Anmeldelse: Chess, Tivoli (Mikkel Rønnow & TOCA Records)
Af Ea Melissa Christiansen
”Alle mennesker spiller et spil.”
Musicalklassikeren Chess havde forleden premiere i Tivolis Koncertsal, som led i deres Danmarksturne 2018. Det er første gang vi kan opleve Chess blive opført professionelt i en dansk version på dansk jord.
I første akt befinder vi os i den italienske by, Merano, hvor verdensmesterskabet i skak finder sted. På den ene side af skakbrættet har vi den karismatiske og medieliderlige Frederik Trumper fra USA, som med sig har sin partner og støtte, Florence Vassy. Hans modstander er Anatoly Sergievsky fra Sovjetunionen, og han har efterladt kone og barn til fordel for sin skakkarriere. Det hele spidser til i et trekantsdrama, med et strejf af humor i ny og næ, når Florence og Anatoly forelsker sig i hinanden. Men hvad sker der, når Anatolys kone opdager hans kærlighedsaffære?
Efter pausen åbner andet akt op med hittet ”One night in Bangkok”, mens vi charmeres af yndefulde, letpåklædte dansere. Hvad der undrer mig er, at Mark Clements og Jesper Malmose har valgt at bibeholde sangen på engelsk her. Det gjorde mig forvirret under resten af forestillingen. Sommetider glippede et ord eller to og i stedet for at nyde sangene, funderede jeg over, om de igen skiftede sprog eller om resten var på dansk.
Koncertsalen er skabt med kærlighed til musik, og derfor blev sangerne desværre ofte overdøvet af det ellers utroligt talentfulde liveorkester med Mikkel Rønnow i spidsen.
Første akt var proppet med energiske numre, dog med få pusterum i form af en solo i ny og næ. Andet akt har til gengæld flere sårbare og smukke ballader, som fik hårene i nakken til at rejse sig. Dog savnede jeg noget variation. Det bliver simpelthen for kedeligt, når der er ballade efter ballade på en tom scene. Hvad blev der af de storslåede koreografier? Og brugen af videoprojektorer og alle de andre sublime effekter, som vi oplevede i første akt?
Det var tydeligt, at produktionen havde fokus på et minimalistisk og stilrent design, hvilket fungerede godt, da scenen ofte blev fyldt ud med ensemblet, uden det virkede rodet. Peter McKintoshs scenografi bestod af to bagvægge, med skærme på væg og gulv, som åbnede op for en masse muligheder. Gulvet kunne løftes og scenografien indeholdte en ”ekstra etage”, der jævnligt blev brugt som ”udkigspost”. Dette gav følelsen af at blive overvåget, hvilket er en fin metafor til spionoperationerne under den kolde krig.
Sangerne gav alt, hvad de havde i sig og der herskede ingen tvivl om, at dem på bagerste række, kunne mærke dem hele vejen ned ad ryggen. Stig Rossen leverede en nærmest umenneskelig fantastisk præstation, mens hans samspil med Xenia Lach-Nielsen fik tiden til at stå stille. Herudover var både Bjarne Langhoff perfekt til rollen som den charmerende og sensationshungrende Frederik Trumper, såvel som Pernille Petersson, der i andet akt manifesterer Svetlanas kærlighedsfrustrationer ud, i håb om at vinde Anatoly tilbage.
Det var som at genopleve en forelskelse, hvor alting forvandles til et drømmeligt øjeblik og alt går op i en højere enhed. Det var topklasse præstationer, både fra dem og resten af medspillerne, og jeg gik forelsket derfra den aften.
Chess handler ikke kun om skak, men refererer også til den kolde krig. Den handler om kærlighed, medmenneskelighed, at være tro mod sig selv og vigtigst af alt, læren om at hvert skridt vi tager har en konsekvens for det næste. Livet får betydning af de skridt vi tager, om vi tager springeren to skridt frem og et til højre, eller om vi prioriterer en bonde i stedet og tager et musseskridt frem.
Alle mennesker spiller et spil og sejr er ikke altid lig med lykke. Selv om musicalen er skrevet i 1980’erne, er der én problematik, som er og altid vil være i den tidsløse ånd: Kærlighedsdramaet. Hvad der herudover er en spøjs tilfældighed er, at Frederik Trumper minder umenneskeligt meget om Amerikas nuværende præsident, Donald Trump.
Når alt dette er sagt, føler jeg mig som en lille pige, der lige har åbnet alle sine julegaver. Det var en fantastisk givende forestilling med topprofessionelle sangpræstationer, der siger spar fem. Det var ikke bare skønsang, men ildsjæle, der gav den hele armen. Det var ligesom en rigtig musicalperformance bør være, og derfor kan jeg godt se bort fra de få, påpegede mangler, da jeg undervejs både fik kuldegysninger, grinte og græd.
Jeg giver mine bedste anbefalinger til dig, som er til musical med dramatiske kærlighedsdramaer og storslåede sange fra skaberne bag ABBA.
Produceret af Mikkel Rønnow & TOCA Records
Tivolis Koncertsal, turné-forestilling
Spilleperiode: 19. januar-17. februar 2018
Herefter på turné: Århus (Musikhuset Aarhus) den 20. februar-3. marts, Odense (ODEON) den 6.-10. marts, Vejle (Vejle Musikteater) den 13.-17. marts og Holstebro (Musikteatret Holstebro) den 21.-24. marts 2018
Set den 19. januar 2018
Fotos: Rumle Skafte
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
http://chessmusical.dk/#koeb-billet
Medvirkende: Stig Rossen, Xenia Lach-Nielsen, Bjarne Langhoff, Kristian Vetter, Jakob Zethnher, Pernille Petersson, Martin Loft med flere
Musical af: Benny Anderson, Björn Ulvaeus og Tim Rice
Dansk oversættelse: Jesper Malmose
Iscenesættelse: Mark Clements
Scenografi og kostumer: Peter McKintosh
Koreografi: Nick Winston
Dirigent: Mikkel Rønnow
Lysdesign: Tim Mitchell
Lyddesign: Caspar Ravn og Anders Dalmose
Orkestrering: Anders Eljas
Varighed: 2 timer og 40 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod