Anmeldelse: Busters verden, Teater Malstrøm

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Et væld af børn med forældre og bedsteforældre venter spændte på et par timer i selskab med Buster Oregon Mortensen og det magiske univers, han er med til at åbne op for. Der spiller afdæmpede julesange i højtalerne, og det er alle nogle vi kender fra de mindeværdige julekalendere, især sangene fra diverse Pyrus-julekalendere er et kæmpe hit hos de ekstatiske børn.

Lige fra starten bliver alle i salen fortryllet af den betagende Busters verden. På flere forskellige måder bliver forestillingen gjort mere spiselig for især børnene, som der er fokus på i denne forestilling. Blandt andet bliver sceneskiftende gjort mere sjove, ved at lægge en sjov underlægningsmusik på, hvor de, der laver sceneskift, danser rundt på scenen under sceneskiftet. De gør det på denne måde interessant at følge med i sceneskiftende, og selvom man ser sceneskiftet rimeligt åbenlyst, så føles det slet ikke som et sceneskift, hvilket jeg ser som et kæmpe plus!

I forhold til selve scenografien synes jeg, at Jesper Wodstrup Jørgensen har fundet en super god løsning. Bagscenen er beklædt med mursten, hvor man forskellige steder kan åbne. Disse åbninger kan på hver deres måde fungere som et vindue, en dør eller en isenkræmmerbutik. Og disse åbninger er rimeligt godt skjulte, så man tænker slet ikke over, at de er der. Jeg oplever derfor, at den måde skuespillerne pludseligt kan springe ud af væggen på, gør hele universet mere mystisk og interessant at fordybe sig i.

En scene, jeg bliver helt vild med, er scenen, hvor Buster kommer til Joannas sommerkoncert. Der bliver skabt en helt klar kontrast mellem de kultiverede musikere og så Joanna og dernæst Buster. De kultiverede musikere er alle klædt i sort, på hver deres ekstravagante måde. Der er både tale om fjerboaer, utrolige hatte og fine kjoler. Alle de sortklædte opfører sig alle på nøjagtigt samme måde, og det er netop dette jeg bliver helt vild med! Så snart Guvernanten har sagt en sætning, bliver der klappet kort, men bestemt eller sagt små fyldeord, der på samme måde er korte og bestemte. Det fungerer bare helt vildt godt på denne måde.

Én, jeg synes, kommer med en særlig god præstation, er Frederikke Damgaard, der spiller Buster. Hun har formået at finde ind til kernen af den viljestærke Buster, der tør gå imod Store Lars, og efterfølgeren Stig Ole. Jeg bliver overbevist om, at det er selveste Buster Oregon Mortensen, jeg sidder overfor, og ikke en 23 årige skuespiller, som skal prøve at give sig ud for at være Buster. Derudover tænker jeg slet ikke over, at det ovenikøbet ikke er en dreng, der spiller Buster. Frederikke Damgaard leverer en super flot og overbevisende præstation som Buster, som bare rammer plet.

Resten af de medvirkende er alle med til at levere en flot forestilling. Og selvom mange af skuespillerne har flere funktioner og roller at holde styr på i forestillingen, bliver det i mine øjne ikke blandet sammen. Mit indtryk er, at skuespillerne er gode til at skille deres forskellige roller ad, og de leverer en lige flot præstation, uanset hvilken rolle de har på det gældende tidspunkt.

Der er ingen tvivl om, at Buster tør lade fantasien flyde, og han tør fordybe sig i lige dét, han synes er fedt, selvom de store drenge synes, det er noget latterligt noget, han har gang i. For Buster Oregon Mortensen har ben i næsen, og han tør være den, som han er. Derfor er der ingen tvivl om, at Busters verden altid er aktuel for børn og barnlige sjæle. For selvom der er store mængder af humor og sjov og spas, så er der også fokus på nogle lidt mere seriøse emner.

Mobning, død, kærlighed og alkoholisme bliver blandt andet fremhævet i forestillingen. Alle medvirkende formår at servere dette i børnehøjde, så de fremmødte børn forstår alvoren i de froskellige emner. Og børnene er meget opslugte og betagede af denne magiske verden, de er blevet præsenteret for, hvor der er plads til masser af grin og leg.

Jeg vil helt klart anbefale børn og barnlige sjæle at se denne forestilling. Børnene får 100 % noget helt magiske ud af forestillingen, men voksne får skam også noget ud af at se denne forestilling! For hverdagen behøver ikke at være en kedelig trædemølle, men derimod må der gerne være afbræk indimellem, hvor der er plads til at leve og have et dejlig liv. Og det er man ikke i tvivl, om når man bliver præsenteret for Busters verden på Det Bruunske Pakhus.

Teater Malstrøm

Det Bruunske Pakhus, Kirkestræde 3, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 20. november-15. december 2019

Set den 24. november 2019

Medvirkende: Frederikke Damgaard, Bjarne Pedersen, Daniel Stoof Jensen, Trille Jensen, Charlotte Møller-Madsen, Julie Helene Munk-Christensen, Maria Louise Andersen, Vibeke Holm Frydenlund Hansen, Amalie Lauridsen og Sacha Josephine Thorslund

Instruktør: Michael Hansen

Kostumeansvarlig: Pernille Kjær Hermansen

Scenograf: Jesper Wodstrup Jørgensen