Anmeldelse: Tove! Tove! Tove!, Det Kongelige Teater

Af Eva Gudmand

 

Denne forestilling er en repremiere. Vi anmeldte også Tove, Tove, Tove, da den havde premiere. Den kan du læse: her. Dengang gav vi den 5/6. 

Jeg vil rette en særlig tak til Illums Bolighus, fordi de skabte så smagfuldt og gennemtænkt et hjem for en familie, der aldrig har eksisteret”.

Citatet fra stykket indikerer budskabet i Tove! Tove! Tove!, hvor den rå sandhed om Tove Ditlevsens liv bliver bragt til live og minder os om, at ingen mennesker er perfekte. Hendes liv var bestemt ikke en dans på roser, og stykket viser hendes særheder gennem en blanding af en humoristisk og alvorlig tone.

tove1

Tove Ditlevsens liv er med denne forestilling frit fortolket af kunstnerkollektivet Sort Samvittighed. Stykket spilles af de fem Tove(r), som alle er klædt ens og bliver et billede på Tove Ditlevsen. Toverne fører publikum gennem Tove Ditlevsens liv fra hendes barndom frem til hendes død. Handlingen giver et indblik i hendes mange ægteskaber, skriverier, børn m.m.

Efter den første urpremiere på Det Kongelige Teaters Lille Scene i 2015, er de nu flyttet til Skuespilhusets Store Scene, hvilket de 5 kvinder formår at udfylde.

På de ca. 2 timer som stykket varer (inkl. pause), kommer man hele følelsesspekteret igennem. Hvilket i bund og grund bliver et godt billede på Tove Ditlevsens hårde liv. Generelt bliver der lagt en humoristisk tone på Tove Ditlevsens mange nederlag. Fra hendes mange skilsmisser til hendes alkoholforbrug.

Oven på denne oplevelse står jeg tilbage med et virvar af indtryk. Det er en forestilling som implementerer ufattelig mange elementer i en gennemført og gribende forestilling om Tove Ditlevsens liv.

Forestillingen formår at sammensætte de kunstneriske elementer rigtig flot. Værd at fremhæve er de sceniske elementer, som har en betydelig effekt og symbolik under stykket. Scenerummet overrasker hele tiden publikum med dets ekspressionistske og overdrevne stil, hvor symbolikken bliver gjort eksplicit.

Specielt var jeg betaget af baby-maskerne, som ofte blevet båret under stykket, som ligner noget, der er taget direkte ud af Michael Kviums værker, hvilket underbygger barndommen og særhederne, som Tove Ditlevsen ofte har som hovedmotiv i sine skriverier.

tove2

Musikken får desuden en helt central plads i dette stykke, da det direkte bliver en del af scenerummet. Man bliver ved med at blive overrasket over alle de musikinstrumenter, som Jeanett Albeck hiver frem. Jeg var specielt fascineret af brugen af skrivemaskinen som musikinstrument, bl.a. i sangen ‘Skrive-Tove’.

tove9

Stykket appellerer til et publikum, som vil have et indblik i Tove Ditlevsens liv. På grund af stykkets mange kreative indslag, kommer man bestemt ikke til at kede sig.

De mange elementer kan dog også tage fokus fra de litterære udtalelser, da der er så mange ting, man som publikum skal koncentrere sig om. Unge som gamle, kvinder som mænd – vil få et stort udbytte ud af at se denne forestilling. Jeg så denne forestilling med min far, og vi var begge lige betagede.

Om man kender til Tove Ditlevsen eller ikke, så bør man gøre sig selv den tjeneste at se dette stykke.

Tove Ditlevsens liv bliver i stykket vist i en ærlig fortolkning af hendes værker. Det viser tydeligt en kvinde, der har været igennem utrolig mange ting og har et særligt syn på livet. Stykket viser Ditlevsens skævheder og utilstrækkeligheder gennem en smuk og kunstnerisk opsætning. Tove Ditlevsen husker os alle på, at vi ikke kan leve det perfekte liv, som bliver udstillet i Illums Bolighus. ‘Tove! Tove! Tove!’ skal selvfølgelig have 6 bloddråber.

 

Skuespilhuset, Det Kongelige Teater, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K

Spiller indtil: 10. september 2016

Spilledato: 18. august 2016

Fotos: Natascha Thiara Rydvald

Har du lyst til at købe billet? Se nærmere på forestillingens officielle hjemmeside:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20162017/skuespil/tove-tove-tove/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Svantes lykkelige dag, Nørrebro Teater

Af Eva Gudmand   Efter forestillingen stod jeg tilbage med en blanding af berigelse ...

Anmeldelse: Gummi T, Aalborg Teater

Af Sofie Trige, gæsteanmelder   Tæppet er nede på Aalborg Teater. Uden på tæppet ...

Anmeldelse: Den evige ild, Bellevue Teatret

Af Sofie Riis Endahl Siden jeg tilbage i 2012 så Høg, Aagaard og Svanekiers ...

Anmeldelse: Z – Monica Zetterlund, Teatret ved Sorte Hest

Af Christian Skovgaard Hansen   Monica Zetterlund (1937-2005) var en svensk skuespiller og internationalt ...

Anmeldelse: Midt om natten, Tivoli (Tivoli, Langkjær Entertainment og Live Nation)

Af Christian Skovgaard Hansen   Biografsuccessen og albummet ”Midt om natten” omsættes nu til ...

Anmeldelse: Ankomst. Afsked, Husets Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   ”Mønster Familie Mønster” står der under forestillingens titel: ’Ankomst. ...