Anmeldelse: Alice i Eventyrland, Tivoli (Eventyrteatret)
Af Christian Skovgaard Hansen
Engang stod Silas Holst på scenen i Eventyrteatrets forestillinger. I år har han overtaget rollen som teatrets nye kunstneriske leder. I år er han endda også både manuskriptforfatter, koreograf og instruktør på teatrets årlige efterårsforestilling, som i år er Alice i Eventyrland, og som vanen tro spiller i Glassalen i Tivoli.
Forestillingen er løst baseret på Carrolls klassiker. Selvom vi kan genkende dele af klassikeren, er historien også tilføjet en ny rammefortælling, som bringer historien op til nutiden, men desværre også trækker historien lidt i langdrag. Familie- og skolerammefortællingen gør, at vi skal introduceres til mange – og nok også for mange – personer, og at denne rammefortælling tager en rum tid at skulle igennem, førend vi når til selve eventyrfortællingen, der her bliver lidt for løst fortalt.

Det er synd, for selvom rammefortællingen også kan sige os – både som publikummer i al almindelige, men i særdeles også Eventyrteatrets kernepublikum: børnene og de unge – noget, så er det først, når vi kommer gennem kaninhullet og ned i eventyrverdenen, at forestillingen rigtig sætter sig i os. Vi møder Al, men også hendes mor, som – viser det sig – spiller en afgørende og overraskende rolle sidst i historien. Men rammefortællingen og Carrolls eventyr indeholder mange af de samme pointer, så fordelingen er ikke helt skarp.
Det gør dog også, at selve eventyret skal gennemføres på relativt kort tid, hvilket gør, at nogen scener bliver lidt vel hektisk. Det gør desværre også, at der ikke er nok plads til de mere nærværende og eftertænksomme scener, hvor Al’s oplevelser bundfælles. Det gakkede og det humoristiske univers er til gengæld på plads, hvor der er plads til alle de klassiske figurerer fra Lewis’ eventyr.

At Silas Holst har en god portion selvironi viser sig også, når han har fået skrevet sin nye rolle ind i bisætning. Han klarer overordnet rollerne som manuskriptforfatter, koreograf og instruktør fint, men særligt i forhold til manuskriptet ville lidt mere skarphed og plads til fordybelse ikke have gjort noget.
Der er mange ”eventyrbørn” med, men Silas Holsts koreografi giver plads til alle, og både scenen, men også hele Glassalen udnyttes effektivt. Kirsten Brinks scenografi er storladen, ligesom Christine Brinckers farverige og eventyrlige kostumer kræver en vis plads, men på forunderlig vis bliver der plads til det hele. Stuart Goodstein har stået for den fine, men sine steder også lidt anonyme musik.

Hele holdet af ”eventyrbørn” er som sædvanligt talentfulde, og de leverer flotte præstationer. Emma Grant-Rosendahl i hovedrollen som Al leverer en sikker præstation, og hun viser os, at hun både kan synge og spille skuespil.

Med Alice i Eventyrland viser Eventyrteatret, at fremtiden er i gode hænder hos Silas Holst. Trods et par indvendinger, er det en bestemt godkendt første præstation. Årets forestilling skal nok begejstre både børn og unge og deres voksne, og den giver rig mulighed for både underholdning, men også for noget mere klogt at tale om og at huske på, når familien forlader teatersalen.
Eventyrteatret
Tivoli, Glassalen, Vesterbrogade 3, 1630 København V
Spilleperiode: 4.-19. oktober 2025
Set den 4. oktober 2025
Fotos: Thomas Hergaard Fotografi
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.tivoli.dk/program/teater/alice-i-eventyrland
og
https://eventyrteatret.dk/alice-i-eventyrland
Medvirkende: Eventyrteatrets børn og unge
Løst efter Lewis Carrolls bog
Manuskript, iscenesættelse og koreografi: Silas Holst
Scenografi: Kirsten Brink
Kostumedesign: Christine Brincker
Komponist: Stuart Goodstein
Lyddesign: Steven Winter-Madsen
Lysdesign: Peter Clausen
Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod


