Teaterblik: Anbefaling: Det Kongelige Kapels Nytårskoncert 2019

Af Julia Bielefeld

Det Kongelige Kapels Nytårskoncert var et brag af en fest som nåede helt ud over scenekanten.

Kapellet spillede sublimt alt fra Champagnegaloppen til operettehits. De formåede at lave smuk musik og samtidig beholde den festlige atmosfære. Samhørigheden mellem dirigenten, Sébastien Rouland, og orkestret blev understeget ved at koncerten begyndte med en cello-solo, hvor Rouland slet ikke dirigerede, men blot lod 1. cellisten styre med resten af cello-gruppen i ryggen. Det gav en følelse af, at dette var koncert, der satte orkestrets musikere i centrum.

Fordi repertoiret var hovedsageligt fransk med et mytisk tema, kom der også en rød tråd i forestillingen, som blev understreget konferencieren, Henrik Koefoeds små, lidt drilske indslag.

Kofoed diskede op med underspillet komik lige fra hans første entré og sang endda også flot og rørende med på ”Den allersidste dans” sammen med OA-sangeren, Sofie Lund-Tonnesen, som også sang den bedårende ”Musens Sang” fra ”Mød mig på Cassiopeia”.

De to resterende gæstesolister havde også i den grad skruet op for charmen. I Offenbachs flue-duet fra ”Orfeus” nedlagde sopranen Anna Kasyan duetpartneren Matteo Machioni – og flueknepperi fik her en helt ny betydning. Ydermere imponerende var det, at Kasyan samtidigt formåede at flirte hæmningsløst med dirigenten: En hylemorsom optræden, der fik hele salen til at flække af grin. Machioni kom også med underholdning og humor, men i særdeleshed en dejlig tenor, der klingede flot i den store sal.

Det franske operetterepertoire fungerede rigtig godt til lejligheden, da det var let og boblende. Dermed passede til det faste nytårs repertoire som jo blandt andet involverer Lumbyes champagnegalop, der lige fik et nyt twist: Som ekstranummer blev det krydret med, at Henrik Koefoed stjal Roulands baton, mens Rouland løb rundt blandt orkesteret og prøvede at distrahere Kofoed fra direktionen. Noget, der også var aldeles latterfremkaldende.

Det hele sluttede med et kæmpe brag af et festfyrværkeri med konfetti og terpentinere efterfulgt af fællessangen ”Vær velkommen, Herrens år”, hvor vi som publikum fik en sjælden chance for at synge sammen med Det Kongelige Kapel.

Kapellets Nytårskoncert er altså i den grad anbefalelsesværdig – også for dig, der ikke hører så meget klassisk musik. Alle de store orkesterhits spilles, festglæden og humoren er i top – og man får tilmed et glas bobler med på vejen. Og der er altså ikke noget, der kan skabe nytårsstemning som et glas champagne og en champagnegallop.

Godt nytår!

Spillede 2 gange den 31. december 2019, Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene

Læs mere om koncerten her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20192020/koncert/det-kongelige-kapels-nytarskoncert/?section=top

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Teaterblik: Anbefalinger til CPH STAGE 2017

Af Christian Skovgaard Hansen   Årets teaterfestival CPH STAGE 2017 er i gang! Her ...

Teaterblik: Året der gik (2017)

Af Christian Skovgaard Hansen   Kalenderen siger nu 2018, og vi har derfor set ...

Teaterblik: Musikhuset Aarhus og forestillingen ”The Book of Mormon”

Af Christian Skovgaard Hansen Musikhuset i Aarhus er Nordens største musikhus, og i hjertet ...