Anmeldelse: Blodbadets Gud, Aarhus Teater
Af Lea Hjort Thalund
Forældreskabet kan byde på mange udfordringer, glæder, oplevelser og ikke mindst konflikter. I midten af sådan en konflikt sidder to forældrepar i en lejlighed og forsøger på bedste diplomatisk vis at tale sig igennem, at den ene dreng har slået to tænder ud på den anden dreng fordi han blev kaldt stikker. Fundamentet er hermed lagt til franske Yasmina Rezas værk Blodbadets Gud, som lige har haft premiere på Aarhus Teater.
Kamppladsen imellem de to forældrepar udspiller sig i det ene pars lejlighed. Frederikke Dalums scenografi er således bygget op, som havde man taget et tværsnit ned igennem en lejlighed og man sidder og kigger ind i et dukkehus. Lejlighedens indretning er simpel og minimalistisk, men samtidig ekstremt detaljeret og naturalistisk, da alle dele fungerer, selv vandhanen på badeværelset. Den gennemskårne lejlighed giver os en fornemmelse af, at vi ikke burde overvære de skænderier, der udspiller sig i lejligheden.
Fortællingen tager som nævnt udgangspunkt i to forældrepar, der forsøger at løse deres børns eskalerede konflikter på den mest diplomatiske måde. Alligevel udvikler deres egne konflikter sig med hastige skridt og det er til tider svært at se, hvem der holder med hvem, da parrene ofte tager andet parti end det, der var ønsket af partneren.
Frank Theil danner par med Nanna Bøttcher, som den kulturelt dannede arbejderklasse, mens Jacob Madsen Kvols og Marie Marschner, er det succesfulde par fra overklassen, men uden kultur. De fire skuespillere brillierer i dette kammerspil fuldt af kontraster og der bliver ikke sparet på energien, mimikken og de underliggende toner af billigelse når partneren træffer den forkerte beslutning.
Selvom forestillingen er helt fantastisk velspillet, mangler den flere steder kant og større nuance. Den bærer præg af, at instruktør Anastasia Nørlund flere gange har foretaget sig de samme valg og ikke skaber den variation, som den meget cirkulære tekst til tider har brug for. Når dette er sagt, så gør Nørlund sig brug af gentagne, nærmest koreograferede bevægemønstre, som skaber en tilknytning eller afstand imellem karaktererne som et ekstra lag til fortællingens konflikter. Dette virkemiddel er konstant gennemgående og særdeles teknisk flot.
Desværre mangler jeg stadig den variation af tempo og overraskelser, som ville drive forestilling frem der, hvor teksten ikke er i stand til det. Teksten er lidt tung til en start, og det er først, når konflikterne og parrenes mere eller mindre hykleriske tilgang er i fuldt flor, at teksten rigtig bliver interessant. Navnene på personer og steder er stadig på fransk, hvilket også skaber en distance. Derudover kan det diskuteres, om teksten ville stå endnu skarpere, hvis Reza havde skåret den til og undladt helt så mange gentagelser og tanker.
Blodbadets Gud er en ekstremt velspillet forestillingen med skæve karakterer, der krakelerer replik for replik. Kvols, Marschner, Thiels og Bøttcher bærer hele denne forestilling hjem. Se den for et studie i simpel, men ekstremt detaljeorienterede scenografi og et skuespilhold, der spiller noget af deres bedste.
Aarhus Teater, Scala, Teatergaden, 8000 Århus C
Spilleperiode: 5. september-9. oktober 2024
Set den 5. september 2024
Fotos: Rumle Skafte
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/blodbadets-gud
Medvirkende: Nanna Bøttcher, Frank Thiel, Jacob Madsen Kvols og Marie Marschner
Dramatiker: Yasmina Reza
Oversættelse: Jesper Kjær
Iscenesætter: Anastasia Nørlund
Scenograf og kostumedesigner: Frederikke Dalum
Varighed: Ca. 1 time og 25 min. uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod