Anmeldelse: Cul de Sac, Det Kongelige Teater (Rapid Eye og Dynamo Workspace)
Af Xenia Winther
I forestillingen Cul de Sac er de to jonglører Samuel Gustavsson og Petter Wadsten iklædt, hvad man vist kan kalde velcrojakkesæt. Med sig på scenen har de måske omkring hundrede røde rør i forskellige længder, men også i velcro.
Forestillingen foregår på engelsk, og de to jonglører starter med at fortælle os, at ”This Is The Beginning”. De fortæller os også, at de havde en idé, og de vil med forestillingen fortælle en hel masse om en hel del. De vil fortælle om verdens manglende vilje på forandring. Som de selv har skrevet i programmet: ”To jonglører, 230 meter velcro beklædte stave og en god idé. Er det nok til at opbygge en ny verdensorden?” Til det spørgsmål bliver jeg desværre nødt til at svare ”Nej”. For ligegyldigt, hvor meget jeg end gerne ville, havde jeg meget svært ved, at få andet ud af forestillingen end de to jonglører er rigtig gode til at jonglere og velcro kan være sjovt at lege med.
Forestillingen var delt op i en form for små scene, der for mig ikke havde meget at gøre med hinanden. I en af disse scener skulle én af jonglørerne forestille en politiker. Det, han snakkede om, gik i ring og gav ingen mening. Det var en sjov scene, men det fortalte mig ikke andet end politikere snakker vås og har ingen løsninger på problemer – og det vidste jeg godt inden jeg trådte ind i salen. Og andet oplevede jeg ikke, at der blev sagt om verdens problemer.
Forestillingens titel ”Cul de Sac” er fransk og kan oversættes med ”blindgyde” eller ”en vanskelig situation”. Vel står vi måske nok i en blindgyde lige nu, hvor vejen til en ny verdensorden ser lettere håbløs ud, og situationen er måske ikke optimal. Flosklerne og problemerne klæber til os som velcro, hvor de to ender skal passe sammen. Passer enderne sammen, så vi får lukket velcroen – eller hænger den bare løst på os? Og måske mere vigtigt: Men er der mon nogen løsning på problemerne og verdensordenen? Måske – det er bare ikke denne forestilling, hvor du får svaret på det!
De to jonglører har en sjov og underspillet måde at være på scenen på – det kan virker en smule påtaget engang i mellem, og når de virkelig skal koncentrere sig om at holde balancen, var det næsten som om, at de ikke var til stede på scenen. Men når de endelig fik kontakt til publikum og timingen var præcis, var der nogle rigtig sjove momenter. Deres show fejler som sådan intet, men pointerne og de bagvedliggende emner i Cul de Sac fortaber sig desværre.
Idéen er god, de to jonglører er rigtig dygtige, men det er som om, at forestillingen ikke er ambitiøs nok. Så hvis man vil se to dygtige jonglører, der kan være sjove, skal man tage ind og se forestillingen. Men man skal ikke forvente at lære noget om samfundet eller verdenen.
Rapid Eye og Dynamo Workspace
Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Lille scene, Sankt Annæ Plads 36, 1250 København K
Spilleperiode: 19.-21. november 2021
Set den 19. november 2021
Fotos: Søren Meisner
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://kglteater.dk/det-sker/sason-20212022/andre-oplevelser/cul-de-sac
Medvirkende: Samuel Gustavsson & Petter Wadsten
Scenograf: Signe Beckmann
Dramaturg: Betina Rex
Lyddesign: Mika Forsling
Lysdesign: Mogen Kjempf
Instruktionskonsulent: Nina Kareis
Varighed: Ca. 60 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod