Anmeldelse: Døden kører Audi, Odense Teater
Af Mette Herschend
Min første tanke er, at en lille scene med kun 4 skuespillere må begrænse det muliges kunst en del. Men, men, men. I opsætningen af ‘Døden kører Audi’ på Odense Teater lader det til, at alt kan lade sig gøre, når 4 kompetente skuespillere skal formidle en god historie med kreative scenografiske løsninger og en lille smule fantasi.
‘Døden kører Audi’ er en fortælling om den fallerede reklamemand Asger, der bliver handicaphjælper for Waldemar, som er så syg, at lægerne ikke fatter, hvorfor han endnu ikke er død. Det umage par beslutter sig for at forlade det hele og tage til Marokko, hvor Torbi El Mekki skal heale Waldemar. På deres rejse bliver de nære venner og får oplevet lidt af hvert.
‘Døden kører Audi’ foregår i et intenst højt tempo lige fra begyndelsen. De to hovedrolleindehavere, gør selvfølgelig et rigtig godt stykke arbejde, men jeg vil særligt fremhæve birollerne her. Hvor Martin Bo Lindsten og Patrick Baurichter har hovedrollerne som henholdsvis Asger og Waldemar, udfylder Rikke Lylloff og Anders Mossling samtlige biroller i stykket. Det er uhyre imponerende, hvordan de formår at skifte karakter på et splitsekund med så stor overbevisning, at man lidt glemmer, at den gamle krogede dame med ræven før var Asgers stanglækre kone. Det må virkelig være noget, de har arbejdet grundigt med, for det fungerede super godt i de hurtige sceneskift.
Scenen var i begyndelsen bar – kun en sandfarvet bænk var placeret midt på scenens bagvæg. Når man som publikum accepterer den præmis, at det meste af handlingen skal foregå på og omkring den sandfarvede bænk, der faktisk skal fungere som bil i en stor del af tiden, er der et eller andet sted i produktionen af stykket begået en lille genistreg. Jeg er meget begejstret for minimalistisk teater, og her benytter skuespillerne meget få remedier, men alligevel skaber de en kæmpe effekt – også fordi man som publikum kan få lov til at bruge fantasien lidt.
Historien var god på teater, men på en eller anden måde fangede den mig ikke helt alligevel. Desværre satte historien ikke et dybt nok fodspor i mit sind, til at jeg dagen efter kunne sidde og fundere over budskaber, effekter o. lign., for den hang ikke rigtig ved. Og det kan sagtens bare være mig.
‘Døden kører Audi’ er intens, kreativ, morsom og dødsensalvorlig, så hvis man er klar på et godt grin med noget dybde, så er Odense Teaters opsætning af dette stykke værd at tage ind at se.
Odense Teater, Værkstedet
Spiller indtil 16. marts 2016
Spilledato: 22. februar 2016
Pressefotos: Emilia Therese
Lyst til at købe en billet? Se nærmere her:
http://www.odenseteater.dk/forestillinger/doeden-koerer-audi
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod