra blidt og afdæmpet til rene farveorgier. Udtrykket er nyt, mere antydet og malerisk end i tidligere forestillinger og altså ofte i et samspil, hvor især danserne, men også hele ensemblet flyder sammen med scenografien. Ubeskriveligt.

POE-024 [1600x1200]

Også vokalt og musikalsk overgår The Prince of Egypt store forventninger. Hele castet er velsyngende og 15-mands orkesteret er velspillende. Mange af sangene kender vi fra tegnefilmen, men der er kommet nye til i musicalversionen. Der er alt fra de helt store numre som ”Deliver Us”, hvor ensemblets samklang giver kuldegysninger, til de mindst lige så imponerende solopræstationer, som når Silke Biranell helt fortryllende synger ”When You Believe”. Verdenspremieren blev opført på overbevisende engelsk.

Moses storebror Ramses spilles af Jason Gotay, der med sit stoiske udtryk bliver en troværdig farao. Hans stemme er fantastisk – i duet med med Diluckshan Jeyaratnam helt forførende. De to brødres relation er lige så stærk som den er kompleks, og Gotay og Jeyaratnam giver os alle nuancerne. Gotay spiller kun rollen til premieren, men rollen er fremover tryg i hænderne på Fredericia Teaters egen Lars Mølsted, der for alvor fik sit gennembrud i og som ”Klokkeren fra Notre Dame”.

POE-033 [1600x1200]

Alle hovedrollerne, Tzipporah, Nefertari, Jethro, Hotep, Mariam og mange flere, synges og spilles overbevisende.

Det bliver spændende at opleve The Prince of Egypt på dansk. På engelsk fungerer transformationen fra tegnefilm til musical godt. Der savnes visse, men få steder lidt tempo i første akt, men det er ikke noget, der ødelægger helheden. Dialogen har fået et løft og er blevet mere nuanceret, og humoren er som i tegnefilmen legende.

POE-029 [1600x1200]

Der skal nok være dem, der ser alle musicals gennem et stereotypt underholdningsfilter, der kun for alvor anerkender det, når det er et voldsomt og stort opsat brag. The Prince of Egypt er en stor opsætning med et halvt hundrede medvirkende inkl. orkestret, men Fredericia Teater viser denne gang virkelig vejen til musicalen som blidere dramatisk format, hvor det lyriske og poetiske – som også var et stærkt element i ”Klokkeren fra Notre Dame” – gør det muligt at fortælle en historie med nænsomme nuancer og skildre personer og temaer dybere og mere ægte.

Skal i have genopfrisket Anden Mosebog, kan jeg varmt anbefale en tur til Fredericia Teater. Oplagt til et ungt publikum, der som jeg så filmen som barn – men både lillebror på 7 og bedstemor på 90 kan inviteres med til en storslået aften. Måske ses vi – jeg kan i hvert fald ikke nøjes med én gang.

Fredericia Teater, Store sal, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

Spilleperiode:

På engelsk: