Anmeldelse: The Rocky Horror Show, Aarhus Teater (s.m. Odense Teater)

Af Lise Barslev

Du er inviteret til årets fest på Aarhus Teater, men det er ikke hvilken som helst fest. Det er en fest fyldt med gys, gru, sex, rock og forbudte lyster

Forestillingen The Rocky Horror Show, handler om det unge nyforlovede par, Brad og Janet, hvis bil bryder sammen på en regnfuld nat. De søger ly og en telefon hos det nærmeste hus; imidlertid er det dog ikke et hus, men et mindre slot. Det unge par bliver budt indenfor af den spøjse og lidt uhyggelige butler Riff Raff, som bliver spillet af Simon Mathew. Den måde, som Riff Raff står og stikker tungen ud af munden, og er lidt ulækker, er simpelthen fantastisk, og han høster også grin efter grin med hans totalt gennemførte skumle karakter.

Herefter bliver Brad og Janet, spillet af Mathias Flint og Marie Marschner, ført til Riff Raffs herre Dr. Frank-N-Furter. Og hvem er det så? Dr. Frank-N-Furter er min absolutte yndlingskarakter; jeg synes, at karakteren er så fed og sprød. Jeg havde derfor også høje forventninger til Jacob Madsen Kvols, som skulle levere rollen som Frank-N-Furter. Og jeg kan i den grad sige, at mine høje forventninger blev indfriet og mere til. Jeg er så imponeret over ham, og det, jeg nok er mest imponeret over, var, at han kunne gå og endda danse i de høje læderhæle. Frank-N-Furter oser af sex og vækker begæret i Brad og Janet. Det er i høj grad Jacob Madsen Kvols, der bærer The Rocky Horror Show!

Sammen med resten af ensemblet bliver Brad og Janet, trukket ned i en underverden, som er langt fra deres hverdag. Men hvad ville der ske, hvis man slipper alle lyster fri? Samtidigt med dette bliver Rocky Horror introduceret. Det er Dr. Frank-N-Furters skabning, den perfekte mand. Rocky, skal forestille at være den perfekte mand, smuk, lyshåret og endda med en hudfarve af guld. Rocky ligger jo navn til forestillingen for det er jo netop efter, at han bliver skabt, at alt begynder at ændre sig.

Igennem forestillingen bliver der spillet de velkendte sange fra 1975-filmen, dog var de for det meste oversat til dansk. Sange som ”The Time Warp”, ”Hot Patootie” og Dammit, Janet!” var blevet genfødt på dansk. Oversættelsen af sangene stod Mathias Flint for, som også spiller rollen som Brad. Jeg er, som mange andre rigtig glade for de originale sange, og det ville være synd, hvis man mistede alt det fantastiske ved de originale sange. Jeg synes dog, at Mathias Flint har oversat sangene rigtig godt, for han har bevaret nogle af de mest ikoniske linjer fra sangene. Disse sange blev bakket op af et lækkert liveorkester som også blendede ind i ensemblet flere gange, og dette gav en fed effekt.

Hele universet er lidt spøjst og i hvert fald underligt. Men det er ikke for underligt, det er spøjst, vildt, overdrevet, sindssygt, overvældende og mest af alt fantastisk. Det er et voldsomt univers, men det har en form for kant, som gør at jeg i hvert fald ikke kan lade være med at elske det.

Generelt så er det en kæmpe fest, man bliver en del af. Dog så er der et lille minus. Til forestillingen kan der købes et ”kit” med nogle ting i, som man kan bruge under forestillingen. Dette gælder blandt andet en vandpistol og avis, så publikum kan være en del af det stormvejr, som Brad og Janet befinder sig i. Det er en rigtig god idé; dog så synes jeg, at det forstyrrede lidt, da man jo skulle huske, hvornår man skulle bruge de forskellige ting. En anden ting var, at der blev råbt nogle forskellige ting til skuespillerne på scenen. F.eks. hver gang at Brad sagde ”Janet”, så råbte publikum ”Slut!” Jeg synes, det var lidt sjovt, men mest af alt forstyrrede det lidt. Jeg havde dog forventet det, da det hører til at se forestillingen, det er jo en del af kultfilmen.

Filmen, som jo er fra 1975, er jo stadig aktuel i dag, hvor der er mere fokus på seksualitet og lige rettigheder til alle uanset seksualitet. Dengang var de temaer, som bliver taget op i filmen, mere vilde, provokerende og tabubelagt. I dag er der stadig mange af de samme problematikker, men emnerne bliver taget op til debat, så de er ikke helt så grænseoverskridende mere, hvilet samtidig kan gøre forestillingen lidt tam.

Til sidst vil jeg lige give en kæmpe stor ros til alle skuespillerne og – denne aften også – det tekniske hold på forestillingen. To gange under forestillingen havde de lyd problemer, men det blev håndteret på den fedeste måde. Mens de forsøgte at løse problemerne, snakkede Mathias Flint med publikum og underholdte. Han improviserede, og det var hurtigt tænkning, og det var sjovt. Problemerne blev hurtigt løst, og forestillingen kunne fortsætte. Så stor ros herfra til dem alle og især til Mathias for at redde en træls situation.

Så alt i alt, så er det bestemt et besøg værd at tage ind og se The Rocky Horror Show på Aarhus Teater eller senere på Odense Teater. Det er en gennemført forestilling, som har alt hvad der skal til for at skabe en fed rocket musical. Der er sex, passion, farver, fester og ikke mindst en rigtig god stemning. Du er inviteret til årets fest, og det vil du ikke gå glip af. Dont Dream It. Be It.

Aarhus Teater i samarbejde med Odense Teater

Aarhus Teater, Store scene, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 3. maj 2019-15. juni 2019

Forestillingen spiller herefter i perioden 24. april-6. juni 2020 på Odense Teater

Set den 6. maj 2019

Medvirkende: Jacob Madsen Kvols, Marie Marschner, Mathias Flint, Simon Mathew, Sofia Nolsøe, Holger Østergaard, Kjartan Hansen, Nanna Cecilie Bang, Anders Bilberg, Mary Jacolbe, Luc Boris André Kouadio, Morten Lindemann Olsen, Simon Glæsel, Dina Fie Lorentzen og Stine Andersen

Af: Richard O´Brien

Musikalske arrangementer: Richard Hartley

Yderligere musikalske arrangementer: Simon Beck