Anmeldelse: Annas Sang, Odense Teater (Benjamin Koppel)

Af Line Rolighed

Selvfølgelig skal netop bogen ”Annas Sang” have sin helt egen bogkoncert – af samme navn: Annas Sang! Bogen, som er forestillingens omdrejningspunkt, handler nemlig om den musikelskende jødiske pige Hannah Koppelmanns liv, og hvordan musik følger hende hele livet igennem imod alle odds. I bogkoncerten Annas Sang forenes den velskrevne og velsælgende bog med musik skrevet af Benjamin Koppel, som også er forfatteren til bogen.

Forestillingen tilbyder gennem denne forening en behagelig og rørende oplevelse af, hvordan netop tekst og musik sammen kan skabe helt unikke og dybtfølte udtryk.

Formatet er ganske enkelt skiftevis oplæsninger af bogen og jazzede musikstykker. Opsætningen er veltænkt, omend en smule ensformig, og man kunne sagtens have tålt flere bidder af oplæsning undervejs. Det skyldes ikke mindst at oplæsningen af Susse Wold fungerede rigtigt godt, da hun styrer tonen i teksten med en varme og erfaring der gør, at man kan leve sig ind i både Hannahs udfordringer og udvikling. Samtidig skyldes det også, at bogen er yderst velskrevet, og tekststykkerne der læses op, er meget velvalgte og giver et godt blik ind i kernemomenter fra den rørende fortælling.

Har man ikke læst bogen ”Annas Sang” om Benjamin Koppels jødiske grandtante og hendes opvækst i København, flugt under 2. Verdenskrig og senere liv i Frankrig, kunne man måske godt have brugt en anelse mere introduktion i starten til at sætte scenen. Forestillingen kan godt ses uden, at man kender til historien og baggrunden for bogen, men det vil nok især være bogens læsere der har en stor fornøjelse ud af at genopleve scener fra fortællingen. Grundet formatet går mange nuancer og sidehistorier fra bogen nødvendigvis tabt, men til gengæld får publikum en helt ny og unik oplevelse.

Lige gyldigt om man har læst bogen eller ej, er man sikret en flot musikalsk forestilling. De fire musikere i Benjamin Koppel Quartet; Benjamin Koppel, Søren Møller, Jesper Bodilsen og Morten Lund udviser stor musikalsk dygtighed og sikkerhed. Holder man af jazz-genren, vil man helt sikkert nyde stykkerne, som Benjamin Koppel har skrevet specielt til bogen.

Hertil formidler vokalsolisten Frederikke Vedel stemningen i historiens op- og nedture med stor følelse i både stemme og mimik, når hun synger teksterne dertil skrevet af Cæcilie Norby. På den måde bidrager sangteksterne og hele det musikalske udtryk til at fortælle historien, hvilket gør at publikum kan mærke både glæden og kampen, der begge dele har plads i fortællingen.

Forestillingen Annas Sang, er en behagelig oplevelse, uden store sceneskift, kostumeskift, avanceret brug af lys eller lignende, hvilket måske er med til at gøre, at den får svært ved at ramme et helt ungt publikum, der ofte er vant til flere og hurtigere skift, når det kommer til underholdning. For læsere af bogen samt jazz-nydere vil det dog næppe være noget større afsavn, fordi de elementer der udgør bogkoncerten, er så nøje udvalgte, og af så høj kvalitet, at forestillingen samlet formår at skabe en rørende oplevelse.

Benjamin Koppel

Odense Teater, Store Scene, Jernbanegade 21, 5000 Odense C

Spilleperiode: 3.-4. oktober 2024 på Odense Teater