Anmeldelse: Bedrag, Folketeatret

Anmeldelse: Bedrag, Folketeatret

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Tillid er altafgørende i menneskelige relationer. Men kan man i virkeligheden stole på sin partner eller sin ældste og bedste ven? Det spørgsmål er udgangspunktet i Harold Pinters trekantsdrama Bedrag, skrevet tilbage i 1978. Løgnene lever derfor i bedste velgående, og de skaber rammerne omkring tre venner, og elskende, som alle har hemmeligheder for hinanden.

I Bedrag møder man ægteparret Emma og Robert, der skal skilles. Emma har i en årrække haft en affære med Roberts ældste og bedste ven Peter. Men til Peters overraskelse, så har Robert kendt til denne affære de sidste par år. Men hvad har ført denne trekløver dertil, hvor de er i dag?

I fortællingen om Emma og Peters utroskab spoles der tilbage gennem de sidste ni år. Her bliver publikum præsenteret for, hvad der egentligt sker gennem årene, og hvad der er årsagen til, at både et ægteskab og et venskab langsom går i opløsning. Det tager lidt tid at forstå, at man i starten af forestillingen er i år ni, og langsomt bevæger sig baglæns i tidslinjen i Emma og Peters affære. Men så snart den detalje er på plads, så fungerer idéen om at vise denne relation baglæns.

Selve scenografien i Bedrag er udformet af Marianne Nilsson. Scenografien består af en kvadratisk scene midt på teatrets scene, og på bagscenen er der en stor bunke af hvide stole. På sidelinjen er der fire stole, hvor skuespillerne kan sidde, når de ikke er på den kvadratiske scene. Den er en enkelt scenografi, som undervejs også fungerer som rekvisitter. Enkeltheden i scenografien omfavner forestillingen, og den er med til at sætte fokus på selve handlingen og dialogerne mellem skuespillerne.

En ting jeg bider mærke i under forestillingen, er sceneskiftene. De er meget præcise og koreograferede. Når et sceneskift opstår, dæmpes lyset på scenen, og en tung musik sættes på. Når dette sker, går der et øjeblik, hvor skuespillerne er i frys, indtil de derefter går i gang med deres sceneskift. Fordi publikum kan følge med i sceneskiftene, bliver det faktisk ret betagende at holde øje med. For sceneskiftene er meget præcise. Og på en eller anden måde bliver sceneskiftene lidt mystiske, med den tunge baggrundsmusik.

Selve dialogerne kan til tider være lidt tunge at komme igennem. Det er hovedsageligt, fordi mange ting bliver gentaget undervejs, og det gør det en smule langtrukket at være publikum til. Gentagelserne er dog vigtige for forestillingen, for det understreger nemlig løgnene, og den afstand der bliver imellem trekløveren. Det ændrer dog ikke på, at det til tider kan blive lidt for meget af det gode.

Som nævnt sidder skuespillerne på scenen hele tiden, og træder op på den etablerede scene, når de er i spil. Ellers sidder de på deres stol, og venter stille. I starten ligger man mærke til, at de sidder og kigger på, men efter en scene eller to så forsvinder de fra billedet, selvom de i realiteten hele tiden er i billedet. Det fungerer ret godt, at de sidder på sidelinjen, indtil det bliver deres tur.

På scenen er Anette Støvelbæk, Niels Ellegaard, Henrik Lykkegaard og Adam Schmidt. Det er en dynamisk sammensætning, der alle underbygger historien om utroskab og løgne, der udspiller sig. Der er et højt niveau fra alle skuespillerne på scenen, og det giver en dybde til fortællingen. Samtidigt komplimenterer de alle hinanden, og skaber plads til det spil, der foregår på scenen. Det er spændende at være publikum til så kompetent et cast.

Bedrag er en tidsløs og præcis fremstilling af utroskab, løgne og hemmeligheder, i en relation hvor tillid kan være altafgørende. Og Bedrag er en spændende mulighed for at blive præsenteret for Harold Pinters labyrint at et univers. Og denne moderne klassiker om utroskab og selvbedrag, er stadig interessant at se, her 44 år senere.

Folketeatret

Vejle Musikteater, Vedelsgade 25, 7100 Vejle

Spilleperiode: Danmarksturné fra 27. januar-22. marts 2022

Derefter på Folketeatret 24. marts 2022 – 14. april 2022

Set den 21. februar 2022

Foto: Gudmund Thai og Robin Skjoldborg

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.folketeatret.dk/shows/bedrag/

Medvirkende: Anette Støvelbæk, Niels Ellegaard, Henrik Lykkegaard og Adam Schmidt

Af: Harold Pinter

Instruktion: Maria Vinterberg

Oversættelse: Line Knutzon

Scenograf: Marianne Nilsson

Varighed: Ca. 1 time og 15 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *