Anmeldelse: Blue Jasmine, Odense Teater

Anmeldelse: Blue Jasmine, Odense Teater

Af Naja Matzen

Odense Teater starter deres sæson med forestillingen Blue Jasmine. En dramatisering af Woody Allens prisvindende film af samme navn fra 2013. Det er en forestilling fyldt med neuroser, skæve karakterer og sjove replikudvekslinger, som man kun kan forvente, når oplægget er lavet af mr. Allen.

Forestillingen centrerer sig om Jasmine; en jetset kvinde fra New York, der får vendt sin verden på hovedet, da hendes mand Hal fængsles for sine knap så lovlige forretningsmetoder. Efter at have mistet alt, ser Jasmine sig derfor nødsaget til at flytte ind hos sin mindre velbemidlede søster Ginger i San Francisco. Her starter Jasmines rejse mod at skabe en ny fremtid og genopfinde sig selv i den barske, virkelige verden, hvor hendes manglende kompetencer, hendes sindstilstand og fortidens skelletter skaber problemer.

I Nicolei Fabers iscenesættelse udfoldes historien langsomt og skifter mellem nutidige scener i San Fransisco og flashbacks til Jasmines liv i New York. Som forestillingen skrider frem, bliver vi som publikum derfor introduceret for flere og flere lag af historien og får et bedre indblik i, hvorfor Jasmine er endt som hun er, og hvorfor hun mentalt har så svært ved at genopfinde sig selv. Fortælleformen spejler derfor også Jasmines langsomme og knudrede vej til en større selvindsigt. Det går dog til tider lidt for langsomt, og især i 1. akt kunne jeg godt ønske, at historien blev drevet fremad lidt hurtigere.

Christian Albrechtsens scenografi og kostumer er dog på bedste vis med til at fortælle historien og visualiserer fint kontrasten mellem Jasmines tidligere drømmeagtige liv i New York og hendes nuværende situation i den mere rå virkelighed i San Fransisco.

Når vi er i New York, er hele scenen i brug, for at vise størrelsen af deres store Park Avenue lejlighed. Der er knald på farverne. Scenen er dækket i dybrøde farver, og skuespillernes tøj er også i forskellige nuancer af rød, som viser det overdrevne og uvirkelige ved Jasmine fantastiske liv i New York. Modsat er Gingers lejlighed i San Fransisco en lille klaustrofobisk kasse, der rulles frem på scenen indrettet i hvidt og gråt. Og karaktererne, der bebor denne verden, har alle afdæmpet og kedeligt tøj på i hvide, grå og beige nuancer. Jasmine skiller sig tydeligt ud i sit røde silkelignende outfit. Men når Jasmine møder den succesfulde Dwight, kommer der igen farver på tøj og scene. Nu i blå nuancer. Han repræsenterer igen drømmen om et eskapistisk liv i de velhavendes rækker.

Det bedste ved Blue Jasmine er dog skuespilpræstationerne. Christine Albeck Børge leverer en kraftpræstation i rollen som Jasmine, der er lige dele sød, naiv, drømmende, desillusioneret, vred, forstyrret og manipulerende. Hendes stemmeføring og mimik kan skifte midt i en sætning, og man er aldrig helt sikker på, hvad der skal ske lige om lidt. Man sidder derfor nærmest med øjnene klistret til hende for ikke at miste en detalje i hendes performance af en kvinde på randen af det totale nedbrud. Også Louise Davidsen i rollen som Ginger er et skønt møde og gestalter den kærlige og forvirrede søster med dejligt virkelighedstro nærvær.

I det hele taget er det forfriskende at se en ny forestilling med to så interessante og komplicerede kvindelige karakterer i hovedrollerne. Hverken Jasmine eller Ginger er perfekte, men virkelige mennesker med gode og dårlige sider, og hver deres udfordringer i livet.

Disse to kvinder bakkes dejligt op af en lang række veloplagte mænd i de forskellige biroller. Både Claus Riis Østergaard, Benjamin Kitter og Nicolai Jandorf i rollerne som henholdsvis Jasmines eksmand Hal, Gingers kæreste Chilli og Jasmines nye flamme Dwight leverer som vanligt varen med gode solide præstationer, der kun styrker forestillingen yderligere.

Blue Jasmine på Odense Teater er kort og godt en solid og underholdende oplevelse med skuespilpræstationer fra den øverste skuffe.

Odense Teater, Store Scene, Jernbanegade 21, 5000 Odense C

Spilleperiode: 12. september–2. oktober 2020

Set den 19. september 2020

Medvirkende: Christine Albeck Børge, Louise Davidsen, Claus Riis Østergaard, Mikkel Bay Mortensen, Benjamin Kitter, Magnus Andersen Hald, Nicolai Jandorf, Emil Veber Rasmussen, Lea Baastrup Rønne, Niels Skovgaard Andersen, Klaus T. Søndergaard, Frederik Malmose og Arthur Ditlev Wadstrøm

Iscenesættelse, oversættelse og dramatisering: Nicolei Faber

Scenografi og kostumer: Christian Albrechtsen

Lysdesign: Andreas Buhl