Anmeldelse: Besættelsens fanger, Teater Får302 (Teater Gaius)

Anmeldelse: Besættelsens fanger, Teater Får302 (Teater Gaius)

Af Christian Skovgaard Hansen

Nok er Besættelsens fanger teater. Men det er – desværre – også en del af en rystende virkelighed. Den israelsk-palæstinensiske forestilling ”Prisoners of the occupation” er skrevet af israelske Einat Weizman i samarbejde med politiske fanger, og forestillingen er her overført og oversat til dansk af Jacque Lauritsen.

De er indsatte i et israelsk fængsel. De er indespærret for mange forskellige ting… eller slet og ret ingenting! Fælles er dog, at de er besatte palæstinensere. 1 ud af 4 palæstinensere, næsten 5.000 mennesker, er fængslet i israelske fængsler. Mønstret er det samme. Anholdelse, som ofte er på et sparsomt grundlag, forhør, militærdomstol og endelig fængsel, inden friheden måske, måske ikke venter om mange år. Meget, hvis ikke det hele, er iscenesat. Det hele er præget af både psykisk og fysisk vold, hvor livet og tiden bliver udflydende, men hvor overlevelsesinstinktet og kampgejsten alligevel består.

På den ene side står spørgsmålene: Hvorfor er de fængslet? Hvordan klarer man tiden i fængslet? Og hvilke ”værktøjer” har man for at opnå bedre tilstande? Men på den anden side står andre spørgsmål i kø: Hvordan kan det lade sig gøre i et ellers moderne og veludviklet land? Hvorfor ser man stort på menneskerettighederne uden, at nogen gør noget? Og hvorfor accepterer verdenssamfundet det?  Israel er jo en besættelsesmagt, men de er jo også et ”rigtigt” land!

Vi hører om de israelske besættelser og kampene mellem israelerne og palæstinenserne. Men dét her er et emne, som vi ikke hører meget til i nyhedsstrømmen. Alt dette sætter Einat Weizman spot på. Selvom andre er tavse, vil hun ikke se stiltiende til, så hun lader kunsten tale. Nok må hendes forestilling ikke spilles i Israel, da de anser den for at være ”landsskadelig”, men så må den komme til orde ude i verdenen, så overgrebene ikke går i glemmebogen. Forestillingen tager derfor både stilling og side, men den barske fortælling er alligevel sober. Den vedbliver med at opleves som en reel fremstilling af virkelighedens realiteter.

Edward Lloyd Pierce har skabt en autentisk, men grum scenografi og lyssætning, hvor vi rigtig får fornemmelsen af at sidde med i fængslet. Teater Får302’s intime rum, som udnyttes til fulde, og Jes Theedes elegante, men samtidig rå og til tider direkte ubehagelige lyddesign hjælper på denne fornemmelse, så stemningerne kan mærkes i hele salen. Det er mørkt, og afskyen kommer let krybende i den lille sal, som passer perfekt til dramaet.

Oversætter og instruktør Jacque Lauritsen bevarer fortællingens nærvær, ærlighed og ikke mindst grusomhed. De tre skuespillere Arian Kashef, Wahid Sui Mahmoud og Martin Hylander som henholdsvis fangen, fortælleren (og medindsat) og fangevogteren (og et par andre småroller som myndighedsperson) giver på en og samme tid elegant, men også brutalt disse ord liv, så fortællingen bliver sanselig. De leverer alle tre fine og intense præstationer i Lauritsens opmærksomme iscenesættelse, hvor både den grumme fortælling, men også (fængsels)livets små lyspunkter får plads, alt imens der også til tider sendes direkte stikpiller ud til publikum.

Besættelsens fanger er et rystende doku-drama, og forestillingen er et skræmmende vidnesbyrd om en del af virkelighedens konflikt – et vidnesbyrd, som vi ellers ikke hører meget til. Det er ubehageligt, skræmmende og oplysende på en og samme tid. Det er skarpt og aktuelt. Det er dermed en koncentreret lille forestilling om et stort og vigtigt emne, som sidder i en længe efter, at man har forladt teatersalen. Det er både drama, men også virkelighed, hvor dokumentardelen står stærkt! De overlever!

Teater Gaius

Teater FÅR302, Toldbodgade 6-8, 1253 København K

Spilleperiode: 15. april-6. maj 2023

Set den 19. april 2023

Fotos: Søren Meisner

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Arian Kashef, Wahid Sui Mahmoud og Martin Hylander

Manuskript: Einat Weizman i samarbejde med politiske fanger

Oversættelse og instruktion: Jacque Lauritsen

Scenografi og lys: Edward Lloyd Pierce

Lyddesign: Jes Theede

Varighed: Ca. 1 time og 15 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *