Anmeldelse: Stedsans, Teater Momentum

Anmeldelse: Stedsans, Teater Momentum

Af Anne Lottrup Sørensen

 

I dansk teaters jagt på kreative spillesteder, må Momentums mobile format være den ultimative fornyelse. Jeg har set meget teater i mit liv af alle mulige vidt forskellige afstøbninger. Naivt troede jeg måske, at jeg havde set lidt af det hele – men aldrig noget som Stedsans. Gadeteater møder streetdance møder historiske beretninger møder en ode til ventilationsrør. Kreativiteten er drysset udover Odense.

Stedsans 1 [1600x1200]

Vi mødes på teatret og viser vores billetter, præcis som vi plejer, men så stopper ”plejer” også der. I samlet flok blev publikum ført ud bag ved teatret til en introduktion, og derefter gik turen rundt i Odense by med stop ved 17 små kunstneriske installationer. Til sidst vendte vi tilbage til teatret og fik varm og lækker suppe i teatersalen – det var det tætteste, denne forestilling kom på scenen.

Stedsans 2 [1600x1200]

Jeg flyttede til Odense for halvandet år siden. Jeg vidste udmærket godt, at jeg ikke kender alle byens afkroge, men jeg troede jeg havde styr på området, hvor jeg bor. Min lejlighed ligger nemlig ikke mange hundrede meter fra teatret selv, så aftengåturen tog mig af velkendte stier – og så alligevel ikke, for aldrig har jeg oplevet dem, som jeg gjorde den aften.

Mens vi udforskede baggårde og parkeringskældre, udforskede vi også Odenses historie. Lægehuset Skt. Anne blev baggrund for et smukt lysshow med papirklip mens Kim Larsens stemme fyldte byrummet. H. C. Andersen aflagde visit, som han nu engang gør, når Odense nævnes. Helt unikt fik jeg også en bid familiehistorie, som jeg aldrig havde hørt før. Min tip-tip-tip oldefars storebror byggede købmandsgården, der i dag er Lottrups Gård – det vidste jeg godt. Hans kone, Maren, sendte plakater fra Odense Teater til H. C. Andersen efter han rejste fra Odense i 1819 – det anede jeg ikke.

Stedsans 3 [1600x1200]

En parkeringskælder er lavet om til et dansestudio, en baggård er blevet til en koncertsal og en trappeopgang er blevet fitnesscenter. Præcis som når jeg går fordi et fitnesscenter, kiggede jeg medlidende på både den utrættelige og den lidt-mere-trættelige motionist, der løb op og ned og op og ned. I parkeringskælderen clasher Cityballets elegante dans med den rå beton, alt imens bilister, der ikke er en del af forestillingen, undrer sig over, hvorfor de parkerer til lyden af Tjajkovskij.

Stedsans 4 [1600x1200]

Halvvejs gennem gåturen bliver tempoet sat op, og den står på streetart med breakdance og andre rytmiske udfoldelser. Der var slet ikke tid til at tænke på kolde fingre, energien smittede af på publikum, der ikke kunne undgå at følge beatet.

I Norge har Stedsans været en succes, så kunstnerkollektivet by Proxy har hevet konceptets forkvinde, Geddy Aniksdal, til Odense. by Proxy og Aniksdal står dog ikke alene med arbejdsbyrden. 100 frivillige har været med til at stable byrumsforestillingen på benene, og deres talenter favner bredt. Der er alt fra Seniorblæserne med horn og basun, breakdancere med flair for parkour og Samtalesalon for Kvinder med kampgejst, der strækker sig flere generationer.

Ikke alle 17 installationer var lige spændende, men så var de underfundige, hyggelige eller sjove i stedet. Alle fulgte de os på vej, mens vi blev genintroduceret til vores by.

Jeg har aldrig oplevet en lignende vifte af forskellige kunstformer sat sammen. Imponerende mange idéer blev realiseret med byen som ramme. Kreativiteten – og ikke mindst den nysgerrige tilgang til Odense –  skinner igennem hele forestillingen på bedste vis. På med vanterne, hvis I vil møde jeres by på ny.

 

Teater Momentum, Ny Vestergade 18, 5000 Odense C

Spilleperiode: 31. januar-7. februar 2018

Set den 30. januar 2018

Foto: Dag Jenssen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

www.teatermomentum.dk/event/stedsans

Medvirkende: Anders Firing Aardal, Matias Askvik, Marthe Sofie Løkeland Eide, Ylva Owren og Heiki Eero Riipinen + 100 medvirkende fra lokale foreninger i Odense

Koncept: Geddy Aniksdal

Kunstnerisk ledelse og iscenesættelse: Geddy Aniksdal og by Proxy

Produktionsleder: Ann Sofie Fabricius

Varighed: 90 minutter uden pause

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *