Anmeldelse: Augustenborgs stemmer, Augustenborg (Grummes Teater)
![Anmeldelse: Augustenborgs stemmer, Augustenborg (Grummes Teater)](https://ungtteaterblod.dk/wp-content/uploads/2022/08/Augustenborgs-stemmer-Alle_i_skoven1.jpg)
Af Christian Skovgaard Hansen
Grummes Teater med teaterleder og skuespiller Kristian Grumme i spidsen inviterer også i år på en sensommervandreforestilling. Denne gang er vi i Sønderjylland, nærmere betegnet området omkring Augustenborg Slot på Als. Det er fantastisk, at det ikke kun er hele Danmarkshistorien, der finder vej ind i kulturen, men at lokalhistorien også kan finde sin plads. Kristian Grumme lader til at have god flair for at finde disse historiske perler.
Området ved Augustenborg Slot har levet en omskiftelig tilværelse. Først var det hertugsæde, senere lazaret og kaserne, så psykiatrisk hospital og nu hjemsted for Landbrugsstyrelsen og en kunstpark og kunsthal. Hele området består af forskellige palæer, selve Augustenborg Slot og parkanlægget omkring – og naturligvis selve Augustenborg by.
![](https://ungtteaterblod.dk/wp-content/uploads/2022/08/Augustenborgs-stemmer-Soldat2-1024x683.jpg)
Med seks stop undervejs udfoldes hele denne historie for os, mens vi vandrer rundt i området. Dramatiker Simone Isabel Nørgaard har på en og samme tid skabt en tekst, som favner både de godt 400 års historie i en større kontekst, men også skaber de seks små afgrænsede nedslag, som er tilpas koncise og oplysende, hvor vi ikke mangler noget. Historien i disse nedslag fortælles af hovedpersoner fra den virkelige historie på velvalgte spots omkring og på slottet.
Startpunktet er historien om enkehertuginden Louise Augusta, der præsenteres som datter af Christian den 7. – men som i virkeligheden nok er et resultat af forholdet mellem dronning Caroline Mathilde og livlægen Struense, hvorfor hun tilnavnet ”la petite Struensee”! Herefter følger vi hele områdets historie med alle dets forskellige funktioner, inden vi møder Louise Augusta igen; nu som en ældre dame med livsklogskab, og som hvis stemme måske går igen… Eneste anke er, at kronologien ikke helt er holdt i fremgangen i de seks historier, men det er absolut en mindre biting.
Alt dette har instruktør Christoffer Bredal let og legende fået flettet sammen, hvor fortid, nutid og til dels fremtid møder hinanden. Vi går ”kun” 1,5 km på turen, men historiens vingesus udfolder sig i langt større skala. Jill Poczkai Ibsen har skabt nogle fine, tidstypiske kostumer.
![](https://ungtteaterblod.dk/wp-content/uploads/2022/08/Augustenborgs-stemmer-Alle_i_skoven1-1024x683.jpg)
Hovedpersonerne spilles fornemt hele holdet bestående af Malene Beltoft Olsen, Anja Owe, Kristian Grumme Nielsen, Henrik Koefod, Sonja Oppenhagen og Kirsten Olesen. Malene Beltoft Olsen er en afdæmpet og reserveret, men også bestemt ung Louise Augusta, der som ganske ung blev gift med den kommende hertug af Augustenborg, Frederik Christian den 2., hvorefter hun flyttede til Als. Anja Owe leverer et stærkt og engageret portræt af den skævryggede og handicappede prinsesse Louise, som blev født på slottet. Hun var ugift, og hun blev optaget af oplysningens tidens strømninger, som hun udbredte.
Det slesvig-holstenske oprør resulterede i, at hertugfamilien flygtede, hvorefter bygningerne blev indrettet til lazaret. Kristian Grumme er her en af soldaterne, som blev indlagt på lazarettet. Nænsomt og ærligt giver han os et portræt af ”Den tapre landsoldat”. Digteren H.C. Andersen gæstede også slottet, og under et gammelt lindetræ i parken sidder han og tænker og skriver. Henrik Koefoed viser os, at han også kan være H.C. Andersen i mere alvorlige former, og han giver os et eminent og nuanceret portræt af digteren.
![](https://ungtteaterblod.dk/wp-content/uploads/2022/08/Augustenborgs-stemmer-Henrik_Koefoed_som_HCAndersen_DSC5963-02-1024x683.jpg)
Sonja Oppenhagen er en slagfærdig, men også beslutsom og eftertænksom sygeplejerske på det psykiatriske hospital. Hun er ikke bare en sygepasser, men hun gør sig også sine kloge tanker om opholdet på hospitalet – både for den ansatte og den indlagte. Kirsten Olesen er myndig og livsklog fornem dame, da vi møder hende som den ældre Louise Augusta, som trodsede sin mand og i stedet tog sin brors parti i spørgsmålet om, hvorvidt Holsten skulle indlemmes i Danmark. Det gav et anspændt ægteskab, men hun var en stærk dame, og hendes stemme runger stadig på slottet.
![](https://ungtteaterblod.dk/wp-content/uploads/2022/08/Augustenborgs-stemmer-GLAugusta1-1024x683.jpg)
Augustenborgs stemmer er derfor blevet en anderledes og kreativ historieformidling. Simone Isabel Nørgaards fine tekst formidles fornemt af hele skuespillerholdet, og vi får en rundtur dér, hvor hele historien har udfoldet sig. Det er historieformidling på højt niveau, og som samtidig også er seværdigt og spændende. Forestillingen – og hele slotsområdet – er bestemt hele turen værd!
Grummes Teater – i samarbejde med Augustiana Kunstpark & Kunsthal
Ved Augustenborg Slot. Mødested: Augustiana, Palævej 9, 6440 Augustenborg
Spilleperiode: 19. august-11. september 2022
Set den 19. august 2022
Fotos: Camilla Winther
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Sonja Oppenhagen, Henrik Koefoed, Kirsten Olesen, Anja Owe, Malene Beltoft Olsen og Kristian Grumme Nielsen
Idé: Kristian Grumme Nielsen
Instruktør: Christoffer Berdal
Dramatiker: Simone Isabel Nørgaard
Kostumer: Jill Poczkai Ibsen
Varighed: Ca. 1 time og 30 minutter uden pause
Vandrelængde: Ca. 1,5 km
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod