Anmeldelse: Bornholms Sommerrevy 2023 – Vi tager bladet fra munden, Kyllingemoderen (Bornholms Sommerrevy)

Anmeldelse: Bornholms Sommerrevy 2023 – Vi tager bladet fra munden, Kyllingemoderen (Bornholms Sommerrevy)

Af Christian Skovgaard Hansen

Naturen spiller en stor rolle i årets sommerrevy på Bornholm. Revyen spiller igen i Kyllingemoderen, som ligger smukt midt i Almindingen, og hvor der på plænen foran står et smukt gammelt egetræ. Bornholms Sommerrevy 2023 ”vil forsøge at flytte skoven ind på scenen i Kyllingemoderen og hylde naturen.” Det må man sige er lykkedes i Rikke Juellunds fine skovscenografi samtidig med, at en række af revyens numre på den eller anden måde er en kommentar på naturens rolle. Årets revy har undertitlen ”Vi tager bladet fra munden”, og det må sige, at den gør og tør.

Gunvor Reynberg og Søren Hauch-Fausbøll er igen i år revydirektører, instruktører og ikke mindst skuespillere på scenen. De står i spidsen for den hidtil bedste sommerrevy på Bornholm, som jeg endnu har set. Der er højt til himlen, og revyen emmer af underfundig gakkethed. De både vittige og vanvittige numre blandes fint med de mere eftertænksomme numre, så der er balance i revyen. Teksterne, som hele eller dele af holdet for en stor dels vedkommende har skrevet, er også af en gennemgående høj kvalitet. Med på scenen er de to unge revydebutanter Mikkel Becker Hilgart og Clara Ellegaard.

Samtidig rummer revyen en stor mængde lokale emner og hentydninger. Men frygt ikke! Selvom man måske nok skal være bornholmer for at få det fulde udbytte af det hele, vil man hurtigt opdage, at nok er emnerne lokale, men så lokale er de alligevel ikke, da der tit og ofte er tale om almene emner, som vi turister også møder nogen af derhjemme og i hele samfundet.

Klimaet, naturen og miljøet – og ikke mindst hvordan vi agerer i forhold til det – fylder meget i år i revyen. Der bliver givet nogle kvikke, skarpe og morsomme kommentarer, uden at det på noget tidspunkt bliver frelst. I ”Sur sur sur” giver Reynberg og Hilgart den som de to bier, der kæmper for en større biodiversitet, så de kan overleve. ”To bi or not to bi!” Affaldssorteringen og genbrug får også en kommentar, og særligt førstnævnte har måske taget så meget overhånd, at vi – bogstavelig talt – sorterer os selv ihjel. At vi skal være gode ved naturen – og Almindingen især – italesættes vittigt i afslutningsnummeret. Vi skulle jo gerne overleve!

Poesien er også med i årets revy. I sin egen ”Den gamle eg” synger Reynberg nænsomt om den store gamle eg, der står uden for Kyllingemoderen, og som har oplevet så meget. Verden omkring den forandres, og nogen forgår, men den gamle eg består. Betagende og tankevækkende er Hauch-Fausbøll også i Nis Bank-Mikkelsens ”Hyldest til Christiansø” om at få tempoet ned og lade hjertet tø på øen. Lige så elskelig og betagende er han i hans egen ”Chico”, hvor klovnen og gulvskrubben lader glæden komme.

Ellegaard leverer i Hilgarts ”Inger i Ekkodalen” et fint portræt af Inger Støjberg, som måske ikke har det helt så nemt på Bornholm som hjemme i det jyske. Men hun er jo nødt til at forholde sig til øen, da de blev tredjestørste parti ved sidste FT-valg. Turen går i Ekkodalen, hvor ekkoet til Støjbergs større og større irritation svarer, som ekkoet selv ønsker! Det er morsomt, og det viser os, at man måske ikke selv kan styre alt i politik. I ”Skærmtid” er hun både kær og klog, når tidens skærmtid sættes under lup. Det er tankevækkende, når ”skærmen er min eneste ven.”

Hilgart har skrevet en spids, men måske også lidt for aggressiv tekst om Mærsks skattebetaling til Danmark – eller mangel på samme. Det er formentligt rigtig, at de ikke betaler meget i skat til Danmark, men mon ikke de overholder lovgivningen… Uanset hvad leverer han en skarp parodi på Mærsk Mc-Kinney Møller, der genopstår for at give sit syn på sagen. Han giver den også gas som dragqueen i Mikkel Birgers ”Boa på biblioteket”, hvor forargelsen over, at sådan noget kan finde sted på et helt almindeligt folkebibliotek, dissekeres.

Den samme forargelse sætter Hauch-Fausbøll fokus på i sin egen tekst ”Bamse og den vrede dame” som ikke bare en fin kommentar til shitstormen på Onkel Reje, men også som en kløgtig kommentar til, hvor meget eller måske nærmere lidt, der skal til, før vi bliver krænket.

At Bornholm er lidt særegen, viser Ellegaards ”Bornholms alarmcentral”, hvor Reynberg og hende selv nærmest må kæmpe om at tage de få opkald, der er alt, alt imens at den største forbrydelse er købmandens skilt, som – måske… – er blevet væk. ”Kofødderne” er også på plads i år, og den mere eller mindre ustabile færgefart til og fra øen får i Reynbergs fine tekst en humoristisk kommentar, der ender i fællessang.

Udover alt det allerede nævnte er der også blevet plads til et par svirp til både det hjemlige og det store udenlandske politiske landskab. Som modstykke hertil leverer Leif Maiboms ”Min far siger” en morsom sketch, hvor tingene blandes noget sammen, alt imens man kan overveje, om man skal lytte på far eller mor.

Også i år står Johann Gustav for musikken. Uanset om det er den klassiske revymusik, som Hauch-Fausbølls inspektør Verner Mogensen foretrækker, eller den mere jazzede musik, hvor han i hans eget solonummer ”Showtime” giver den alt, hvad den kan trække. Gustav sørger for, at Bornholms Sommerrevy 2023 er en af de mest musikalske og velklingende af de mindre revyer.

Bornholms Sommerrevy 2023 er ganske vellykket. Den er tilpas vanvittig på den gode måde, og selvom den i år er meget lokal, så rummer den også et par fine kommentarer til de større emner. Man kan håbe, at både de lokale bornholmere og turisterne påskønner revyen og tager en tur ud i det grønne, både for at opleve revyen, men også for at nyde den danske natur. Revyen er – på den gode måde – helt ude i skoven.

Bornholms Sommerrevy

Kyllingemoderen, Segenvej 50, 3720 Aakirkeby

Spilleperiode: 28. juni-3. august 2023

Set den 30. juni 2023

Fotos: Anders Beier

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://bornholmssommerrevy.dk/

Medvirkende: Clara Ellegaard, Gunvor Reynberg, Mikkel Becker Hilgart, Søren Hauch-Fausbøll og Johann Gustav

Tekst og musik: Gunvor Reynberg, Søren Hauch-Fausbøll, Johann Gustav, Bo Skødebjerg, Nis Bank-Mikkelsen, Finn Prang, Andreas Hermansen, Mikkel Becker Hilgart, Clara Ellegaard, Benny Bang Jensen, Lars Fjeldmose, Aske Bentzon, Leif Maibom, Mikkel Birger, Jacques Offenbach m.fl.

Instruktion: Gunvor Reynberg og Søren Hauch-Fausbøll

Scenograf: Rikke Juellund

Koreografi: Vivi Siggaard

Kostumier: Julie Jakobsen

Kapelmester og musikalsk arrangør: Johann Gustav
Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *