Anmeldelse: Cirkus Jul, Ballerup Idrætsby (Muskelsvindfonden i samarbejde med Saxo og Aarhus Teater)

Anmeldelse: Cirkus Jul, Ballerup Idrætsby (Muskelsvindfonden i samarbejde med Saxo og Aarhus Teater)

Af Julie Vad B. Madsen

”Morgenmad er en morgenting. Fredagsslik er en fredagsting. Og cirkus – det er en sommerting.”  Muskelsvindfonden, der plejer at slå teltdugen op til ”Cirkus Summarum” om sommeren, har i år slået cirkusteltet op med masser af julelys i vintermånederne for at spille Cirkus Jul. De bliver godt hjulpet på vej af Aarhus Teater og Saxo, som på magisk vis vækker kendte børnebogskarakterer til live.

Med promoveringen af Cirkus Jul gik jeg ind med en forventning om en cirkusforestilling, hvor karaktererne fra bøgerne optræder, som man også kender det fra ”Cirkus Summarum”. Denne forventning var ikke korrekt. Der er ikke tale om en cirkusforestilling, men i stedet om en teaterforestilling som omhandler et ”Cirkus Jul”. Der er dermed en hel del fortælling med i forestillingen og en mindre del cirkusartisteri.

I Cirkus Jul møder vi cirkuspigen Alba og hendes cirkusfamilie, der normalt sover hele vinteren, fordi der kun er cirkus om sommeren, men ikke i år. Hun bliver vækket af sit vinterhi af en stemme fra en af sine bøger. Alba opdager, at man godt kan lave cirkus om vinteren, og bare kalde det ”Cirkus Jul”, men hendes forældre er ikke overbevist, så de vil bare have cirkusbørnene tilbage i seng. Alba får derfor hjælp fra sine venner fra bøgerne, som hun har læst hele sommeren. Orla Frøsnapper, Vitello, Mustafa, Cirkeline og næsehornet Otte bliver levende i cirkus og kommer ud for at hjælpe hende med både at finde ud af, hvad jul er – for det kender man ikke til, når man plejer at være i vinterhi – og med at overbevise forældrene om, at man godt kan holde cirkus, når det er jul.

Ambitionerne i Cirkus Jul fejler ingenting. Cirkus Jul skal være en juleforestilling, der hylder bøgernes magiske verden med både teater, cirkusartisteri, julemusik og dans.  Der er skruet op for cirkusstemningen fra starten med lugten af popkorn og cirkustelt.

En del hen ad vejen får forestillingen også indfriet ambitionerne. Med de flotte teaterpræstationer af Carl-Christian Riestra, Arian Kashef, Michael Lundbye Slebsager og Sunniva Byvard og kostumedesignet fra Torden og Lynild bliver børnebogskaraktererne vakt smukt til live, så børnene kan genkende dem. Børnene griner fra starten, når Orla Fr-snapper informerer dem om, at han smadrer deres mobiler, hvis han ser dem. Skuespillerne formår hele vejen igennem at inddrage børnene (og forældrene) blandt publikum, ved at henvende sig til dem med spørgsmål. Og man må sige, at teltet gav genlyd af de høje svar, så skuespillerne blev blæst helt bagover i manegen.

De når dog aldrig så langt, som til at lave et ”Cirkus Jul”. Forestillingen centrerer sig i stedet om en samtale om, hvorvidt man skulle lave ”Cirkus Jul” eller ej, og forsøget på at få forældrene med på den. Forældrene vil imidlertid kun det, de plejer. De bruger derfor en del tid på at skændtes om det, og bliver hypnotiseret af børnene, så de ikke er i vejen. Dette lagde en dæmper på den stemning, som cirkusfolkene forsøger at skabe fra starten, hvor de kommer ud i fuld vigør og oplister at julehygge består af julepynt, julemad og julemusik.

Der er dog også plads til lidt kærlighed mellem Vitello og Cirkeline, som giver forestillingen en skøn sødme, ved siden af de mere alvorlige emner om, hvorvidt forældre skal bestemme det hele, eller om man kan prøve noget nyt, når børnene beder om det.

Forestillingen får inkluderet forskellige elementer af cirkusartisterri. Cirkeline spillet af Sunniva Byvard laver kunstner i en trapetzring, kunstner på hænder, og forsvinder ind i sin bog. Der bliver hoppet på vipper, for at lave mennesketårne og kunster i luften med vire. Det er rigtig fint udført, men det er også tydeligt, at der er tale om skuespillere og ikke cirkusartister, og man kunne godt have ønsket sig flere cirkuselementer, når nu man var i cirkus.

Fra man ankommer på cirkuspladsen spiller alle de kendte julesange man kan synge med på, og julestemningen spreder sig, men inde i selve cirkusteltet var der primært valgt julesalmer, der var forsøgt moderniseret med et nyt arrangement, men musikken rammer ikke de julesange, som børnene kender, og tempoet i dem matcher ikke det tempo, som resten af forestillingen har. Det bliver for langsomt og det er flere steder svært at høre, hvad skuespillerne synger, på trods af, at man kan høre, at det er talentfulde sangere, der er med. Der er derfor ikke den genkendelesglæde hos børnene, som jeg personligt forventede.  

Der er tale om en børneforestiling, og en forestilling for børn i den mindre ende af skalaen. For de helt små og deres forældre, vil det være en god oplevelse, hvor man sammen med bøgernes figurer, forsøger at finde ind til, hvad jul i virkeligheden er, og her når Alba også frem til, at den ikke er det samme, hvis ikke hendes forældre er med på den. Så vi får en lykkelig slutning.

Og lad mig her slå et slag for, at man tager hjemmefra i god tid, for oplevelsen er ikke bare Cirkus Jul-forestillingen. Den starter allerede på cirkuspladsen, hvor man an nå at opleve stemningen og gå på bogskattejagt rundt på pladsen. De forskellige bogkarakterer er halvt sluppet ud af deres bøger, og stiller forskellige opgaver, som børnene skal løse, for at de kan få en præmie.

Muskelsvindfonden i samarbejde med Saxo og Aarhus Teater

Spilleperiode: 18. november-21. december 2021

Fra den 18. november – 28. november 2021 i Ballerup, København

Fra den 10. december – 21. december 2021 ved Tangkrogen, Århus

Set den 21. november 2021

Fotos: Agnete Schlichtkrull

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Eva Rosa Baarsgaard Jensen, Selma Ingeborg Stockfleth Larsen, Carsten Svendsen, Anne Vester Høyer, Carl-Christian Riestra, Arian Kashef, Michael Lundbye Slebsager, Sunniva Byvard m.fl.

Instruktør: Marting Lyngbo

Iscenesættelse: Martin Lyngbo og Tomas Lagermand Lundme

Manuskript: Tomas Lagermand Lundme og Martin Lyngbo

Scenografi og kostumedesign: Torden og Lynild

Koregraf: Toniah Pedersen

Komponist: Jeanett Albeck

Musikalske arrangementer: Jeanett Albeck og Peter Hellemann i samarbejde med orkesteret

Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *