Anmeldelse: Mordets melodi, Sceneriet under Det Ny Teater (Cornelius’ Teaterselskab)

Anmeldelse: Mordets melodi, Sceneriet under Det Ny Teater (Cornelius’ Teaterselskab)

Af Christian Skovgaard Hansen

Skuespiller og instruktør Tavs Neiiendam skrev i 1943 krimihørespillet ”Mordets melodi”, som blev sendt i radioen. Dengang kunne det dramatiske hørespil lægge gaderne øde. Allerede året i 1944 efter blev hørespillet filmatiseret, hvor Bodil Ipsen instruerede. Historien skabte gys og gru, når uhyggelighederne og mordene pludselig kommer som perler på en snor.

Vi starter en kold vinteraften i pantelånerbutikken, hvor den ældre indehaver, Sonja, kvæles. Kort efter sker endnu et mord på en yngre kvinde, der også hed Sonja, og en tredje Sonja forsøges myrdet. Fælles for dem er dog, at de synes at være tilfældige og meningsløse. Det svære opklaringsarbejde starter på politistationen, hvis kriminalbetjente ikke altid er de kvikkeste opdagere. De går dog ud fra, at der må være tale om en kvindelig morderske, da vidner har hørt en kvindestemme synge den samme melodi i forbindelse med mordene og mordforsøget.

Det skal dog vise sig, at der er en mening med galskaben. Samtidig får byen besøg af den førende cabaretsangerinde og hendes ægtemand, som i hvert fald ikke er hendes første. Hun mistænkes, da det er hendes karakteristiske stemme og melodi, der er blevet hørt. Virkeligheden er dog noget anderledes, og mordene opklares, uden at slutningen skal afsløres her.

Dét hørespil har Nicolaj Cornelius og hans Cornelius’ Teaterselskab nu taget under kærlig behandling, så Mordets melodi nu er omsat til scenen under Jakob Fauerbys ferme og legende gennemførte instruktion. Her får vi ikke blot selve hørespillet, selvom lyden heldigvis stadig er det vigtige. Vi ser også ind bagved det hele, når vi kan følge tilblivelsen af lydbilledet til fortællingen, som om at vi var med til selve optagelsen af hørespillet, og vi kan følge sam- og ikke mindst modspillet mellem de medvirkende skuespillere.

På scenen står et langbord med fire mikrofoner klar til de fire skuespillere, og ind kommer Susanne Breuning, Line Kruse, Nicolaj Cornelius og Sune Svanekier. Hørespillet kan begynde! De fire skuespillere skal lægge stemme til godt 30 forskellige karakterer, samtidig med at skal skabe de rette lydeffekter til handlingen.

Susanne Breuning stråler, og hun navigerer præcist og yndefuldt fra de mindre kvinderoller til glansrollen som cabaretsangerinden, der viser sig at være centrum for det hele – på mere end en måde. Hun får også lejlighed til at lufte sin fantastiske sangstemme. Heroverfor er Line Kruse mere afbalanceret, stille og præcis i de mange kvindelige biroller. De to kæmper om at være historiens diva, så intrigerne og magtkampene står i kø, og det er ganske morsomt, når Kruse prøver saboterer ”den store diva”s roller!

Sune Svanekier og Nicolaj Cornelius er primært politibetjentene i flere afskygninger.  Svanekiers politikommissær har måske nok mest fokus på sin kaffekop, men han viser sig alligevel kløgtige end som så – når han da ellers kan holde sig vågen, når han ikke er på! – og hen mod slutningen får en ikke uvæsentlig rolle. Cornelius er tilpas flamboyant som cabaretsangerindens impresario og gud ved hvilken nummer ægtemand, og hans overbetjent er glad for kaffe og kage – citronmåne naturligvis! Sidstnævnte skaber sine problemer, når der skal skiftes roller. Det løses ganske morsomt, men det gentager sig måske lidt for mange gange.

Lydeffekterne leveres med præcision og timing med alle mulige og umulige rekvisitter. Fantasien har fået frit spil, og det hele fungerer ganske godt til at frembringe de mange forskellige lyde, ligesom Svanekiers isse også må i brug… Vi får et indblik i, hvordan de forskellige lyde egentlig frembringes, og lukker man øjnene et sekund, så er det ganske livagtigt.

Der er skruet lidt ned for de mørke og uhyggelige sekvenser i denne version, og latteren står tit i kø. Selve mordhistorien træder lidt i baggrunden, da der også skal være plads til ”kulisssearbejde”. Det tilgiver vi dog, når det hele som her leveres med både uhygge, morskab og præcision.

Mordets melodi er blevet en ganske charmerende forestilling, der, selvom den er fra en svunden tid, stadig holder i dag. Historien er både morsom og uhyggelig, og den fortælles her af fire glimrende skuespillere i en skarp instruktion. Vi er vidne til en lille tidslomme, som nænsomt er lettere opdateret til i dag.

Cornelius’ Teaterselskab

Sceneriet under Det Ny Teater, Gammel Kongevej 29, 1610 København V

Spilleperiode: 27.-28. april og 4.-5. maj 2024 – på turné

Set den 28. april 2024

Fotos: Weigang Photography

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.nicolajcornelius.dk/mord

Medvirkende: Susanne Breuning, Line Kruse, Sune Svanekier og Nicolaj Cornelius

Manuskript: Tavs Neiiendam

Instruktion: Jakob Fauerby

Musikindspilning: Kenneth Sichlau

Teknisk afvikling: TekTeam

Varighed: Ca. 1 time og 20 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *