Anmeldelse: Den røde pimpernel, Holbæk Museum (Sjællands Teater)

Af Christian Skovgaard Hansen
Holbæk Teater, som nu er en del af Sjællands Teater, spiller igen sommerteater i gården ved Holbæk Museum. De tager hvert år en velkendt klassisk historie under kærlig behandling, så vi får en skør og skæv version.
I år er turen kommet til fortællingen om Den røde pimpernel – her som en farce, som er i hopla. Vi skriver 1792. Under den franske revolution bliver overklassen udsat for folkets harme og oprør. Mange bliver henrettet i guillotinen, men en del undslipper alligevel – og det ved hjælp af netop Den røde pimpernel.

Om dagen er Sir Percy Blakeney den engelske uduelige overklassefrikadelle, som kun går op i tøj og fjollede digte. Men om natten forvandler han sig til den heltemodige rebel Den røde pimpernel, som ved hjælp af list og utallige maskeringer befrier de franske adelige fra guillotinen. Kun de nærmeste engelske hjælpere ved, hvem han er… Det behager ikke alle, at han hjælper den franske overklasse, så de vil afsløre ham. Vil han klare ærterne endnu engang – eller vil han endeligt blive afsløret?
I år er pennen overtaget af Niels Olsen. Det har i år lige givet teksten et hak opad, hvor farcen rigtig får lov at folde sig ud. Der gøres tykt grin med det hele, hvor både de skæve karakterer, selvironien, den franske accent og dens manglende h’er er i top. Der mangler måske nok dét store grin, men man er underholdt hele vejen igennem, og teksten rummer en masse både morsomme og mere nutidige henvisninger og referencer for den opmærksomme.
Niels Olsen har lavet forestillingens sange køre på en række kendte melodier – som man ikke lige troede, at man skulle høre i denne forbindelse og da slet ikke med de tekster, som de nu er udstyret med, men det fungerer!
Selvom det musikalsk stikker i alle retninger, holdes det hele i stram snor af Lars Fjeldmose, som ene mand både er en veloplagt medspiller og en velspillende kapelmester.

Alle løjerne er iscenesat af Joy-Maria Frederiksen. Hun har sørget for, at der er den rette timing og ditto tempo, så farcen aldrig falder ved siden af. Hun sørger for, at hele holdet af både de professionelle skuespillere og Folkekoret hele tiden er på rette snor. Det er dermed kontrolleret, men heldigvis ikke poleret vanvid.
Jacob Weble springer ud og ind af en række roller, som selvom – også – de stikker i hver sin retning udføres med perfektion. Han besidder den rette balancegang mellem alle karaktererne, så det aldrig bliver overspillet. Brian Kristensen er veloplagt og morsom som titelrollen som Den røde pimpernel, men han er mindst lige så skarp i sine andre småroller. Penille Albæk Andersen er glimrende som Den røde pimpernels både smukke og kloge kone, som dog alligevel ikke altid er lige skarp, og Charlotte Guldberg springer også fornemt rundt i sine forskelligartede roller. Tillæg hertil Folkekoret, som har en række af forestillingens mange bi- og ensembleroller. De som viser os, at de bestemt både kan synge, danse og spille skuespil!

Det hele foregår i Kirsten Brinks enkle, men alligevel så virkningsfulde scenografi. Ved ganske få greb kan den elegant ændres og tilpasses handlingen – uanset om vi er på den franske eller den engelske side af kanalen, eller om vi har en afstikker til provinsen i Danmark. Sammen med syerskerne har hun også stået for et helt arsenal af fantastiske kostumer, som der livligt, men fleksibelt skiftes mellem.
Afsted til ’Olbæk, hvor du kan få en morsom sensommeraften med en absolut veloplagt Den røde pimpernel!
Sjællands Teater
Holbæk Museumsgård, Klosterstræde 16, 4300 Holbæk
Spilleperiode: 6. august-4. september 2022
Set den 6. august 2022
Fotos: Mie Neel
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Brian Kristensen, Jacob Weble, Penille Albæk Andersen og Charlotte Guldberg samt Lars Fjeldmose (kapelmester) og Folkekoret
Scenograf: Kirsten Brink
Instruktør: Joy-Maria Frederiksen
Forfatter: Niels Olsen
Plakat: Adam O.
Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod