Anmeldelse: Jolly Weltschmerz!, Riddersalen

Anmeldelse: Jolly Weltschmerz!, Riddersalen

Af Christian Skovgaard Hansen

Cabareten er kommet til Riddersalen. Med forestillingen Jolly Weltschmerz! åbner Kunstnerkabareten Riddersalen under ledelse af skuespilleren Mette K. Madsen – som denne gang både er idébagmand, iscenesætter, forfatter og ikke mindst medvirkende – med en moderne musikforestilling, som godt nok er anno 2022, men som også har kærlige hilsner til den ekspressionistiske og politiske kabaret fra 1920’erne. Forestillingens format vender tankerne hen på musicalen ”Cabaret”; folk sidder ved caféborde foran scenen, og vi bydes velkommen af ordene ”Velkommen Welcome Willkommen” – en sproglig treenighed som går igen gennem forestillingen – på scenetæppet.

På scenen er de fire skuespillere Karin Bang Heinemeier, Morten Raahede Brovn, Jens Gotthelf og Mette K. Madsen samt kapelmester Thomas Dinesen. De kan noget – både hver for sig, men absolut ikke mindst sammen. De er alle fem et velkoreograferet og ikke mindst velspillende og velsyngende hold, der med både humor, bid og en imponerende præcision sammen leverer en ny, spændende cabaret.

Scenografien af Dorte Holbek er nøgen, men meget enkel og æstetisk smuk. Scenografien består mest af alt af et bagtæppe af gennemgående ”tråde”, som virkningsfuldt kan strækkes ud – lige som livet! For det meste er det skuespillerne, der skaber billederne ved hjælp af trommer, klaver og de øvrige instrumenter og lyset af Sonja Lea. Det fungerer rigtig godt, og der kommer derved rigtig meget fokus på både skuespillernes arbejde, teksterne og det musikalske akkompagnement.

Jolly Weltschmerz! er en forestilling om livet i dag, vores samfund – og i bund og grund også om at være menneske, og hvor svært og hårdt, det kan være. Titlen opsummerer meget godt hele forestillingen. Kan man mon have en (frit oversat) lystig verdenssmerte?! Ja. Forestillingens numre genspejler vores liv, uanset om det er det hårde, det gode, det triste eller det glædelige. Glæden møder smerten, og vores liv består af begge dele i et eller andet omfang. Menneskets eksistentielle vilkår sættes under lup.

Der er tænkt over teksterne, hvilket ikke kun er en fordel. Teksterne i sig selv er ofte enkle, men det kræver sit at få det fulde udbytte af dem. Til mange af teksterne skal man have en vis viden og måske også en vis litterær forståelse, da ikke alle teksterne er lige kendte.

Når det er sagt, formår holdet at ”konvertere” teksterne til scenen, så de stadig vil sige os noget, selvom man måske ikke kender originalteksten. Dagligdagens trivialiteter behandles, men også de større emner som (verdenens) uro, vrede og (med)menneskelighed. Flere tekster slår stærkt igennem, som når døden eller parforholdet på flere alternative måder behandles.

Døden behandles smukt i Mette K. Madsens egen tekst, hvor de vindskæve træer står alene tilbage. Over ”Sånt er livet” synger Karin Bang Heinemeier med dyb alvor og sorg om at miste en, alt imens resten af holdet på den anden side giver den – lidt for meget – gas. Modsætninger mødes, og uanset hvad må livet gå videre. Parforholdet behandles også morsomt af både kvinderne og mændene hver for sig.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at også det yngre segment også ville kunne nyde denne forestilling, da den som sagt er rigtig flot æstetisk og fyldt med dejlig sang og live musik, og selvom ikke alle teksterne er lige tilgængelige, og de kræver noget af sit publikum, vil de alle os alligevel noget. Teksterne sidder i os, når vi forlader salen, og vi har fået lidt at tænke over øllen i Riddersalens bar bagefter eller på vejen hjem.

Jolly Weltschmerz! er en spydig og grotesk, men alligevel kløgtigt udført forestilling af et gennemmusikalsk hold i fine rammer.

Riddersalen, Allégade 7-9, 2000 Frederiksberg

Spilleperiode: 12. februar-9. april 2022

Set den 19. februar 2022

Fotos: Dennis Westerberg

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.riddersalen.dk/jolly-weltschmerz/#select/95166

Medvirkende: Karin Bang Heinemeier, Morten Raahede Brovn, Jens Gotthelf, Mette K. Madsen og kapelmester Thomas Dinesen

Idé og iscenesættelse: Mette K. Madsen

Dramaturg/medinstruktør: Trine Wisbech

Komponist: Joachim Holbek

Scenograf: Dorte Holbek

Koreograf og konsulent, instruktion: Charlotte Munksø

Lysdesigner: Sonja Lea

Kostumedesign: Thomas Winkler og Pille Behrendt

Konsulent, sang: Niels Søren Hansen

Varighed: Ca. 1 time og 35 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *