Anmeldelse: Tronfølger, Taastrup Teater og Musikhus (Mungo Park)
Af Christian Skovgaard Hansen
Mor, far og de to sønner. Det var omdrejningspunktet i Alexander Mayah Larsens tidligere forestilling ”Som brødre”, der behandlede de to brødres indviklede forhold både til hinanden og til faderen som overhoved. I denne nye forestilling, Tronfølger, sætter Larsen i stedet fokus på den far, Sadjad, som i sin tid rejste til Danmark, men sidenhen er rejst tilbage til Iran, hvor han kom fra.
Faren havde en dadelfarm i Iran, og han havde drømme. Men revolutionen kom til Iran, og meget blev ændret – og absolut ikke til det bedre – da præstestyret kom til. På sin afdøde, dræbt af regimet, brors identitet rejste faren derfor ud af landet, og Danmark blev endestationen. Trods en god uddannelse fik han kun jobs som buschauffør, rengøringsmand og restauratør. Til gengæld prøvede han på alle mulige og ikke mindst næsten umulige måder at blive – opfattet – dansk. Ydmygelserne står nærmest i kø, og selvom han gør alt, er det aldrig rigtig nok.
Til gengæld møder han hurtigt en dansk kvinde, som han blev gift, og de to fik to børn: Alexander og hans føromtalte bror. Selvom ikke alt er lige nemt, er det egentlig et godt liv.
Faren begyndte siden at komme i moskeen, så han blev forandret. Det resulterede i, at han blev skilt fra konen, og at han ikke kunne forstå sine sønners levevis, samtidig med at han isolerede sig mere og mere. Han pakkede derfor kufferten og rejse tilbage til Iran. Larsen har derfor ikke set ham i 7 år, og han forstår ikke, hvordan faren kan rejse tilbage til et land, som ændrede ham så radikalt under revolutionen, som skabte så mange rædsler, og som ydmygede ham. Hvordan faren kunne rejse tilbage hertil, er uforståeligt for Larsen, ligesom heltebilledet af faren er krakeleret noget.
For at forstå eller i hvert fald prøve at forstå faren har Larsen sat hans fortælling op på scenen. Fortællingen starter blidt op i sandkassen, som illustrerer tiden i Iran. Men hurtigt bliver det alvorligt. Det bliver en både grum, men alligevel stærk, nærværende og kærlig personlig fortælling om forholdet til faren. Men det bliver samtidig også en fortælling om det større perspektiv i verdenen, hvor folk fordrives fra deres hjemland og rejser til nye lande, som er noget mere lunkne overfor disse nye tilflyttere. Håbet bliver til frustration, og det bliver ikke helt så lykkeligt som ventet.
Vi kommer flot rundt om begge dele, og vi mærker både smerten og kærligheden i Larsens tekst. Det bliver et portræt af både faren, men også af Larsen selv. Skulle der være en anke, er det kun, at jeg godt kunne have tænkt mig at komme endnu et spadestik dybere, hvilket forestillingen sagtens ville have kunnet bære. Larsen fortæller historien med dybde, personlig nerve og sårbarhed, og han holder os fanget i den stringente historie hele vejen igennem. Den er på en gang privat og stærkt offentligt, og vores grænser og tankegange bliver sat på prøve flere gange.
Thomas Hwan iscenesætter både tæt på, men samtidig nænsomt med respekt for fortællingen. Man kan dog diskutere, om delene med at henvende sig til publikum er nødvendige, men det kan være, at de giver de tiltrængte pusterum i den ellers alvorlige forestilling, så vi kan holde hele vejen. Musiker Nanna-Karina Schleimann leverer et flot lydbillede, ligesom hun også spiller med og mod Larsen.
Tronfølger bliver dermed stærk, ærlig og debatskabende historiefortælling på flere planer, ligesom den viser Alexander Mayah Larsens styrke som både dramatiker og skuespiller. Fortiden må ikke glemmes. Savnet og forsøget på forståelse ligger tungt over os, når vi forlader teatersalen.
Mungo Park
Taastrup Teater & Musikhus, Kjeld Abells Plads 1, 2630 Taastrup
Spilleperiode: 12. december 2024 i Albertslund
Set den 10. december 2024
Fotos: Rumle Skafte
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Alexander Mayah Larsen og live-musiker Nanna-Karina Schleimann
Idé og manuskript: Alexander Mayah Larsen
Instruktion: Thomas Hwan
Scenografisk konsulent: Lise Marie Birch og Lars Englund Frimann
Dramaturgisk konsulent: Trine Wisbech
Lysdesign: Casper Døi
Lyddesign: Emil Sebastian Bøll
Komponist: Nanna-Karina Schleimann
Varighed: Ca. 1 time og 15 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod