Anmeldelse: De 39 trin, Tivoli

Anmeldelse: De 39 trin, Tivoli

Af Eva Gudmand og Christian Skovgaard Hansen

Jeg har lyst til at gøre noget ligegyldigt …. Jeg går i teatret!” Sådan indledes stykket, og den handling er hele startskuddet til resten af historien. Dette understreger den ironi og humor, der hele tiden er i spil under ’De 39 trin’. Det er bestemt ikke ligegyldigt at gå ind og se dette stykke, da man sikrer sig et godt grin og drama til den helt store guldmedalje. Stykket henvender sig til alle, der har en forkærlighed for krimier, forviklinger og plat (men sjov!) humor.

’De 39 trin’ er en hylende morsom krimikomedie fyldt med spænding og twists! Vi har sjældent grint så meget, mens vi har været i teateret, som vi gjorde under dette stykke. Man er underholdt hele vejen igennem og sidder på kanten af stolen og håber på, at det aldrig vil ende. Stykket levede op til alle forventningerne til en krimi: forfølgelse, mord, skuddrama, skurke, kærlighed og meget, meget mere.

2017_02_02_Tivoli_39trin_0013

Humoren ligger i brugen af scenerummet og karaktererne. De kun fire skuespillere spiller 130 roller, hvoraf Niels Olsen og Thomas Mørk spiller 126 af rollerne. Det hele foregår i et højt tempo, men med flydende og elegante overgange, hvor man ikke er i tvivl om, hvem de spiller. Her vil vi især fremhæve Thomas Mørk, der har en imponerende alsidighed i sit skuespil fra den omsorgsfulde kvinderolle til den hårde politibetjent.

Timingen i de forskellige kostumeskift sidder lige i skabet. Sammenspillet mellem Niels Olesen og Thomas Mørk er specielt det, der er med til at give stykkets dets enorme humor, hvor timing er helt perfekt og til tider henleder tankerne til revygenren. På trods af den til tider lidt platte humor og de få skuespillere, er stykket spækket med kvalitet på grund af de fire flotte skuespillerpræstationer.

Mads Knarreborg spiller hovedrollen som Richard Hannay, som er den eneste gennemgående figur i stykket uden rolle- og kostumeskift – med den rette mængde elegance, nærvær, stædighed og stolthed. Kristine Yde spiller de resterende 3 roller – alle som kvinde forskellige steder i historien – og uanset om det er som Annabella Smith eller som den lettere forsømte landsmandshustru, som har forladt det vilde liv i Glasgow, sker det til perfektion.  2017_02_02_Tivoli_39trin_0011

Stykket bygger på Alfred Hitchcocks film ’The 39 Steps’ fra 1935 – som bygger mere eller mindre (mest mere!) frit på John Buchans bog fra 1915. Plottet i stykket her er det samme som i filmen, men det adskiller sig i dets humoristiske tilgang og ved brug af de kun 4 skuespillere til de mange roller.

Stykkets hovedperson er som nævnt Richard Hannay, der på førnævnte aften i teateret møder Annabella Smith. Hun er på flugt fra nogle hemmelige agenter pga. hendes viden om hemmeligheden bag De 39 trin. Hun bliver senere fundet død i Hannays lejlighed – hvorfor Hannay bliver anset som hovedmistænkt. Tilskueren følger hans flugt og kamp om at løse mysteriet om De 39 trin. Vi følger Hannays lange vej på flugt i forsøget på at rense sig for den falske mordanklage, som hænger over hans hoved.

Som publikum bliver man ført ind i noir genren og tilbage til det gamle England og Skotland. Stykket lever godt op til den oprindelige films ramme, da man føler, at man sidder og ser den gamle kriminalfilm fra 1935 med alle stykkets filmiske lydeffekter og melodramatiske træk.

2017_02_02_Tivoli_39trin_0005

Specielt var vi imponeret over brugen af scenerummet og rekvisitter. Det er utroligt så få remedier, der skal til for at lave en bil, et stort hus, et vindue osv. Her kan fremhæves tog-scenen, hvor både humor, action og de mange roller skiftevis kommer i fokus. Selvom der ikke benyttes storslåede rekvisitter, og der leges med opfattelsen af tid og rum, så er man ikke i tvivl om, hvor skuespillerne befinder sig. At den bygger delvist på Alfred Hitchcocks film, ses også i de små referencer til andre af hans film og musikken herfra. Scenisk enkelt, men genialt tænkt!

Den eneste kritik ligger i, at de har taget mange af de samme jokes og sceneopsætningen fra det oprindelige teaterstykke af Patrick Barlow. Her kunne man efter vores mening have tænkt mere kreativt og nyt. Dog er det også skønt, at instruktør Joy-Maria Frederiksen får indført denne storslåede humor – tilsat lidt dansk humor – på den danske teaterscene.

Hvis man vil have lidt varme i vinterkulden, kan vi bestemt anbefale man at man går ind og ser dette stykke.

Glassalen, Tivoli, Vesterbrogade 3 1620 København V

Spilleperiode: 9. februar-12. marts 2017