Anmeldelse: Aida, Hedeland Amfiteater (Opera Hedeland)

Anmeldelse: Aida, Hedeland Amfiteater (Opera Hedeland)

Af Henriette Devantier

I 20 år har Opera Hedeland hver sommer forkælet det danske operapublikum. Den ene perle efter den anden har været på programmet, og 20-års jubilæet i år fejres med Giuseppe Verdis klassiker Aida. På det store amfiteater ved Hedehusene udfolder den skønne musik sig under åben himmel. Forestillingen emmer af stærke kræfter både på og bag scenen.

Aida havde sin førsteopførelse i 1871 i Cairo. På bestilling af vicekongen af Egypten komponerede Verdi denne klassiker om krig, kærlighed og forræderi. Den unge Aida er etiopisk prinsesse, men hun finder sig selv som slave ved det egyptiske hof for kongedatteren Amneris. Begge er de forelskede i den egyptiske general Radamès, men han elsker kun Aida. Historien om de to elskendes svære valg mellem kærligheden til hinanden og loyaliteten overfor deres respektive lande folder sig ud gennem Verdis harmoniske og udtryksfulde musik.

Opera Hedeland viser år efter år, hvor ressourcestærke de er. De står for kvalitet, kreativitet og god formidling, og i år er ingen undtagelse. Med den græske instruktør Rodula Gaitanou i spidsen formåede forestillingen at tale direkte ind i nutiden. Aida er i sin original og i denne opsætning uhyggelig aktuel. Tankerne falder på, hvor mange der netop nu står overfor valget mellem kærlighed og fædreland, og at udfaldet ikke kan være andet end ulykkeligt – både på scenen og i realiteten. Opsætningen trækker en direkte linje mellem 1871 og 2022, og forestillingen gjorde det rammende klart, hvordan krig er uforanderligt og uforbederligt uanset, om den foregår nu eller da. Det viser Verdi og denne opsætning os.

Det stærke stof blev leveret af et lige så stærkt hold. Titelpartiet som Aida blev sunget af den dansk-russiske Yana Kleyn, der altid er en fornøjelse at opleve. Hun er en stærk, klar sopran, som brænder igennem. Aidas rivalinde, Amneris, blev sunget af danske Andrea Pellegrini. Hendes mezzosopran er blød som fløjl samtidig med, at hendes stemme er lokkende og forførende – spot on på Amneris’ karakter. Manden der kæmpes om, Radamès, blev sunget af den norske tenor Kjetil Støa uden de store problemer. Men det var nu de to ledende kvinder, der stjal rampelyset.

Der er som regel sørget for ekstra tryllestøv ved Opera Hedelands opsætninger. Den naturlige scenografi med den danske sommerskumring som scenetæppe kan noget helt særligt, men Opera Hedelands publikum er også forvent med et stort sceneshow. I år var der hverken politibiler, heste eller en Fiat 500. Derimod fik vi fejende flotte ensemblestykker med koreografi, blæsende stof og guld så det bare batter – som stod i stærk kontrast til de slavegjorte kvinder iklædt røde kjoler à la ”Handmaid’s tale” og de etiopiske krigsfanger, der alle på uniformeret vis bar den samme nuance af blå. Det var en leg med farver, der understøttede musik og fortælling. Godt tænkt af scenograf Simon Corder og kostumedesigner Gøje Rostrup.

Opera Hedelands Aida mindede os om, at kærlighed er forsoningens middel, men selvom kærligheden overvinder alt, er den ikke unuanceret. Det var en gribende totaloplevelse, der også rummer den summende stemning timerne inden showstart. Folk ankommer med deres nærmeste med picnickurven under armen og et glas vin i hånden. Augustsolen nydes, inden man sætter sig i det smukke amfiteater. I år er det til ren nydelse af Verdis smukke toner og til en gennemtænkt, vellykket og velformidlet fortælling om den etiopiske prinsesse Aida.

Opera Hedeland

Hedeland Amfiteater, Tranemosevej 8, Reerslev, 2640 Hedehusene

Spilleperiode: 5., 12. og 13. august 2022.

Set den 5. august 2022

Fotos: Mikal Schlosser

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://operahedeland.dk/forestilling/aida-2022

Medvirkende: Yana Kleyn, Kjetil Støa, Andrea Pellegrini, Tadas Girininkas, Lars Fosser, Steffen Bruun, Per Jellum, Kristine Nowlain mfl.

Instruktør: Rodula Gaitanou

Assisterende instruktør: Anna Sofie Keller Brandsborg

Dirigent: Carlo Goldstein

Scenograf/lysdesigner: Simon Corder

Kostumedesign: Gøje Rostrup

Kormester: Filipe Carvalheiro

Koreograf: Jannik Elkjær

Varighed: Ca. 3 timer inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *