Anmeldelse: De lystige koner, Folketeatret
Af Sofie Riis Endahl
En totempæl, forbudt kærlighed mellem en indianer og en cowboy og en skydeduel på ægte cowboymanér er at finde i Folketeaterets opsætning af Shakespeares komedie De lystige koner. Den er nemlig rykket fra 1600-tallets Windsor i England og til Det Vilde Vesten.
Her møder vi de to koner, Fru Fjord (Mette Horn) og Fru Pagh(Camilla Bendix), der begge får et kærlighedsbrev tilsendt fra den adelige levemand Falstaff (Tom Jensen), som tror han er ligeså charmerende som i sine unge dage. Da de to kvinder finder ud af, at de har fået præcis samme brev, lægges der planer: De vil hævne sig på Falstaff ved at gøre ham til grin. Og det lykkes i den grad.
Sideløbende møder vi Fru Paghs datter, Laura Pagh (Sarah Juel Werner), som både bliver friet til af en fransk doktor, den lidt kejtede cowboy, Tyndsak (Emil Blak Olsen), og en indianer, der allerede har hendes hjerte. Hendes forældre har forskellige meninger om, hvem hun skal giftes med, og i midten af det hele står indianerkvinden Madam Rap (Lisbeth Gajhede) og leger Kirsten Giftekniv.
Og det er da nytænkende, at de har rykket handlingen til et nyt miljø. Uden at have set den oprindelige version, kunne jeg alligevel ikke lade være med at tænke over, om forestillingen mistede noget ved, at de flyttede den ud af den oprindelige historiske kontekst, fordi den historiske dybde, der kunne have været, er væk. Det Vilde Vesten er naturligvis en sjov ramme – men det er også alt forestillingen er eller prøver på at være: Sjov. Om det lykkes kan diskuteres.
En del af salen – ca. 1/3 – syntes, at forestillingen var hylemorsom. Jeg grinede én gang. Og det var ikke engang, fordi det var særlig sjovt – mere fordi det hele blev så absurd. De lystige koner er falde-på-halen komedie for alle pengene. I sin tid var den formodentligt også skrevet til pøblen. Men i vore dage er der ingen pøbel tilbage, og da forestillingen ikke umiddelbart har yderligere dybde, ser jeg ingen grund til at sætte den op igen, bare fordi det er Shakespeare, når verden er fuld af komedier – også falde-på-komedier – der rent faktisk er sjove.
Camilla Bjørnvads Det Vilde Vesten-miljøet er dog gennemført – scenografien er ganske fin, men især de små bider af musik, der spilles mellem og under scenerne trækker publikum ind i forestillingen. Det store spørgsmål er nærmere, hvad Det Vilde Vesten-temaet egentlig kan bringe til historien. Dét spørgsmål står stadig ubesvaret hen.
Skuespillerne præsterede ganske fint, selvom rollerne ikke åbnede op for virkelig at vise deres talent. Castet er også stjernespækket med store navne som Tom Jensen, Mette Horn, Camilla Bendix, Jesper Asholt, Kristian Halken, Lisbeth Gajhede, Asger Reher og Søren Hauch-Fausbøll, men de får aldrig rigtig lov til at vise, hvad den kan. Dertil er Ninette Mulvad og Frede Gulbrandsens bearbejdelse og iscenesættelse simpelthen for tynd, så både nerve, nærvær og komik udebliver. Jeg vil dog især fremhæve de to lystige koner, Horn og Bendix, trods det kan diskuteres om konerne, især Fru Pagh, behøvede blive spillet så vulgært, trods de selvfølgelige er lystige. Det bliver så meget, at det bare bliver plat.
Dog var jeg ikke så vild med Sarah Juel Werners version af Laura Pagh, der virkede irriterende og selvisk, men om det skyldes dårligt skuespil eller, at instruktøren ville have rollen sådan, er ikke til at sige.
De lystige koner er en forestilling for dig, der elsker ”90 års fødselsdagen” og ikke nødvendigvis søger en forestilling med stof til eftertanke.
Folketeateret på turne i hele landet og herefter på Folketeatret, Store Scene, Nørregade 39 1165 København K
Spilleperiode: Turne fra 20. januar til 16. marts 2018 og herefter på Folketeateret i Nørregade fra 22. marts til 26. april 2018
Set den 18. januar 2018 (pressevisning)
Foto: Gudmund Thai
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
http://www.folketeatret.dk/shows/de-lystige-koner/
Medvirkende: Tom Jensen, Mette Horn, Camilla Bendix, Jesper Asholt, Kristian Halken, Lisbeth Gajhede, Asger Reher, Søren Hauch-Fausbøll, Sarah Juel Werner, Niclas Vessel Kølpin, Jesper Riefensthal, Jakob Højlev Jørgensen, Thomas Diepeveen og Emil Blak Olsen
Dramatiker: William Shakespeare
Bearbejdelse: Ninette Mulvad og Frede Gulbrandsen efter Niels Brunses oversættelse
Instruktion: Frede Gulbrandsen
Scenografi: Camilla Bjørnvad
Koreografi: Tine Salling
Varighed: 2 timer og 30 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod