Teaterblik: Året der gik 2019

Teaterblik: Året der gik 2019

Af Christian Skovgaard Hansen

Kalenderen siger nu 2020, og vi har derfor set på vores teateroplevelser i 2019.

Listen dækker de forestillinger, som vi på den ene eller anden måde vil fremhæve. Listen er blot vores ”udpluk” – udover de nævnte forestillinger har der været en masse andet fantastisk teater rundt om i landet igennem hele året. Vi har i 2019 set 270 forestillinger, og mange flere af dem kunne nævnes.

Listen dækker alene forestillinger, som har haft premiere i 2019.

Forestillingerne er ikke listet i en bestemt foretrukken rækkefølge, så vi tager i stedet turen fra det nord og ned gennem Jylland over Fyn og til Sjælland.

Hvilke af forestillingerne har du set?

Vi glæder os til at se, hvad teateråret 2020 kan bringe!

Et dukkehjem, Vendsyssel Teater

”Kaspar Rostrup er et godt valg som instruktør, da han flot løfter opgaven og formår at vise en klassikers psykologiske kompleksitet og nuancer. Denne opsætning giver nemlig publikum tankestof til endnu mere. Til tanker om forhold, ægteskab, usunde dynamikker, løgne over andre og sig selv samt selvbedraget om, at det vidunderlige på mirakuløsvis pludselig sker.

Forestillingen bæres af et erfarent hold skuespillere, der tydeligt har god fornem-melse for stykket og deres rolles funktion heri. …”

Hjørring Revyen 2019, Hjørring Revyen

(set på Vendsyssel Teater)

”Det er tydeligt at mærke at holdet på scenen har en god kemi, og at de nyder at spille sammen. Instruktør Frede Gulbrandsen har dermed formået at skabe en dynamisk forestilling med en dejlig blanding af en moderne og klassisk revy. Kun et par enkelte numre står som halvsvage led i revyen, men med holdets energi og gejst glider det hele ned, og det ender med at være en helt igennem skøn aften.”

Jeppe på Bjerget, Vendsyssel Teater

”… Vendsyssel Teater, Geir Sveass og særligt Ulver Skuli Abildgaard lykkes her med at skabe en Jeppe i Jeppe på Bjerget, som er meget mere end tomme komediekalorier; vi får en tragisk komedie, som giver noget tale om og tænke over på vej ud af mør-ket i teatersalen. Komikken og tragedien balancerer, og det klæder fortællingen, at tragedien her har fået en mere fremtrædende plads end ellers ofte set.”

“Jeppe på Bjerget” på Vendsyssel Teater Foto: Jacob Stage

Blodbadets Gud, Aalborg Teater

”Skuespillerne giver derfor forestillingen det rette bid, hvor dramatikken langsomt vokser, så hidsighederne, konflikterne (og løsningerne på disse…) og temperamen-terne slippes løs. Ubehagelighederne og stridighederne står i kø – mon der bliver fred?

Forestillingen giver stof til eftertanke. Hvordan vil man selv blive som forældre? Og hvilket samfund er det egentlig, at vi ønsker?”

Spotify og Radio Luxembourg, Aalborg Teater

Spotify og Radio Luxembourg er mere end en forestilling om musikken; det er også en fortælling om udviklingen i Danmark og i særdeleshed i og omkring Aalborg. Min ledsager, som er fra byen, lagde mærke til mange lokalhistoriske referencer, så fo-restillingen får også et lille tvist af Aalborg.

Samtidig får vi også – særligt til slut – et par små, kærkomne stikpiller. Som en af de medvirkende siger, så skal ”musikken have ”nosser””. Altså den skal have noget på hjerte, så det ikke bare er ligegyldig eller flad larm. Musikken skal sige os noget, fortælle en historie og være en inspiration – hvilket måske ikke altid er hovedfokus i dagens musik.”

Et dukkehjem, Aalborg Teater

”Da Et dukkehjem for første gang blev sat op i 1879, vakte det stor røre. Efter min mening gør det bestemt stadig det. Har vores samfund udviklet sig mod mere lighed? Hører ordene ”mor” og ”kvinde” stadig uløseligt sammen? Vi lever i en tid, hvor individet styrer sit eget liv, og enhver er sin egen lykkes smed. Gælder dette på samme måde for kvinder og mænd? Tør vi være styrmand i vores eget liv og stå ud fra gruppen, eller gør vi egentlig det, som samfundet forventer af os? Hvilke af disse muligheder er rigtige at vælge? Jeg må indrømme, at den moderne kvinde i mig er i tvivl.”

OW Bunker, Teater Nordkraft

”Festen er i dag slut for OW Bunker, men mange andre steder er festen stadig i fuld gang. Hvem skal betale, hvis det går galt? Kan vi undgå, at det bliver almindelige borgere, der intet har med snyderi og bedrag af gøre? Der er i hvert fald et problem som situationen er nu. OW Bunker giver på den sjoveste måde indsigt i denne situation. Tag ind og se den!”

Fanny og Alexander, Aalborg Teater

”Egill Pállson stærke og flot opsatte version af Fanny og Alexander på Aalborg Teater er både seværdig, men også tankevækkende. Trods mørket – både i salen, men ikke mindst også på scenen! – går vi fra teatret opløftede og optimistiske. Livet er som et kortspil; hvis kortene blandes rigtigt, kan man også vinde. Det gode vil på et eller andet tidspunkt få overtaget over det onde, hvis man venter længe nok.”

“Fanny og Alexander” på Aalborg Teater Foto: Allan Toft

Evita, MCH Musical

(set i MCH Herning Kongrescenter)

”Eva Perón spilles i denne udgave af Evita af Annette Heick. Og hun skuffer ikke. Jo længere vi når ind i forestillingen, jo mere imponeret bliver jeg. Hun formår at få en tilpas mængde humor og følsomhed frem, som gør hende 100 % troværdig i rollen som Eva Perón. Især i nummeret ”Elsk mig nu” bliver jeg betaget, og jeg vil på ingen måde have, at dette nummer skal ende. Kombinationen af livmoderhalskræften der er blusset op, frygten for at miste sin elskede mand Juan Perón og frygten for at være sårbar, går rent ind. Nummeret er så sårbart og følsomt, og jeg mærker hvert et ord, talentfulde Annette Heick og Christian Berg synger i dette nummer.

Alle elementerne i forestillingen fungerer fantastisk sammen. …”

TO, Opgang2

(set på Aarhus Teater)

”Teaterstykket To er en forestilling, som tegner et portræt af to forskellige unge mænd, deres ”tosomhed” på godt og ondt, og hvad det vil sige at være en ung mand, der både skubber sine følelser til side – og på samme tid tager dem alvorligt. …”

Untz Untz Untz, Aarhus Teater (i samarbejde med FORS WORKS)

(set på Aarhus Teater)

”Men hvo intet vover intet vinder, som den velkendte talemåde går. Forestillingens afprøvende natur – overfor grænser, fællesskab og musikkens transcenderende kvalitet – som jeg kun har respekt over for, klæder nu engang Untz Untz Untz på sin helt særegne måde.”

Audition, Aarhus Teater

Audition er en forestilling, som nok for nogle vil være utrolig grænseoverskridende. Det er en forestilling, som formår at skabe et meget intimt rum, hvor man bliver en del af selve stykket og dermed får et medansvar. Forestillingen formår at vise den konkurrence, som der kan være i en benhård branche, som filmbranchen. Audition illustrerer jalousi, misundelse og det at miste sig selv. Det er en fascinerende og fed forestilling, som helt klart skal opleves igen.”

Jeg er her!, Aarhus Teater

Jeg er her! er en forfriskende og engagerende alternativ teateroplevelse, hvor lydkunst og byrummet, som scenisk kulisse, kan blive aktiveret på en ny, men også meningsgivende måde; igennem  spotlyset på den udsatte gruppe, som hjemløse består af, pointerer Jeg er her! meget fint i sin titel og som helhedsoplevelse  den dobbeltsiddet følelse af at blive konfronteret med hjemløse – Jeg er her! disker på én gang op med intime og voldsomme fortællinger direkte fra de hjemløse selv, hvor deres eksistensgrundlag afkræver at blikket og øret hviler ved dem i et stykke tid – alt sammen opsummeret i det klare udråbstegn, som krølle på halen.”

The Nether, Teatret Svalegangen

The Nether er en undersøgelse af hvad udlevelse af ens mørke sider kan føre til, og hvorledes ens valg udmønter sig, når man præsenteres for den absolutte frihed i et specifikt, men alligevel grænseløst rum.

… Forestillingenstiller spørgsmål ved menneskets mørke sider, og om der overhovedet findes grænserne omkring udlevelsen af fantasier i perspektiveringen til om ens identitet består i sine handlinger – eller sine tanker.”

“The Nether” på Teatret Svalegangen Foto: Montgomery

denungewertherslidelser, Sort/Hvid og Aarhus Teater

(set på Aarhus Teater)

”Forestillingen har alle de her temaer kørende, og til tider kan teksten blive tung, så du skal følge godt med i dialogen. Det kan være svært. Men det er fedt at den kræver det af sit publikum. Teksten er nemlig meget smuk, så netop derfor forsøger de at modernisere historien på anden vis. Sargun Oshanas version af denungewertherslidelser er en særdeles bemærkelsesværdig forestilling med noget på hjerte.”

RENT, Palsgaard Sommerspil

(set på Palsgaard Slot)

RENT er bestemt ikke en nem forestilling at spille, da det er nogle meget store og svære følelser, som skuespillerne skal finde frem. Dette klarede skuespillerne ekstremt godt.

Der kunne gives mange flere roser til hele holdet bag RENT for deres præstation var virkelig noget for sig. I forhold til, at det ikke er en professionel opsætning inde på et stort og fint teater, så det virkelig vildt, hvad de har formået at opnå med deres friluftsscene og blod, sved og tårer.”

Urinetown – The Musical, Fredericia Teater

Urinetown – The Musical har lige nu Danmarkspremiere, og det klares helt igennem fantastisk. Oversættelsen af forestillingen er fyldt med masser af komik, hvor intet går tabt. Og det er fuldt forståeligt, at Fredericia Teater har forlænget spilleperioden. Lattermusklerne vil med garanti blive rørt godt og grundigt igennem.”

Fra “Urinetown” på Fredericia Teater Foto: Søren Malmose

Busters verden, Teater Malstrøm

(set i Det Bruunske Pakhus)
” Jeg vil helt klart anbefale børn og barnlige sjæle at se denne forestilling. Børnene får 100 % noget helt magiske ud af forestillingen, men voksne får skam også noget ud af at se denne forestilling! For hverdagen behøver ikke at være en kedelig trædemølle, men derimod må der gerne være afbræk indimellem, hvor der er plads til at leve og have et dejlig liv. Og det er man ikke i tvivl, om når man bliver præsenteret for Busters verden på Det Bruunske Pakhus.”

Mio, min mio!, Odense Teater

”Mathias Sprogøe Fletting har leveret flere stærke præstationer på Odense Teaters skrå brædder, og som Mio er han fantastisk. Han spiller en 9-årig med indlevelse, den rette mængde naivitet, og uden at fremstå som en karikatur af et barn. Som enhver helt har han sit trofaste sidekick, JumJum. Jeppe Ellegaard Marling er 27 år, men som JumJum minder han mig om en af mine bedste barndomskammerater. Iv-rig, blåøjet og trofast.”

Leonora Christina, Odense Teater

”… Jeg har, siden jeg var barn haft et billede af, hvordan Leonora Christina ville være, og jeg må sige, at der leverede Xenia Lach-Nielsen en helt formidabel præstation fra start til slut. Hendes sang, skuespil og bevægelser på scenen er noget helt unikt. Man kan mærke kærligheden fra hende i det ene sekund og kort efter strømmer hadet ud af hende.”

Mr. Marmelade, Odense Teater

”Noah Haidles skarpe tekst og Simon K. Boberg ligeså skarpe iscenesættelse formår i den grad at fremhæve aktuelle problemstillinger – blandt andet ensomme børn/unge og alkohol- og stofmisbrug. Så trods de mange humoristiske scenarier, rappe replikker og sjove kommentarer, er der alligevel enormt meget stof at tage til eftertanke. Hvad siger du for eksempel højt foran børn? Tænker du over, at de hø-jest sandsynligt kopierer alt, hvad de ser og hører omkring sig?

Mr. Marmelade er uden tvivl en forestilling, som skal opleves – både for sin humori-stiske side og stof til eftertanke, men i den grad også for det intense skuespil alle skuespillerne leverer. Waow!”

Min geniale veninde – Del 1 og Del 2, Odense Teater

”Både Peter Dupont Weiss’ oversættelse, April de Angelis’ bearbejdelse og ikke mindst Madeleine Røn Juuls iscenesættelse holder dampen oppe og giver os en realistisk følelse af at være i de hårdkogte kvarterer i Napoli. Det er derfor en både underholdende, spændende og nærværende forestilling, som de og Odense Teater har skabt.

Det er derfor ikke forestillingens skyld, hvis man hen mod slutningen skulle begynde at miste koncentrationen. Det er mere de mange indtryk, som rumsterer i en, og måske også de lettere ubekvemme stole, som kan påvirke en. Det kan måske derfor være en fordel at se de to dele hver for sig. For Min geniale veninde er nærværende historiefortælling og karakterskuespil, når det er bedst! Verden er – ligesom historien – både god og grusom på samme tid!”

Fra “Min geniale veninde – Del 1 og Del 2” på Odense Teater Foto: Emilia Therese

Kerteminderevyen 2019, Kerteminderevyen
(set på Tornøes Hotel)

”Alt i alt er Kerteminderevyen anno 2019 en fremragende, satirisk, gakket, musikalsk og uhyre morsom revy. Revy er en holdsport, og for at det skal fungere, skal alle have noget godt stof og kunne supplere hinanden, hvilket de i den grad formår at leve op til her.”

Vi, de druknede, Walpurgis (BE) i samarbejde med BOT og Klappend Hert (NL/BE) og præsenteres i samarbejde med Metropolis – Københavns Internationale Teater, Baggårdteatret, HCC Bådeværft og Marstal Søfartsmuseum

(set på HCC Bådeværft, Marstal på Ærø)

”Stemningen er mirakuløs i nuet, når man sidder i den vilde forvandling til en teater-sal. Doan Hendricks og Stef Depovers scenografi består af et stort rullepodie i træ, der kan skilles i flere dele, stiger der illudere mast, små røde lygter og et sejl som også er fremviser til de udenlandske sange, der oversættes i baggrunden. Og sidst men ikke mindst åbnes porten bagerst i værftet så man, til publikums store forun-dring, gudhjælpemig har direkte udsigt til det smukke hav, mens mørket falder på. Måger flyver forbi og skråler og hele rummet åbenbares og går op i en højere enhed. Det er her, at stedspecifikt teater kan ramme en helt særlig nerve, som gør at stem-ningsbilledet ikke kan blive mere intakt.”

“Vi, de druknede” på HCC Bådeværft, Marstal på Ærø Foto: Ard Jongsma

Dragsholm Revyen 2019: ”Hjææælp”, Dragsholm Revyen 

(set på Odsherred Teater)

” De to garvede revytanter Bente Eskesen og Susanne Breuning byder velkommen til Dragsholm Revyen 2019, som i år instrueres af Jacob Fauerby. Det er en dejlig revy, der blander tradition med fornyelse indenfor revygenren.

Hvis man tænker: ”Kan sådanne to kvinder på omkring de 70 år virkelig lave en to-mandsrevy med tempo, timing og nytænkning?”, ja, så bliver svaret et rungende: ”JA!” De to kvinder springer rundt på scenen, så selv en 20-årig som mig, går hen og bliver helt forpustet.”

Monsieur Ibrahim og Koranens Blomster, Holbæk Teater

Monsieur Ibrahim og Koranens Blomster er en fin lille fortælling, som måske nok er på relativt få sider, men hvori emnerne er mange og vigtige. Pia Rosenbaum og Troels II Munk får fremragende formidlet denne fortælling på scenen på Holbæk Teater.”

DANNER – en grevinde af folket, Det Flydende Teater

(set på Baadfartens både, Furesøen)

” Skibet standser, og de fem medvirkende får store klapsalver af publikum. Vi er alle nu mere berigede og inspirerede. Både af historien om Grevinden, men også af en forestilling, hvor man ikke kan finde en detalje at sætte en finger på. Tak til folkene bag stykket, tak til Baadfarten og tak til Grevinde Danner.”

Fra “DANNER – en grevinde af folket” af Det Flydende Teater Foto: Per Morten Abrahamsen

Ørkenens Sønner – En fez i en hornlygte, Ørkenens Sønner

(set i Teltet på Bakken)

”Ørkenens Sønner er med En fez i en hornlygte derfor tilbage med et fantastisk humoristisk show med alle de kendte indslag. Humoren og timingen er på plads, og selvom Ørkenens Sønner snart har 30 år på bagen, er intet støvet og gammeldags over showet.

Hvis du er til raffineret musikalsk humor under bæltestedet – og hvis du ikke er for krænkelsesparat… – så er det bare med at komme afsted. Det er hylende morsomt, og der er en masse sjov og pjat, som ikke bliver plat. Ørkenens Sønner holder stadig et højt niveau, og både inkarnerede fans og nybegyndere må overgive sig!”

Den evige ild, Bellevue Teatret

”Forestillingen blev spillet af en overflod af gode skuespillere, som også var gode sangere. Det var helt vildt. Jeg har aldrig set SÅ meget talent samlet i én musical før.

Trods det var en stor historie, der skulle fortælles på de godt 3 timer (inkl. pause), som forestillingen varede, havde Høg, Aagaard og Svanekier nøje udvalgt de bedste storylines fra bogen og prøvede dermed ikke at presse for meget ind i forestillingen. Sune Svanekier og Thomas Høgs tekst er lige så velkomponeret og tilpasset som Lasse Aagaards musik. Historien var tilpas stram, og selvom den rummer flere delhi-storier var vi aldrig i tvivl om, hvor vi var. Det hele blev fornemt omsat i Mads M. Nielsens iscenesættelse. Temaerne om fred mod krig og religionsfrihed er stadig utroligt tankevækkende set i lyset af nutidens religionskonflikter.”

Sommerballet – Danish Design, Bellevue Teatret

Danish Design er en forestilling for alle, der har lyst til at udvide deres horisonter til mere end den klassiske ballets verden. Den er fascinerende udover det sædvanlige, og samtidig er der ingen tvivl om, at Alban Lendorf i den grad er tilbage. At forestillingen derudover varer under en time, gør den til et oplagt valg som introduktion for dem, der endnu ikke er fortrolige med det mere moderne univers.”

Verdensballetten 2019, Verdensballetten

(set på Sølyst)

”Det var et rigt program, publikum blev introduceret til – både indeholdende de store klassikere samt nogle mindre kendte eller nye værker. Alle værker blev bundet sammen af Jens-Christian Wandt, der agerede galant konferencier. Nogle af aftenens højdepunkter for mig var ”Rhapsody Pas de Deux” koreograferet af Frederick Ashton til musik af Rachmaninov og danset af solodansere ved The Royal Ballet of London, Yasmine Naghdi og Frederico Bonelli. Pas de deux’en var fin og blid, og begge dansere leverede en inderlighed, der var til at mærke på publikumspladserne.”

Velkommen til Pandora, How to kill a dog

(set på Mungo Park)

”Det er en utroligt underholdende forestilling, hvor man virkelig får trænet lattermusklerne. Vi er med Emma i hele hendes ukontrollerbare vandvids-ræs og vi ELSKER det. Med hende kan vi drøfte alt det, vi skjuler for omverdenens dømmende blik, (manglende) kvindelige orgasmer, kropslig frihed, lavt selvværd og behov for anerkendelse.”

La Bohème (på dansk), Co-produktion mellem Teater Undergrunden, Operaen i Midten og Den Fynske Opera

(set på Galaksen, Værløse)

” Forestillingens sangpræstationer var grundlæggende var imponerende og smukke, selvom de dog var lidt varierende. Især Mette-Maria Øyen i rollen som Mimì skinnede fuldstændig igennem. Hun fik sproget til at flyde gennem sin præcise artikulation, samt leverede rollen som Mimì på meget charmerende og inderlig vis. Der var ingen tvivl om, at hun bar vokalerne.

La Bohème på dansk er en fin og anderledes udgave af Puccinis klassiker, og hvor er det dog dejligt at få opera ud i landet!”

Mød mig på Cassiopeia, Folketeatret

” Folketeatrets opsætning af Mød mig på Cassiopeia er en rigtig fin, sjov og munter udgave af den gamle danske film for unge som gamle. Alle kan tage del i festlighederne, som skuespillerne så fint videregiver fra scenen. Forestillingen formår at ramme samme tone som filmen og samtidig forny sig på sin egen originale måde, der gør, at det fungerer rigtig godt på en scene. Smut forbi Folketeatret og oplev denne sprudlende opsætning fyldt med grin og fest!”

Dantes guddommelige komedie, Teater Republique

”Den 64-årige teaterskuespiller Stina Ekblad leder publikum trygt igennem stykkets 1 time og 35 minutters monolog, og hun får det til at se legende let ud. I en sand ordstrøm inviterer hun os med på Dantes rejse til Helvede og op til Himlen med en inddragende stemme. Hun lader os mærke de forskellige stemninger, Dante møder undervejs, ved at danse let henover scenen til toner af italiensk popmusik og i næ-ste nu vride sin stemme i smerte ved synet af Helvede. Det tunge og det lette er velafstemt, så de godt 1½ time føles som ingenting.”

Amadeus, Det Kongelige Teater

”Scenografien – skabt af en af Det Kongelige Teaters faste scenografer, Maja Ravn – er både visuelt flot og meget stemningsfuld. Et veritabelt bjerg af nodeark rejser sig over spillerne og viser os, at ovenover det hele, over skænderierne, misundelsen, hævnen, dér ligger musikken. Flere bliver folk begravet under eller klatrer rundt i noderne, som et livstræ, der troner over dem alle.

Og sidst, men absolut størst, Søren Sætter-Lassen, som leverer en fuldstændig for-rygende formidling af den evigt misundelige, og dog så dybt betagede, hofkompo-nist Salieri. …”

Mod alle odds, Betty Nansen Teater (og Fix&Foxy)

Mod alle odds er derfor stærkt og virkelighedsnært teater, der åbner vores øjne for, hvordan virkeligheden er – nu og senere. Samtidig viser den os og børnene i Generation Z, at vi og de ikke er alene. Der er altid nogen, der ikke vil bryde statistikken – ligesom der altid er nogen, der netop vil bryde den.”

TERKEL – THE MOTHERFÅRKING MUSICAL, Clemens, Langkjær Entertainment og Live Nation

(set i Tivoli, Koncertsalen)

Terkel – The motherfårking musical er på alle måder upassende, alt for meget og enormt befriende. Producenterne lover blødende børn og rytmik på scenen – og dét, og meget mere, får man rent faktisk! Så ”kom Anton hvis du tørklæde”, som Terkel selv ville sige det. Der er rigeligt med gas, hvis man kan tage det.”

Dødsdansen 3.0, Teater Insite, Sverige, Teater TVAZZ, Færøerne og Teatergrad, Danmark

(set på Vartov)

”Forestillingen er, som det gamle ordsprog siger ”gammel vin på ny flaske”, og i dette tilfælde er smagen desværre ikke så ny, som man kunne have håbet på. Men med et nyt og spændende koncept samt tre yderst troværdige skuespillerpræstationer, er denne version af August Strindbergs værk – her Dødsdansen 3.0 – anno 2019 absolut et besøg værd.”

Frostbrødre, Teatret Zeppelin

Frostbrødre er en fryd for både øjet og øret, og får samtidig sat en masse tanker i gang. Hele familieforestillingen er utrolig godt gennemført, og intet er lagt op til tilfældighederne. I kraft af at alt fra skuespil til opsætning og manuskript er yderst gennemført, rammer Zeppelin virkelig ”plet”. Flot arbejde!”

Drot og marsk, Det Kongelige Teater

” Der er flotte præstationer af sangerne hele vejen rundt. Peter Lodahl giver Kong Erik den rette blanding af barnligt ”jeg bestemmer alt”-mentalitet i starten for til slut at være frygtsom og alene. Gert Henning-Jensen i rollen som Rane, som både skal underholde gæster, føje kongen og være brik hos de sammensvorne, leverer en fantastisk præstation. Han formår at gøre Rane til en man elsker at hade, når han agerer egennyttigt forestillingen igennem, og da han forråder kongen, fordi han aldrig fik kongens søster.

Johan Reuter giver Marsk Stig en maskulinitet og autoritet, som er meget overbevi-sende. …”

Hvis dette er et menneske, Husets Teater

Hvis dette er et menneske er titlen. ”Intet af det berettede er opfundet”, bliver der sagt fra scenen. Men er det et menneske, der gennemgår de grusomheder, som Levi gjorde? ”Kroppen er ikke længere min”, som Albinus siger om det menneskelige nedbrud i lejren. Rædslerne er uforståelige, og selvom de aldrig helt kan videregives gennem ord til andre, som ikke har oplevet det, er det en af de væsentligste historiske beretninger at fortælle eftertiden. Som Levi gjorde det gennem sin bog – og som Jens Albinus videregiver intenst og dybt bevægende.”

Hvem er bange for Virginia Woolf?, Det Kongelige Teater

”Det er altså fortællingen om to ægtepar af den moderne verden, der har alt i mate-riel rigdom, men som står midt i deres egne eksistentielle kriser. Her på scenen i en klassisk opsætning med kraftfulde skuespilpræstationer.”

Efter tiden, Teater Grob

”Det er alle disse samfundsrelevante spørgsmål, der rejses i Teater Grobs forestilling Efter tiden, og svarene de gives også. I forestillingen udnyttes, udstødes og kæm-per mennesker for deres liv, og selvom situationerne er absurde, sat på en spids, så er der så meget genkendelighed til stede i forestillingen, og det er det, der gør den så vellykket!”

TAM / TYK / TATOVERET, Kunstnerkollektivet LUX LUX LUX og Teater Hund & Co.

(set på Teater Får302)

” Jeg smilede over hele ansigtet, da jeg tidligere i aftes cyklede hjem fra Teater Hund og Co., og mine mundvige er endnu ikke faldet helt tilbage på plads endnu. TAM / TYK / TATOVERET er en varm, munter og alvorlig vandreforestilling om krop, udseende, og vores blikke på dem, vi ikke kender endnu.”

Nixon in China, Det Kongelige Teater

”Teatrets operachef John Fulljames har selv iscenesat, og det gør han med bravour. Nixon in China er en både en spændende, intens og ikke mindst flot – både i forhold til sang, musik og scenografi – opera. Vi oplever et verdensbillede og en politik, som måske egentlig ikke er så langt fra nutidens billede. Operaen henvender sig til såvel den, der ”bare” vil opleve en fænomenal flot opsat opera, og den der er interesseret i historie, politik og samfund.”

Fra “Nixon in China” på Det Kongelige Teater Foto: Camilla Winther

Kameliadamen, Det Kongelige Teater

Kameliadamen er magisk. Forventningen inden forestillingen der bliver til en magisk forløsning. Dét at dykke ind i en anden verden og glemme livet udenfor. Kameliadamen byder ind, dér, hvor ord ikke rækker. Den kan stoppe tid og sted, og den kan gøre mig åndeløs med en hjertebanken på 120 km/t. Den kan få mig til at grine, græde og tænke – og til tider glemme. Jeg kan få lov at være i nuet og intet andet sted. Jeg vil give dig min varmeste anbefaling og opfordring til tage ind at opleve Kameliadamen. Større kunst findes ikke.”

Dark Noon, Fix & Foxy og Østerbro Teater, Republique

(set på Republique)

Dark Noon er en af de exceptionelle forestillinger, som du ikke vil gå glip af, hvis du er teaterelsker og brænder for forestillinger med så meget kød på, at det er svært at videreformidle. Fordi den skal opleves og ikke læses om!”

Helligtrekongersaften, Grønnegårds Teatret

(set i Designmuseum Danmarks Have)

”Der rokkes ved de faste sociale normer om blandt andet kønsroller og hertil magtfordeling, der lægger hindringer i vejen for kærligheden, som af natur flyder frit og ikke lader sig binde – i hvert fald ikke af menneskeskabte grænser, om de så er sociale eller kønslige. Christoffer Berdal har formået at forny Helligtrekongersaften uden af miste ånden og essensen af stykket, og samtidig har han formået at gøre den rammende aktuel i dag.”

Har du hørt en fugl synge? Grønnegårds Teatret

(set i Designmuseum Danmarks Have)

Har du hørt en fugl synge? er i den grad anbefalelsesværdig. Det er en forestilling for hele familien, men den kan også sagtens overværes uden børn. Holdet bag forestillingen har formået at videreføre H.C. Andersens evne til både at fortælle for børn og voksne på to forskellige niveauer. Det var en betagende oplevelse at være vidne til, hvordan skuespillerne favnede og fængslede både små som store med deres humor og direkthed. Både børn og voksne går beriget hjem fra forestillingen.”

Fra “Helligtrekongersaften” af Grønnegårds Teatret Foto: Bjarne Stæhr

Generation Håbløs, Teater V

Generation Håbløs er en forfriskende og relevant ungdomsforestilling, som bestemt er det hele værd! Så ingen tøven, det er bare med at komme ud og støtte kulturen, for den findes helt bestemt derude endnu.”

Kammerballetten, TRIO VITRUVI

(set på Det Kongelige Teater)

”… Forestillingen foregår på Operaens Takkelloftet, der byder på en intim og intens op-levelse mellem dansere, musikere og publikum. 

Det unge cast og den intime atmosfære taler direkte til det yngre publikum. Kammerballetten er let tilgængeligt, og rækker ud dér, hvor de større, traditionelle balletter på Gamle Scene ikke når ud. Aftenen føltes uforpligtende og uformel, der i samspil med det intime henvender sig til et bredt publikum.”

Brøgger, Republique

”Selv kan jeg ikke prale af noget indgående kendskab til Suzanne Brøggers forfatterskab og med det, vil jeg sige to ting. Ét, det er slet ikke nogen forudsætning for at slå vejen forbi Revolver på Republique. De udvalgte tekster udgør et hele i sig selv, og kredser nærmere om kvinden, end om Brøgger som person og kunstner. To, det vil der blive lavet om på! Jeanette Albeck og holdet bag scenen har skabt en forestilling, der minder os om, at menneskeracen er fuld af lidenskab, og de har givet mig en ustyrlig lyst til at kaste mig over Suzanne Brøggers forfatterskab.”

Wallmans 2019: CARNIVAL, Wallmans

(set i Cirkusbygningen)

”Samlet er Wallmans 2019: Carnival en helstøbt aften, hvor underholdningen er i top og rummer en fantastisk mængde ”wow”-øjeblikke, stemningen i Cirkusbygningen er fantastisk, og maden er velsmagende. Det er som om, at det hele i år har fået en tand ekstra, og det hele er fornemt afstemt.”

Spillemand på en tagryg, Det Ny Teater

”Spillemanden på tagryggen er billedet på livets gang. Et liv i balancegangen mellem at være tro mod sine værdier, sine traditioner, men samtidig følge sine døtres øn-sker, forhåbninger og drømme. Det er dén ”tagryg”, som Tevye selv balancerer på gennem hele forestillingen, og som Kenter balancerer med en timing af sårbarhed og oprigtighed, styrke og overlevende humor.

Det er ikke mindst en rørende oplevelse at se Tommy Kenter og Ann-Mari Max Hansen i deres samspil. Der er en helt særlig tone og kemi mellem dem på scenen. Det er samspil med både værdighed og ikke mindst ægthed, især når de sammen synger nummeret ”Elsker du mig?”. Det er bevægende, følsomt og varmt, og det er den kærlighed, der holder sammen på historien.”

Fra “Spillemand på en tagryg” på Det Ny Teater Foto: Miklos Szabo

Alvin Ailey American Dance Theater (EN, Members don’t get weary og Revelations), Alvin Ailey American Dance Theater

(set i Tivoli, Koncertsalen)

”Alvin Ailey American Dance Theaters 32 dansere præsterer endnu engang udover det sædvanlige! De besidder en styrke både fysisk og i deres udtryk, som ingen andre dansere kommer i nærheden af. Alvin Ailey-danserne åbner gang på gang op for nye sider af dansen med deres ærlighed, oprigtighed og meningsfulde dans. De formåede, at få Tivolis Koncertsal til at syde og boble!

For mig er der ingen tvivl om aftenens udfald. Jeg er svært begejstret, og kan næ-sten ikke få armene ned. Jeg bøjer mig i støvet for koreograferne, kompagniets tra-dition og mission samt de stærke dansere, der præsenterer publikum for dans i sin mest oprigtige form.”

Lehman Brothers, Republique

”Skuespil, instruktion, scenografi, kostume og historien går på alle tænkelige måder op i en højere enhed, og bliver til en af de smukkeste teaterforestillinger, vi har set længe. Meget bedre end det her kan dansk teater simpelthen næsten ikke blive. Samtidig gør Lehman Brothers os endda klogere, ikke bare på firmaet Lehman Brothers’ lange historie, men også på hvordan det amerikanske samfund og verdenen omkring det har forandret sig. Så kan det vist ikke gøres meget bedre! Kæmpe ros til hele holdet – imponerende!”

Fra “Lehman Brothers” på Teater Republique Foto: Per Morten Abrahamsen

Mælkebøttereglementet, Teatret Zeppelin

”… Tematikker som ”selvmord” kan være svære at forstå, hvorpå denne tematik dog bringes enormt fint op i Mælkebøttereglementet! Hårde tematikker er ikke farlige, sommetider er de faktisk meget givende at vende med de små børnesind. Mælkebøttereglementet er en hård, mens smuk forestilling om hvor vigtigt det er at have et håb i livet. Om hvordan traumer kan udvikle sig, hvis de får rum og en hjælpende hånd med sig, hvilket både kan være givende for børn og voksne.”

Jordens indre, Folketeatret

”Tag afsted for exceptionelt godt skuespil af Iben Hjejle, et skarpt og humoristisk stykke dramatik og for at blive lidt klogere på en skyggelagt del af Danmarks (og patriarkatets) historie. Fortællingen om Inge Lehmann skal minde nutidens kvinder (og mænd) om de stærke kvindeskuldre, som vi står på. Men den skal også minde os om, at der stadig er meget at kæmpe for. Lehmann var et særtilfælde for sin tid, blot fordi hun havde en universitetsuddannelse. Vi er heldigvis nået langt siden da, men kvinder er fortsat underrepræsenterede i den akademiske verden. Og det må da virkelig være tid til at ændre på dét!”

Årets Arbejdsplads – en kabaret om ligeværd og arbejdsliv, Teatergrad

” ”Kan man gemme sig i et åbent kontorlandskab?” Måske, måske ikke! Hvad er det gode kollegaskab – og er kollegaskab også lig med venskab? …

Der bliver sat fokus på hele arbejdslivets og -pladsens problematikker. Tag ind og se forestillingen med din arbejdsplads og dine kollegaer – og få en dialog om, hvad måske ikke årets, men så da en god arbejdsplads er.”

Look Back in Anger, That Theatre Company

(set på Krudtønden)

”That Theatre Company har valgt det helt rigtige tidspunkt at opføre Look Back in Anger, da pointerne om den splittede ungdomsgeneration står endnu klarere frem i lyset af Brexit. Omvæltninger som denne, får ofte folk til at se tilbage og romantisere fortiden, da de ikke er tilfredse med udsigterne til deres fremtid: Præcis som karaktererne i Look Back in Anger.

Look Back in Anger kan anbefales til alle de, der ønsker at blive rørt, provokeret og imponeret af storslået naturalistisk skuespil.”

Blixen, Det Kongelige Teater

”Karen Blixens historie rører mig dybt, og med Kizzy Matiakis ved roret som Blixen bragt til live af Gregory Dean forstærkes og forankres Blixen og hendes eventyrlige livshistorie!”

Fra “Blixen” på Det Kongelige Teater Foto: Henrik Stenberg

Nykøbing F. Revyen 2019, Nykøbing F. Revyen

(set på Nykøbing F. Teater)

” Instruktør Michel Castenholt har virkelig formået at få sammensat en revy, som emmer af god smag. Timingen, tempoet og rækkefølgen sidder lige i skabet, og de medvirkende får både lov til at brillere sammen og hver for sig. Mickey Pless får sammen med orkestret revyen til at svinge, og det lyder som en drøm. Flot scenografi, nydelige kostumer, fedt lysshow og en god koreografi får sammen med skuespillerene, orkesteret og tekstforfatterene revyen til at gå op i en højere enhed.              

Nykøbing F. Revyen anno 2019 er altså en revy på toppen. …”

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *