Anmeldelse: Cock/Bull, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen
Se den, hvis du vil opleve ny dramatik, som sætter fokus på mennesket samt dets natur og handlinger i meget virkelighedsnære situationer.
Se den, hvis du vil opleve stor scenekunst, hvor man med få virkemidler og en enkel scenografi kan få en intens og virkelighedsnær oplevelse.
“Cock”
 
”Cock/Bull” består af de to enaktere ”Cock” (2009) og ”Bull” (2013). I begge forestillinger er det gennemgående tema magt og brugen af denne magt hhv. på kærlighedens område og på arbejdspladsen. Essensen i de to forestillinger sammenfattes glimrende på teatrets hjemmeside: ”I ”Cock” møder vi to mænd og en kvinde. De kan ikke være kærester alle tre; mindst én må være alene. Og i ”Bull”, hvor der er to jobs og tre kandidater. Én af dem skal fyres – hvem bliver det?” Denne sammenfatning er også godt dækkende for handlingen i forestillingerne uden ellers at afsløre for meget på forhånd.
Der leges også med titlerne ”Cock” og ”Bull”, dels med hentydningen til hhv. hanekamp og tyrefægtning, dels da ”A cock and bull story” på engelsk betyder en fantasifuld og utroværdig historie – det stik modsatte af hvad vi her præsenteres for.
Begge forestillinger er bygget over realistiske hændelsesforløb, hvor man bliver vidne til, hvordan mennesker reagerer i situationer, hvor de bliver pressede og truede. Man bliver vidne til situationer, hvor der er meget på spil, og man bliver vidne til menneskets natur, hvor man ser, hvor langt man vil gå for ens egen skyld i disse pressede og truede situationer. Nøgleordene for ”Cock” er seksuel konkurrence, kærlighed, skuffelse og de(t) svære valg, mens nøgleordene for ”Bull” er mobning (bull-ying), løgne, manipulation og ydmygelse. Handlingen kommer ofte tæt, meget tæt, på virkeligheden.
 
“Bull”
Scenen er en firkant, som er placeret midt i salen. Overfladet ligner beton, og hele handlingen spilles på denne enkle flade, mens publikum er placeret på alle fire sider af scenen. Scenen bliver brugt meget effektfuldt gennem begge stykker, og der bruges kun et minimum af rekvisitter. Scenen kan til gengæld – meget symbolsk – skilles på midten, så der går sprækker i betonen. Skuespillerne har derfor stort set kun dem selv som virkemidler, hvilket gør, at de spiller troværdigt og levende.
 
“Cock”
Særligt i ”Cock” kunne der dog være kortet visse steder i handlingen, så de skarpe replikker kan leveres uden omsvøb. På den måde kunne der opnås en mere intens og nærværende forestilling, da nogen af scenerne var lidt vel lang tid om at komme til den pointe, som man som publikum havde en anelse om, som ville komme. ”Bull” var derimod perfekt skåret til i både længde og form, hvor man var fanget i magtkampen fra start til slut.
Aalborg Teater, Lille Scene, Jernbanegade 11, 9000 Aalborg
Spiller indtil 28. marts 2015
Spilledato: 28. februar 2015
Fotos: Allan Toft, Aalborg Teater
Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: http://www.aalborgteater.dk/Forestillinger/Vis-forstilling/cock-bull.aspx

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Teaterblik: H.C. Andersen Festspillene, Odense

Af Carina Blangsbøll H.C. Andersen Festspillene holder til i Den Fynske Landsby, som i ...

Anmeldelse: Frostbrødre, Teatret Zeppelin

Af Daniel Lassen ”Er det på nogen måde muligt at gøre de gamle, nordiske ...

Anmeldelse: Ein bisschen Frieden, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen Hvad har Melodi Grand Prix og camping til fælles? Begge ...

Anmeldelse: Romeo & Julie 8.0, Betty Nansen Teatret

Af Maria Lisberg, gæsteanmelder ”Hvad får man ud af at blande mere end hundrede ...

Anmeldelse: De lystige koner, Folketeatret

Af Sofie Riis Endahl   En totempæl, forbudt kærlighed mellem en indianer og en ...

Anmeldelse: Dødsdansen 3.0, Teater Insite, Teater TVAZZ og Teatergrad

Af Daniel Lassen Alice og Edgar har inviteret 45 publikummer til sølvbryllup, og det ...