Anmeldelse: American Spirit, Aarhus Teater (Aarhus Teater og Aveny-T)

Af Michelle Holst Andersen, gæsteanmelder

Forestillingen er for dig der gerne vil ind og høre Johnny Cash-fortolkninger og hellere vil til en koncert end i teateret. Den er for dig, der gerne vil have en anledning til at sætte Johnny Cash på, når du kommer hjem igen. For det får du lyst til!

”Hvad sker der hvis du afspiller en country-plade bagfra? Først får du hunden tilbage, så får du bilen tilbage, så får du huset tilbage og til sidst måske konen.”

Aarhus Teater og Aveny-T’s opsætning af musik af Johnny Cash, den store amerikanske stemme, er ikke en countryplade spillet hverken forfra eller bagfra, men snarere et indblik i den indflydelse, som Cash har haft på musikken. Teatret skriver på deres hjemmeside: ”Johnny Cash’ fortolkninger af andres sange blev hans måske stærkeste kunstneriske projekt.” I denne teaterkoncert fortolker de to teatre Johnny Cash’ fortolkninger – og langt de fleste af dem står stærkt.

american-spirit_at-og-avenyt_foto-rumle-skafte_-5-boi-holm

Derfor får man sig både nogle behagelige overraskelser over fortolkningerne af sangene, men ind i mellem bliver man også efterladt med følelsen af dyb forræderi overfor velkendte Johnny Cash-sange, som f.eks. den oversatte udgave af ”Jackson”, og Cash’ fortolkning af Depeche Mode-sangen ”Personal Jesus”. Det er svært at tage sange som er så velkendte, og ændre alt for meget på dem, for de oprindelige udgaver klinger med for det indre øre.

Uagtet at ’American Spirit’ sikkert er tro mod tonen i de to sange, så virker det, på trods af den gode energi mellem Mathias Flint og Kira Skov i den fordanskede udgave af ”Jackson”, som om, at nerven fra den oprindelige er gået tabt. Caroline Henderson fortolker ”Personal Jesus” i noget der kunne minde om en gammel testamentelig klagesang, som for så vidt giver god mening, men nærmest overspilles, så det lyder som om det inderste af hendes sjæl krænges ud. Der havde det måske givet mere mening at være mere tro mod Cashs udgaver, ud fra princippet om, at less is more..

american-spirit_at-og-avenyt_foto-rumle-skafte_-9

Heldigvis fremstår andre fortolkningerne, som den sjove ”One Piece at a time”, ”Solitary Man” og ”Riders in the Sky” til gengæld virkelig gode, og sammenspillet mellem skuespillerne og sangerne rammer her en nerve, som ellers har været fraværende.

american-spirit_at-og-avenyt_foto-rumle-skafte_mathias-kira-1

Musikken under ledelse af Kåre Bjerkø står til gengæld gennemgående stærkt, og den formår at ramme tonen i Cash’ sange.

Forestillingens bedste virkemiddel er, som når der i begyndelsen skabes følelsen af at vi sidder midt i et radiospil med reklamer, der sponsorer sangene. Her får vi også et indblik i Cashs gennemborende blik for, hvad der er galt med samfundet, og som der står i programmet, hvad der ”kan sende selv en ærlig mand ned ad fortabelsens vej”.

I begyndelsen kommer de medvirkende frem foran scenetæppet, hvor blot en gammeldags læsepult og nogle mikrofoner står. Det fremstår som det er; enkelt, og det medvirker til at tolkningen af sangene er det primære. Herefter åbnes scenen op, og vi inviteres ind i sydstaterne i 1950’erne, med gynge-stole, et klaver der skaber salonstemning og lyssky gambling samt en alternativ røgkanon. Sisse G. Jørgensens enkle scenografi passer perfekt til Johnny Cash’ univers.

Johnny Cashs sange er hver for sig små historier, og det er ærgerligt at se, at ’American Spirit’ ikke formår at lade dem udfolde sig i en større historie, men i stedet har valgt at lade dem drive rundt for sig selv som nedslag, uden en samlende rød tråd. Vi føler den amerikanske sjæl, dybde og råhed i langt de fleste af sangene, men de kommer nemt til at stå som enkelte nedslag, men uden den store amerikanske historie.

american-spirit_at-og-avenyt_foto-rumle-skafte_-16-nis-pedersen

Det er store navne der medvirker, men det ender med at være et mindre kendt navn som Nis Pedersen, der stikker af med fokus – nok mest fordi hans stemme formår at lyde som Cash’. Ud fra annonceringen kunne man få det indtryk, at store navne som Kira Skov og Caroline Henderson skulle trække folk til. Efter denne anmelders mening, så har castingen af Kira Skov været den mest velvalgte af de to. Hendes stemme passer, på samme måde som Nis Pedersens, bedst til Cash’ sange.

Teaterkoncerten ’American Spirit’ har bestemt mange gode toner, og man får et godt indblik i Johnny Cash’ katalog af fantastiske sange. Men når man går ind til en teaterkoncert og forventer at høre genkendelige Johnny Cash-sange sat i scene, så historierne fra sangene står tydeligere frem, så bliver man desværre lidt skuffet.

Aarhus Teater og Aveny-T Teater

Aarhus Teater, Store Scene, Teatergaden, 8000 Århus C

Spilleperiode: Til og med 8. oktober 2016