Anmeldelse: Shakespeares samlede værker, Himmerlands Teater

William Shakespeare var en produktiv forfatter. De fleste kender et eller flere af hans værker, og nogen af værkerne er mere berømte en andre, men de færreste har været igennem alle hans værker. Det kan der rettes op på nu – i hvert fald i en eller anden form – når Himmerlands Teater som deres juleforestilling blænder op for Shakespeares samlede værker gennemgået i to akter på godt to timer.

Nogle værker får naturligvis mere plads end andre, som næsten kun bliver en parentes. Vi får både uddrag fra komedierne og tragedierne, og der er også fundet plads til ”det unævnelige”, som det her heldigvis ikke bringer uheld at nævne. ”Hamlet” har dog en særlig plads i forestillingen, og hele anden akt er viet til værket, som vi får både forfra og bagfra og i en lang, en kortere og en endnu kortere version.

Scenen er sat – næsten da! Når vi kommer ind i salen, forsøger Mads Horsbøl som den enlige scenebygger at nå i mål. Selvom scenen måske ikke er helt klar, er amatørtruppen Bardens trup, bestående af de tre skuespillere Kirstine Hedrup, Sune C. Abel og Ronny Sterlø, til gengæld klar til at guide os gennem alle Shakespeares værker.

Det er gakket og sjovt, uden at bliver plat. På den måde får vi en intensiv, ordrig, men stadig lettilgængelig og ikke mindst morsom gennemgang af Shakespeares forfatterskab i teaterleder Susanne Sangills glimrende oversættelse og instruktion. Det er latteren, der er i højsædet. Der er næsten garanti for, at lattermusklerne kommer på overarbejde i denne version af Shakespeares samlede værker. Vi får i hvert fald Shakespeares værker på en helt ny måde her.

Som publikum får man måske nok en glimrende introduktion til Shakespeares forfatterskab, og man bliver lidt klogere på, hvem han er, så man kan tale med, når de intellektuelle mødes, men nogen dybere gennemgang får vi ikke – hvilket heller ikke er meningen i forestillingens format.

Scenografien af Morten Kamuk er enkel og passende for den lille omrejsende trup. Det er ordene i Shakespeares værker, der er i fokus. Tempoet er intenst, og både fortællestilen og skiftene i både værker og kostumer hurtige og rappe. Det er de mange kostumer og enkle, men samtidig virkningsfulde rekvisitter, som fornemt skaber rammen for fortællingen af værkerne.

De tre skuespillere Kirstine Hedrup, Sune C. Abel og Ronny Sterlø springer ind og ud af de mange forskellige roller i værkerne, og uanset rollen klarer de det alle tre ganske glimrende. Det er meget forskelligartede roller, men alle tre mestrer dem alle uanset om det er den smukke prinsesse, den onde konge, det forelskede ung par eller den gæve bejler. Trods det, at hele formatet nærmer sig farcen og klovneriet, er de elegante detaljer og poesien stadig til stede. Mads Horsbøls lydside akkompagnerer hertil det hele fornemt.

Har du fået blod på tanden, så du selv vil læse Shakespeares egne ord, har forlaget Gyldendal for nyligt udgivet hans samlede skuespil i en nyoversættelse af Niels Brunse til at tage fat på.

Himmerland Teater, Søndre Kajgade 18A, 9500 Hobro

Spilleperiode: 18. november-18. december 2021