Anmeldelse: Wicked, Fredericia Musicalteater
Af Lea Hjort Thalund
Fredericia Musicalteater er blevet grøn og ikke bare hvilken som helst grøn, men en Wicked-grøn. Dette efterår har musicalteatret kastet sig over den store Broadway-sensation Wicked. Forestillingen tager sit udspring i ”The Wizard of Oz”, hvor den onde heks fra vest, Elphaba, hærger og skal besejres, men er hun virkelig så ond, som hun bliver gjort til i ”The Wizard of Oz”?
Wicked følger Elphabas historie fra hun var ung og på universitetet. Hvordan hun bliver venner med den Glinda den gode, som er den diametrale modsætning til Elphaba, og til hendes udstødelse af hele samfundet i Oz. Wicked beviser, at der virkelig er to sider til samme sag.
Det kan til tider være svært at oversætte en musicalklassiker fra engelsk til dansk, men Mads Æbeløe Nielsen oversættelse er originalen værdig. Desværre bliver det største nummer ”Defying Gravity” oversat til ”Leve uden tyngdekraft”, hvilket ikke er den mest heldige oversættelse. Til gengæld rummer den danske oversættelse en smule mere kontekst og forklarede referencer til ”The Wizard of Oz”, men det er stadig tydeligt, at man steder kan blive hægtet af, hvis man ikke er kendt med handlingen i ”The Wizard of Oz”.
Musikken er velspillet godt ledt på vej af kapelmester Martin Konge, og sangene er velsungne. Hovedrollen som Elphaba er spillet af Nanna Rossen, der leverer en kraftpræstation. Hendes stemme styrke er formidabel og får leveret en fuldstændig fantastisk ”Leve uden tyngdekraft” til trods for den haltende oversættelse. Rollen som Elphaba bliver delt med Katrine Skovbo. Rossen harmoniserer i særdeleshed med Johanne Millands, som spiller rollen som Glinda. Deres duetter er magiske, og følelserne i deres stemmer er ikke til at tage fejl af. Det er især her, at musicalen står skarpest. Millands populære og samtidig kiksede Glinda er også veludført og selvom man ikke kan fordrage karakterens personlighed i første akt, er det svært ikke at sidde tilbage med medlidenhed for hende til slut.
Cecilie Thim, i rollen som Rektor Morrible, leverer endnu engang en glimrende præstation. Hendes utilregnelige humør og onde latter gør hende til en skurk, der er svær ikke at holde af. Anders Gjellerup Koch synger, på trods af ikke at være musicaluddannet, en flot troldmand, med en hjertevarme og egoisme, der ikke er til at tage fejl af. Diluckshan Jeyaratnams tenor var som altid ren og klangfuldt. Resten af ensemblet var godt samspillet, men havde desværre en tendens til at være lige lovligt overspillet og til tider svære at forstå i deres kortekster.
Ikke overraskende havde Benjamin la Cour anvendt en god mængde grøn i hans scenografi. Snørklede symboler af gul prydede scenerummet og også trukket ud blandt publikum. Fra midten af scenen gik en kort catwalk ud, som fungerede som et godt bindeled mellem scene og sal. Scenografien var udover dette meget sparsom. I stedet havde man fokuseret på at skabe detaljerede visuelle effekter på de mange skærme, som var inkorporeret i scenografien. Selvom udførslen i sig selv var imponerende, var de desværre flere steder mere støj end flot kulisse. Det fjernede desværre også den teatermagi, som kulissers skjulte rum giver til en forestilling. Især da Elphaba flyttede på møblerne, var det virtuelle møbler og ikke fysisk scenografi, der blev flyttet på, hvilket havde været en oplagt mulighed for at fylde rummet med teatermagi. Det skal dog siges, at Elphabas flyvetur igennem stormen i anden akt, var løst fantastisk ved brug af skærmene rundt om scenen.
Fredericia Musicalteater og instruktør Thomas Agerholm har skabt en flot forestilling, hvor især musikken og sangene er formidabelt udført. Jeg savner det sidste løft, der vil kunne tage den til et højere niveau. Se Wicked for at opleve nogle af de helt store sangpræstationer indenfor musical, for både at grine og blive rørt.
I samarbejde med Tivoli og AHA Creations
Fredericia Musicalteater, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia
Spilleperiode: 18. september-5. oktober og igen 25. oktober-17. november 2024
Fra den 11.-19. oktober spiller den i Tivoli København
Set den 18. september 2024
Fotos: Emilia Therese
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Nanna Rossen, Katrine Skovbo, Johanne Milland, Cecilie Thiim, Anders Gjellerup Koch, Diluckshan Jeyaratnam, Jens Kau Wahlers Nielsen, Marie Louise Hansen, Christian Lund, Martin Gæbe m.fl.
Dramatiker: Winnie Holzman
Musik og sangtekster: Stephen Schwarts
Bearbejdelse: Mads Æbeløe Nielsen
Iscenesætter: Thomas Agerholmd
Scenograf: Benjamin la cour
Kapelmester: Martin Konge
Varighed: Ca. 2 timer og 50 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod