Anmeldelse: Cyrano de Bergerac, Odense Teater
Af Christian Skovgaard Hansen
Cyrano de Bergerac (1619-1655) var en fransk officer, digter og dramatiker, og han har lagt navn til den franske forfatter Edmond Rostands skuespil fra 1897. Den historie har den britiske dramatiker Martin Crimp i 2022 nu bearbejdet og gendigtet. Hermed er den originale versions ord og stemning ført op til moderne sprogbrug. Det er den version, som vi nu kan opleve på Odense Teaters Store scene iscenesat af Nicolei Faber.
Omdrejningspunktet er Cyrano de Bergerac og hans uforløste kærlighed til Roxanne. Lige så stor som hans næse er, lige så stor er hans kærlighed til Roxanne og ikke mindst også i hans kunnen med ordenes styrke. Det er ordene, der skal bane vejen. Selvom han ikke bliver hendes udkårne, er han langt bedre til at formidle kærlighedens ord til hende end hendes kærlighed, den unge soldat Christian. Christian dør i krigen, og Roxanne sørger over tabet. 15 år senere er Cyrano døden nær, og han fortæller ordenens store hemmelighed for hende.
Benjamin Kitter spiller titelrollen som Cyrano de Bergerac. Han gør det ganske fænomenalt, og uanset om vi følger hans litterære morsomheder eller hans kamp i både krig og kærlighed leverer han hele det mangefacetterede følelsesregister til perfektion og med en ligefrem ægthed. Han er både skarp og spids, når han har ordet i sin magt, over det kærligt rørende, når han prøver at erklære sin kærlighed til Roxanne, til det smertefulde, frustrerede og skuffede sind, når kærlighedens veje ikke går til ham, men i stedet går til Christian, og når hans egne traumer og forliste drømme vinder frem. Den flammende glød ulmer i alle hans handlinger. Samtidig er det rart, at Kitter her ikke er udstyret med en større næse end sin egen – vi fatter godt pointen uden en overdrevet stor tilsat næse.
Cecilie Gerbergs Roxanne er charmerende, men også stærk og lidenskabelig, når følelserne(s ord) får frit løb. Mathias Bøgelunds Christian er ganske naiv i sin tilgang til kærligheden, men da situationens virkelighed går op for ham, får han en kraft med efterfølgende forløsning. Claus Riis Østergaard er tilpas skurkeagtig og ubehagelig i sin dystre, onde og fremragende De Guiche.
Ensemblet leverer resten af teksten med en sprudlende og velbalanceret lethed, selvom den til tider nærmest føles tungebrækkende, når vi får ordstrømmene og ikke mindst de moderne spoken words, som Crimp har indsat i historien. Niels Brunse har oversat teksten til dansk, og selvom det overordnet er gjort ganske effen og sprudlende, så er her forestillingens lille svaghed, da ikke alle ordspillene er faldet lige heldigt ud, når nogen af dem næsten bliver for lavkomiske eller udtalte.
Iscenesætter Nicolei Faber giver fortællingen både liv og død, og vi bliver mindet om både kønnenes, krigenes og ikke mindst kærlighedens kampe, som stadig er iboende i os mennesker. Vi er vidner til kunstens kamp i både krig og ikke mindst i kærlighed, og dét er i denne kamp, at historien rigtig fungerer. Samtidig holder han tungen lige i munden, når det hele mikses i denne moderne bearbejdelse, så teksten ikke føles det mindste bedaget.
Visuelt får han samtidig god hjælp af både Mie Riis’ stringente og æstetisk gennemførte scenografi i flere plan og kostumer, der komplementeres fornemt af Simon Holmgreens afpassede og kølige og lettere dystre lysdesign. Kim Malmoses lyddesign forstærker disse stemninger, mens Hannah Schneiders rytmiske kompositioner langt hen ad vejen hjælper os, men visse steder gejler de næsten den eksisterende stemning for meget op.
Denne version af Cyrano de Bergerac har en fornyet energi og kraft, hvor der nok er sket tilpasninger, så teksten taler ind i vores nutid, mens der stadig er respekt for den oprindelige klassiske fortælling. Selvom forestillingen varer små tre timer (inkl. pause), bliver den aldrig træg, og vi føler særligt med Benjamin Kitters Cyrano, når kærligheden ikke går hans vej. Dét er stor kunst!
Odense Teater, Store Scene, Jernbanegade 21, 5000 Odense C
Spilleperiode: 5.-28. september 2024
Set den 7. september 2024
Fotos: Emilia Therese
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.odenseteater.dk/oplevelser/forestillinger/2024-2025/cyrano-de-bergerac
Medvirkende: Benjamin Kitter, Cecilie Gerberg, Mathias Bøgelund, Natalí Vallespir Sand, Ludvig Brostrup, Claus Riis Østergaard, Ayshan Qvortrup, Alexander Clement, Louise Davidsen, Haesam Jakir, Rosemarie Mosbæk, Anders Skov Madsen, Niels Skovgaard Andersen og Andreas Hyttel
Tekst: Martin Crimp, frit efter Edmond Rostands skuespil
Iscenesættelse: Nicolei Faber
Oversættelse: Niels Brunse
Scenografi og kostumedesign: Mie Riis
Komponist: Hannah Schneider
Koreografi: Esther Lee Wilkinson
Lysdesign: Simon Holmgreen
Lyddesign: Kim Malmose
Varighed: Ca. 3 timer inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod