Anmeldelse: Cykelmyggen Egon møder Tommelise, Østre Gasværk Teater

Anmeldelse: Cykelmyggen Egon møder Tommelise, Østre Gasværk Teater

Af Julie Vad Madsen og Jonas Lehmann Rasmussen

 

Da vi satte os til rette i vores sæder, var ingen af os klar over, hvad vi gik ind til. Godt nok er vi begge unge, men ingen af os så unge, at vi kendte noget som helst til historien om cykelmyggen Egon – men forventningerne var høje. Når man ikke bare laver én eller to, men tre forestillinger over den samme karakter, måtte det jo være fordi det var noget folk kunne lide, og Østre Gasværk er ikke kendt for at skuffe. Men da første akt var slut sad vi tilbage med en lidt tam fornemmelse. Og selvom anden akt samlede lidt op, kom stykket aldrig i mål.

 

Historien virkede flad og ”all over the place”, og hvad den egentlige handling var, blev først klart for os i de allersidste minutter af første akt. I anden akt var handlingen meget klarere, men stadig ufattelig tynd, og klimakset, hvor heltene alle arbejder sammen og løser problemet, kom ud af det blå, og uden en egentlig forklaring på hvordan det lykkedes for dem.

 

02

 

Selvom der var sange med i stykket, så blev de ikke sunget af skuespillerne eller danserne på scenen, men derimod fra sangere bag scenen. Det samme gjaldt alle replikkerne, der også blev sagt bag scenetæppet, og det havde samme unaturlige effekt, som når man ser eftersynkroniserede film. Derudover var de lydeffekter, der skulle akkompagnere handlingen på scenen ikke altid on cue, og man blev ganske enkelt træt af, at lyden fra et slag kom 2-3 sekunder enten før eller efter det blev givet på scenen. Det hele virkede ganske enkelt kunstigt.

 

Egentlig ville vi også påtale, at ingen af sangene der var med i stykket, var, hvad man forventede af så stor og professionel en opsætning, men måske skyldtes det at stykket var henvendt til et langt yngre publikum. Når man kan se og høre børn løbe rundt og synge sange fra stykket i pausen, er man nødt til at være en smule imponeret. Sangene var ikke imponerende for os, men de har åbenbart ramt deres målgruppe lige på sømmet!

 

03

 

Rent skuespilsteknisk var stykket heller ikke imponerende, men det var på den anden side heller ikke skuespillere, der stod på scenen. Cykelmyggen Egon blev spillet af David Schnabel, som er tidligere verdensmester i kunstcykling, og Tommelise af Chenying Lu, som med nogle tørklæder fik leveret nogle enestående kunster. Drillemyggene Michiel Tange van Leeuwen og Anders Skat Henningsen lavede luftakrobatik, der ikke var egnet for dårlige nerver, og store mængder af dansere gav alt hvad de havde til den elektroniske musik. Man mistede egentlig fornemmelsen af at være i teatret, og fik mere fornemmelsen af at være i et cirkus.

 

09

 

Det sagt, så blev vi alligevel lidt skuffede. Vi ønskede netop ikke en tur i cirkus, men derimod en tur i teatret. Så når stykket ikke får en højere karakter, skyldes det manglen på den teateroplevelse, som vi forventede og den unaturlige oplevelse, men også at vi ganske enkelt ikke er hovedmålgruppen. Hvis man er ung eller voksen uden børn vil vi derfor under alle omstændigheder undgå Cykelmyggen Egon, men hvis du har børn i 6-10 års alderen, som skal introduceres til teatrets skønne verden – ja, så ville cykelmyggen formentlig være et besøg værd.

 

 

 

Østre Gasværk Teater, Nyborggade 17, 2100 Kbh. Ø

 

Spiller indtil: 19. juni 2016

 

Spilledato: 14. maj 2016

Fotos: Oliver Grubb Hoffmeyer/Østre Gasværk Teater

 

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.gasvaerket.dk/forestillinger/cykelmyggen-egon-og-tommelise

 

 

 

Følg os på Facebook:

https://www.facebook.com/ungtteaterblod

 

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *