Anmeldelse: Det magiske Tivoliteater, Aalborg Teater

Anmeldelse: Det magiske Tivoliteater, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Årets familieforestilling på Aalborg Teater er Det magiske Tivoliteater. Forestillingen bygger på den norske julekalender Kristiania Magiske Tivolitheater fra 2021, som blev sendt på DR i 2023. Hilde Brinchmann har dramatiseret julekalenderen til scenen, Niels Fonseca har oversat den til dansk, og teatrets tidligere teaterchef Geir Sveaass har iscenesat.

Der er måske nok ikke så meget jul i forestillingen. Til gengæld indeholder den en række universelle emner som næstekærlighed, sammenhold, venskab, familieforhold samt overlevelse og ens fremtidsudsigter, ligesom den sætter fokus på forskellene mellem rig og fattig og ikke mindst på, hvad der egentlig skaber værdi for os. Det er der heldigvis kommet en både hjertevarm, men også tænksom fortælling ud af.

Den fattige dreng Luka drømmer om, at hans far kommer over sorgen over tabet af moren, så han igen bliver en rigtig far for Luka. Han drømmer samtidig om, at faren anerkender ham og hans valg, herunder at han ikke vil arbejde på krudtfabrikken som sin far. Han er halt på grund af polio, og han går med en krykke, som hans far har lavet til ham. De andre børn er hårde ved ham, men han finder et sammenhold med den lille pige Stikken, der også har haft polio og nu sidder i kørestol.

Luka opdager byens gamle Tivoliteater, hvor der er en verden af magi, lys og glæde – og en masse børn, der lever et noget andet og lykkeligt liv. Her finder han et tiltrængt sammenhold og en accept af hans drømme.

Hos familien Buttenschøn er datteren Ofelia møgforkælet, og hun får alt, hvad hun peger på, og penge er ikke noget problem – og dog. Det bliver det, hvilket får betydning for både Tivoliteatret og børnene, der lever der. Luka viser sit talent for at trylle, og han er med til at sikre teatrets overlevelse.

Magnus Bruno spiller perfekt rollen som Luka. Han spiller med en naturlighed og ditto troværdighed, så vi tror på, at han er et barn Han både spiller og synger godt, og han rammer Lukas mange følelser og først usikre, siden mere stålfaste kamp for et bedre liv lige på kornet. Han far spilles stærkt af Steffen Berenthz Eriksen, når vi følger hans forvandlede forståelse for og nyfundne kærlighed til Luka.

Lige så velspillet er Ida Mia Appels Ofelia, om end hun klædt ganske perfekt i pink og ganske usympatisk erklærer, at ”ingen kan lide fattiglemmer!” Vi oplever også bagsiden af medaljen, når hun alene – igen – må lege med dukkehuset. Da vi møder hendes mor, Ellen Buttenschøn, som er spillet tilpas skurkagtigt og ondt af Kathrine Høj Andersen, hvis moral er en anelse flosset, kan man hurtigt se, at æblet ikke er faldet langt fra stammen. Til forskel fra moren, kan Ofelia dog også tænke positive tanker, så hun undervejs får et noget andet syn på sagen.

Resten af det professionelle hold leverer også fine præstationer i deres større eller mindre roller. Med på scenen er også en række børn, og selvom man naturligvis godt kan mærke, at de ikke er rigtige skuespillere, gør de alle en rigtig god indsats, hvor der både er plads til humor og alvor. Særligt rammer Bjørk Møller Søhof som Stikken os på denne premiereeftermiddag, når hun med klar stemme synger for os, om at vi bør tage os sammen og sørge for også de svage.

Marianne Nilsson har skabt en flot og enkel scenografi, hvor det er tydeligt, om vi er hos Luka og hans far, hos den fine familie Buttenschøn eller byen og ved Tivoliteatret. Modsætningerne mødes, og kontrasterne mellem det grå og det enkle og det stærkt lyserøde og overdrevne overklassehjem står skarpt. Selve Tivoliteatret måtte dog godt have haft en gnist mere magi. Sammen med Eigil Barclay Hansens lysdesign er scenen smukt sat for eventyret.

Det magiske Tivoliteater er både flot at se på og veltilrettelagt. Dens temaer om sammenhold, venskab, familier og værdier står skarpt uden at blive belærende. Børnene fanges både af det festlige og farverige cirkusmiljø og af de mere seriøse temaer. Lakmustesten for en familieforestilling er, om der både er noget for børnene og deres voksne – og de lykkedes glimrende her i Sveaass’ iscenesættelse. Der bringer jule- og teatermagi frem.

Aalborg Teater, Store Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg

Spilleperiode: 16. november-23. december 2024

Set den 16. november 2024

Fotos: Rumle Skafte

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Magnus Bruno, Steffen Berenthz Eriksen, Kathrine Høj Andersen, Ida Mia Appel, Nanna Buhl Andresen, Kirstine Hedrup, Jørgen W. Larsen, Marcus Gad Johansen, Mogens Rex, Lisbeth Gajhede, Josephine Nørring, Bjørk Møller Søhof/Inas al Majidi, Camilla Elsøe/India Gade, Cecilie Noen Maints/Anaya Winther, Fernando K.H. Bundgaard/Sebastian Hjort Bjerre, Clement K.H. Bundgaard/Arthur Randorf Jørgensen og Alison Clare Dahl Gottschalk/Sofie Pham Tran

Forfatter: Efter idé af Atle Knutsen. TV-manus af Kjetil Indregaard og Mads Løkke

Dramatisering: Hilde Brinchmann

Bearbejdelse til Aalborg Teater: Geir Sveaass

Komponist: Sindre Hotved

Sangtekster: Kjerstil Indregaard

Oversættelse: Niels Fonseca

Iscenesættelse: Geir Sveaass

Scenografi: Marianne Nilsson

Koreografi: Rebekka Lund

Kapelmester: Lasse Sandkamm

Orkester: Lasse Sandkamm, Mark Kühn og Johan Klitgaard

Musikalsk ledelse: Niels Søren Hansen

Musikalsk arrangement: Niels Søren Hansen og Lasse Sandkamm

Lysdesign: Egil Barclay Hansen

Lyddesign: Mads Stagis

Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *