Anmeldelse: The Greek Passion, Musikhuset Århus (Den Jyske Opera)

Anmeldelse: The Greek Passion, Musikhuset Århus (Den Jyske Opera)

Af Lea Hjort Thalund

Tidens mest højaktuelle opera spiller netop nu i Musikhuset i Århus. Bohuslav Martinů s opera The Greek Passion sætter fokus på flygtningekrisen og et samfund, hvor opretholdelsen af de kristne værdier kun kan klinge hult. I sit samarbejde med Dansk Flygtningehjælp og Røde Kors forsøger den Jyske Opera at aktualisere fortællingen endnu mere til vores egen hverdag. Det store spørgsmål er dog, om dette lykkedes til fulde.

Operaens libretto tager sit udgangspunkt i et lille græsk samfund i sine bedste dage. Pastoren Grigoris, sunget af Rhys Jenkins, udvælger seks af byens borgere til at spille rollerne som Jesus og hans disciple i det kommende passionsspil over påskebegivenhederne. Det idylliske samfund bliver brat splittet ad, bogstaveligt talt, da en flygtningebåd ankommer til den græske landsby. For Manolios, sunget af James Edgar Knight, flyder virkeligheden sammen med rollen som Jesus, og han påtager sig at hjælpe de ankomne flygtninge.

Landsbyens utilfredshed, der er anført af Pastoren, munder ud i en forvisning af Manolios og alle, der følger ham. Fortællingen afspejler i grove træk, mange af de samme begivenheder som Jesus og hans disciple selv gik igennem i påskedagene.

Fortællingen er sat i vores moderne tid, med alt hvad den indebære. I åbningsscenen kan der således både ses en romaskine, smartphones og tidssvarende tøj, dog alt i hvidt. Scenografien er bygget op af to brede hvide vægge, som står skråt mod midten af scenen. Væggene skal give associationer til katakomberne, med deres udskårne rum. Dette giver en fantastisk brug af lys og effekten af skygger. Det er kun ved ankomsten af flygtningene, at farver bliver introduceret til samfundet og scenen.

Operaen fungerer i sin helhed godt. Aarhus Symfoniorkester, dirigeret af Andreas Hotz, spiller fantastisk og lader musikken flyde følelsesfuldt ud fra graven. Af solisterne er især Rhys Jenkins, James Edhar Knight, Michael Ha, Amira Elmadfa og Mikolaj Bonkowski værd at nævne. Deres klang, performance og indlevelse er i sig selv en oplevelse. Desværre faldt flere af de andre solister igennem og deres engelske bar stærkt præg af, at de vanligt synger på fransk eller italiensk. Den Jyske Operas Kor synger dog formidabelt som landsbyboerne og skaber en flot dybde, både scenisk og musikalsk. Desværre må jeg se mig en anelse skuffet af flygtningekoret. Til dels var deres talesvar uden rytme og enstemmighed, men der var her lagt op til et større samspil med vores virkelighed.

I samarbejde med Dansk Flygtningehjælp deltog fire ægte flygtninge, der alle er flygtet til Danmark, som statister. Idéen om at trække operaen udover scenekanten til vores samfund er fantastisk, men jeg havde sådan ønsket, at man havde fået flere med, og at man havde givet dem mere plads. Fire reelle flygtninge virker desværre kun som et halvt forsøg. Dette ses netop også i lyset af, at Bohuslav Martinů har villet se mindre på flygtningene som individuelle personer, men mere på dem som en samlet gruppe, således det undersøges, hvilken indflydelse fænomenet har på samfundet.

Tidens mest aktuelle opera opsat af Den Jyske Opera og instrueret af Philipp Kockheim er i sin helhed en udmærket forestilling. Den er både spillet og sunget flot, og man kan lade sig rive med af musikken, de steder hvor historien bliver lidt for tynd. Den er sat op for at provokere og trække paralleller til vores eget samfund og de valg, vi selv træffer. Desværre føler jeg mig ikke provokeret nok, og jeg efterlader for nemt operaens budskaber i salen på min vej ud. Jeg havde gerne set at de var gået endnu længere end til blot at hænge et EU-flag op på den anden side af den låste port.

The Greek Passion skal opleves for lyden af en fængende moderne opera, flotte sangpræstationer og nogle gode dramaturgiske valg, men hvis man søger en kraftig samfundskritik, er dette desværre ikke svaret.

Co-produktion mellem Theater Osnabrück og Den Jyske Opera

Musikhuset Aarhus, Store sal, Thomas Jensens Allé, 8000 Århus C

Spilleperiode: 23., 24. og 27. august 2024

Set den 23. august 2024

Fotos: Anders Bach

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://jyske-opera.dk/forestillinger/the-greek-passion

og

https://www.musikhuset.dk/kalender/the-greek-passion

Medvirkende: Rhys Jenkins, James Edgar Knight, Amira Elmadfa, Stephanie Hershaw, Norbert Scmittberg, Mikolaj Bonkowski, Sten Byriel, Andreas Winther, Erik Bekker Hansen, Al Dresden Ramos, Ivar Magnus Sandve m. flere. Herunder Den Jyske Operas Kor, sangstuderende fra Det Jyske Musikkonservatorium, sangere fra TalentU m.fl.

Orkester: Aarhus Symfoniorkester

Musik og libretto: Bohuslav Martinů
Dirigent: Andreas Hotz

Iscenesætter: Philipp Kochheim

Iscenesætter genopsætning: Barbora Hamolová

Scenograf og kostumedesigner: Uta Fink

Varighed: Ca. 2 timer og 35 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *