Anmeldelse: Jul i Gammelby, Folketeatret

Af Line Rolighed

Jul i Gammelby vil kunne få selv dem, der ikke kan lide jul, i julestemning. Det har Folketeatret gjort sig umage med at sikre, ved at sammensætte et yderst velfungerende cast af skuespillere, levende musik, en indbydende scenografi og en hyggelig fortælling om julens væsen, der som i et hvert godt juleeventyr, trodser selv de mest stædige forsøg på at lade sig ignorere.

Det er er helt klassisk julefortælling der udspiller sig i teaterforestillingen, Jul i Gammelby. De voksne har slet ikke styr på julen. Faktisk står det så galt til i den gamle by, at købmanden, der også er borgmesteren i byen, slet ikke vil holde jul i år. Der er ikke råd, siger han, fordi et skib fra Vestindien med købmandsvarer ikke er nået frem til hans butik. Men jul, det skal det selvfølgelig være, og det bliver herfra op til borgmesterens børn, Mads og Mette, at redde julen. Heldigvis bor der en nissefamilie på loftet, som gerne hjælper dem på vej med drillerier og nissestreger.

Stilen er gammeldags, og det nostalgiske kommer i høj grad til udtryk i den gennemførte scenografi, der indeholder mange velplacerede detaljer og som inviterer publikum med tilbage i tiden og indenfor i både stue, købmandsgård og på loftet hos nisserne. Scenen kan nemlig dreje rundt, og derved skiftes perspektiv fra et rum til et andet. Dertil er der endda medtænkt, at man også kan se ud ad vinduerne fra stuen, og scenografien bruges aktivt af skuespillerne, der kommer styrtende ind og ud af dørene. Skuespillerne spiller godt sammen, selv de alleryngste, og får de mange skift mellem scener til at forgå flydende, og uden at publikum tabes undervejs.

Generelt er niveauet blandt skuespillerne højt, og man kan som tilskuer mærke, at de føler sig hjemme i deres roller og i scenografien, hvilket er med til at forstærke den hyggelige, hjemlige stemning. Noget der i øvrigt bidrager til den gode julestemning, er den levende musik. Stykket indeholder nemlig gode julesange, som levendegøres af en trio, der spiller med nede fra teatergraven.

Det mærkes, at der er tænkt på publikum i opførslen af Jul i Gammelby. Det ses allerede på Folketeatrets hjemmeside, hvor man udover at kunne finde et online teaterprogram med interessante informationer om den danske jul og TV-julekalenderens betydning for de julekalendere, der bliver lavet i dag, også kan finde et teaterprogram specialdesignet til børnene. I selve forestillingen oplever man deres omtanke for publikum i balancen mellem nostalgiske referencer, og kærligt drilleri af de voksne med deres tendenser til forfængelig, grådighed og sortsyn, som sker i kobling med, at der er tages hensyn til det yngre publikum ved at handlingen aldrig bliver rigtigt uhyggelig, at der er en del gentagelser, og at skuespillet meget tydeligt.

Fordi det er en forestilling rettet mod et yngre publikum skal man forvente at skuespillet er temmelig overkarikeret. Det skal være helt tydeligt hvad der foregår selv for de mindste, og karaktererne er af samme grund også ret simple. Samlet set er det med til at gøre stykket lettilgængeligt og ukompliceret, hvilket passer godt til genren, og derfor heller ikke er et kritikpunkt. Der kan dog heri godt ligge en sammenhæng mellem dette, og at stykket i første halvdel hen mod pausen føltes en anelse langtrukkent. Her kunne man godt have trukket en scene eller to fra, uden at der ville være gået meget tabt i fortællingen.

Ikke desto mindre kan forestillingen Jul i Gammelby med garanti få dig i julestemning. Det er en god fortælling, som bliver godt fortalt på Folketeatret, og som publikum føler man sig helt tryg i teatersædet. Jul i Gammelby opfylder alle kriterierne til en hyggelig julefortælling, og kan ses af alle med en barnlig sjæl.

Folketeatret, Store scene, Nørregade 39, 1165 København K

Spilleperiode: 18. november 2021-23. december 2021

Set den 21. november 2021

Medvirkende: Søren Hauch-Fausbøll, Jeanette Binderup-Schultz, Sofie Alhøj, Troels Malling, Dan Schlosser, Morten Bo Koch, Maria Corydon, Niels Anders Manley, Christian Iversen, Clara Ellegaard, Magnus Kirk Street Mølgaard, Carl Løber Roliggaard, Morten Perfrot.
Nissebørn: Anna Kirk Street Mølgaard, August Mjelva-Aaen, Dagmar Celinder Norrbom Emilia Berth Palmer, Lilly Johanne Barholt Hansen, Lily Tinka Cagara, Mynte Asmus Andersen, Selma August Zanchetta Jønsson
Baseret på bogen af Franz Berliner, Jørn Birkeholm og Robert Fisker

Manuskript: Leon Feder, Bina Hjort, Jørn Birkeholm og Franz Berliner

Titelsang: Tage Elmholdt