Anmeldelse: 7 RUNER, Next Zone

Ungt Teaterblod

Af Amalie Sloth de Fine Licht

 

8 dygtige dansere kæmper en krig, men taber, når lys, lyd, scenografi og koreografi lader dem kæmpe alene. ’7 RUNER’ er en action-danseforestilling som desværre mangler mål, nærvær og temposkift.

 

Nordisk mytologi, vikinger og ”The Hunger Games” står der på folderen til danseforestillingen ’7 RUNER’. Moderne og urban dans, møder nycirkus og akrobatik. Det kan kun blive imponerende, når 8 artister fra 5 forskellige lande skal på scenen i en koreografi af den Reumert-nominerede koreograf Lene Boel. Rummet er hvidt og tomt, indtil en kvinde kommer ind og begynder at danse.

 

Der er så meget talent i de 8 artister på scenen, men undervejs bliver det tydeligt, at dette potentiale ikke bliver udnyttet til fulde. Lys og lyd er uoriginalt og uden dynamik. Især abrupte og unaturlige overgange mellem lydstykkerne irriterer mine ører, når kontrastfyldte elementer som elektroniske beats, havlyde og sækkepibe, pludseligt overlapper hinanden. En meget sekvenseret struktur præger hele forestillingen, som ikke rigtig formår at finde sit flow eller sit mål.

 

Ud over dans, bliver vi også præsenteret for diabolo, jonglering og akrobatik i et såkaldt cyr-hjul. Danserne vrider sig i alle retninger og flyver gennem luften, og jeg bliver blæst bagover, når jeg ser, hvad kroppene på scenen kan udrette. Langsomt bliver danserne til gengæld trætte og upræcise, men koreografien fortsætter lige så intenst som før. Derfor bliver diabolo-nummeret forestillingens stærkeste indslag. Her bliver der præsenteret nærvær og dynamiske bevægelser. Tiden står stille i et kort øjeblik når den nærmest usynlige snor får diaboloen til at danse.

 

Moderne dans er kendt for sit abstraktionsniveau, men i ’7 RUNER’ er det som om, at forestillingen intet mål med bevægelserne har. Der bliver kun lagt vægt på at overraske og imponere. Danserne halser derfor igennem, uden nærvær eller præcision, og hver gang, der bliver trådt forkert, ses ærgrelsen i deres ansigter.

 

Ydermere må jeg stille mig uforstående over for valg af rekvisitter. Danserne jonglerer med skumgummiøkser, som udover at ligne noget fra Fætter BR, virker totalt malplaceret i den minimalistiske scenografi.

 

Det virker som om, at der ikke er nok tid. Der er ikke nok tid til bevægelserne eller følelserne, og der har formentligt heller ikke været tid nok til prøverne. Men nu kæmper disse dygtige dansere sig igennem en forestilling, imens jeg som publikum nervøst håber på, at ingen kommer til skade.

 

Bevægelserne er smukke og imponerende, danserne dygtige, men spørgsmålet man får lyst til at stille er: ”Hvorfor?” På trods af denne mangel på retning og nærvær, er det dog 8 meget kompetente dansere, som fortjener et publikum. Så gå ind og se ’7 RUNER’ og bliv imponeret af kroppens muligheder.

 

 

 

Next Zone

Operaen, Takkelloftet, Ekvipagemestervej 10, 1438 København

 

Spiller: 31 oktober-8 november 2015

Herefter turné i Danmark og en række andre lande

 

Spilledato: 31. oktober 2015

 

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-2015-2016/ballet/7-runer-runes–berserks-7/

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Drengen der ville være vægtløs, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   På Aalborg Teaters Lille Scene spiller for tiden stykket ’Drengen ...

Anmedelse: Hamlet Ghost Story, HamletScenen

Af Emilie Lykke Hartz   På Kronborg Slot kan man nu med hele familien ...

Anmeldelse: Et juleeventyr, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   ”Et Juleeventyr” (1843) er nok den engelske forfatter Charles ...

Anmeldelse: Danmarkshistorien, Bellevue Teatret

Af Jonas Gudmand   Bellevue Teatret inviterer til en original idé, hvor vi skal ...

Anmeldelse: Lulu, Det Kongelige Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Denne søndag eftermiddag har Det Kongelige Teater premiere på ...

Anmeldelse: Doktor Carl von Cosels hemmelige liv, Limfjordsteatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Limfjordsteatrets forestilling Doktor Carl von Cosels hemmelige liv – ...